Canal Digital vs Boxer vs Telia

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle behöva lite inputs från er här inne angående val av tv.

Jag har i dagsläget Telia kombo-blaha vilket innebär att jag för 650:-/månad får 30mbit bredband via telejacket, Telia-tv med mellanpaket (typ 12 kanaler eller nåt) samt IP-telefoni. Sistnämnda använder jag inte, har ingen hemtelefon men man måste ändå betala för det så klart.

Men jag har funderat på att byta länge och väl och häromdagen släppte jag in en säljare från Canaldigital då jag tyckte det var på tiden att de dök upp så slapp jag undersöka det själv.
Sagt och gjort, jag tecknade på för deras kampanj just nu då den verkade vettig. Man fick hd-box, 22 kanaler och gratis parabol med installation och sånt. Ja, 198:-/månad och inget mer ALLS. Det tyckte jag lät vettigt, speciellt då det ingår flera HD-kanaler och via Telia tror jag inte att vi har någon alls. OCH kvaliteten på bilden nu är riktigt dåligt faktiskt, på 6:an ser det ut som 360 i upplösning ibland...

Frågan är om det är bra skit eller inte? Vad tycker ni som har Canaldigital och vad har ni haft tidigare?
Boxer är väl på utdöende känns det som?

Enda nackdelen som jag ser det är att man måste ha en ful parabol på huset men det kan jag nog leva med.

Och visst har Canaldigital kort i sina boxar? Det innebär att jag kan köpa en cardsplitter och köra med en extrabox i sovrummet utan att betala för tvillingkort?

Alternativet är Dreambox och ett piratabonnemang MEN jag vet inte hur billigt det blir ändå. Då måste jag köpa en dreambox och sedan ett abonnemang. En bekant betalar 80:-/månad och har ca 200 kanaler (han är chilenare och vill ha såna kanaler) men jag vill inte ha så många kanaler. Ungarna får ändå bara kolla på barnkanalen och inte massa skit som Nickelodeon eller Disney channel och vi är inte några jättestora tv-tittare för övrigt utan tankar mest hem det vi kollar på.

Sen måste jag teckna om mitt internetabonnemang också och frågan är vad man ska ha där? Vad är billigare än Felia och kan leverera samma via telejacket? 4G vore ett alternativ om det inte vore för alla dessa jävla begränsningar hela tiden. 60GB klarar jag mig inte på tror jag.

Tips på cardsplitter/sharer för övrigt mottages tacksamt :)

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Om bildkvalitet är prio 1 så är både canaldigital och viasat (parabol) bästa alternativen.
En vettig Dreambox är väl DM800HD - kör sådan själv och är nöjd.
Bra bild och byter kanal snabbt!

Angående cardsharing så funkar canaldigitals HD-kanaler men inte Viasats - kan vara bra att veta!

Sen är så gott som alla boxar man får från leverantörerna skit.
Har sett boxar med en lampbrytare på sladden så dom ska vara lätta att starta om - vilket säger en del om vilken skit det är!

Last edited:

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
S1000RR
Jag står just inför samma problem, vill ha minst 30mbit bredband och tv med många HD kanaler, jag har tyvärr inte någon möjlighet att smacka upp en parabol. Så vad är alternativen? :confused: Såklart för en sån billig summa som möjligt! Va först inne på Telia men eftersom dom inte erbjuder HD kanaler går dom fetbort.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag står just inför samma problem, vill ha minst 30mbit bredband och tv med många HD kanaler och jag har tyvärr inte någon möjlighet att smacka upp en parabol. Så vad är alternativen? :confused: Såklart för en sån billig summa som möjligt! Va först inne på Telia men eftersom dom inte erbjuder HD kanaler går dom fetbort.

Varför funkar inte parabol då? Den är ju jäkligt liten och får plats på de flesta ställen och har man bara ett söderläge så går det.
Bor du i lägenhet så kanske det finns något avtal med en leverantör in i huset?

Om man har en sån där Conaxmodulplats i tv'n, funkar det med canaldigital där? Vore smutt att slippa köpa en extra box till sovrummet om man ska köra med en cardsplitter.
Funkar denna splitter bra, verkar vara den man ser mest av? http://www.ebay.co.uk/itm/CLONE-WIR...on_Satellite_TV_Receivers&hash=item2585853543

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Varför funkar inte parabol då? Den är ju jäkligt liten och får plats på de flesta ställen och har man bara ett söderläge så går det.
Bor du i lägenhet så kanske det finns något avtal med en leverantör in i huset?

Om man har en sån där Conaxmodulplats i tv'n, funkar det med canaldigital där? Vore smutt att slippa köpa en extra box till sovrummet om man ska köra med en cardsplitter.
Funkar denna splitter bra, verkar vara den man ser mest av? http://www.ebay.co.uk/itm/CLONE-WIR...on_Satellite_TV_Receivers&hash=item2585853543

Angående Conax så beror det på om du har en satellitmottagare i din tv.

Tjita1

Guest
Telia har HD-kanaler om du har fiber via dom. Du får nog ge lite mer information om hur du bor. Bor du i villa, varför kan du inte ha parabol? Om du bor i lägenhet, har dom inte stadsnät eller operatörsbunden fiber där du bor?

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
S1000RR
Telia har HD-kanaler om du har fiber via dom. Du får nog ge lite mer information om hur du bor. Bor du i villa, varför kan du inte ha parabol? Om du bor i lägenhet, har dom inte stadsnät eller operatörsbunden fiber där du bor?
Finns inte fiber där jag bor. Bor i lägenhet utan balkong och tvivlar på att hyresvärden vill ha en parabol på fasaden. Inget comhem hus är de heller.
Funderar på Boxerpaket med Ondemandbox och internet från Telia just nu, eller finns de bättre alternativ, är inte så haj på området så mata mig gärna med väsentlig info! Är lite inne på en såndär splitter då jag gärna vill ha kanaler i sovrummet också.

Sen har jag hört att man ska kunna kolla på TV genom surfplattan med nått paket eller liknande, någon som vet vad jag pratar om?

NeoNode

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Hoj
Ducati Monster S4RS, 2007
Om bildkvalitet är prio 1 så är både canaldigital och viasat (parabol) bästa alternativen.
En vettig Dreambox är väl DM800HD - kör sådan själv och är nöjd.
Bra bild och byter kanal snabbt!

Angående cardsharing så funkar canaldigitals HD-kanaler men inte Viasats - kan vara bra att veta!

Sen är så gott som alla boxar man får från leverantörerna skit.
Har sett boxar med en lampbrytare på sladden så dom ska vara lätta att starta om - vilket säger en del om vilken skit det är!

Tjena,

Du har helt rätt i att bildkvaliteten är bäst via parabol. Samma gäller Dreamboxen som är snabb och pålitlig!
Dock stämmer det inte att CS inte fungerar med Viasat HD.

Fördelar:
Bildkvalitet
Utbud
Möjlighet till fler kanaler än 0.8W och 4.8E om man vill

Nackdelar:
Utseende på fasad/tak
Träd/hus, skrymmande objekt kan ställa till problem med signal.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
"Dock stämmer det inte att CS inte fungerar med Viasat HD."

Jasså, lysande!
Vad krävs för att det ska funka då?
Ingen jag vet som "host host" har både canaldigital och viasat har lyckats få till HD-kanalerna med Viasat.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Inte omöjligt

Finns inte fiber där jag bor. Bor i lägenhet utan balkong och tvivlar på att hyresvärden vill ha en parabol på fasaden. Inget comhem hus är de heller.
Funderar på Boxerpaket med Ondemandbox och internet från Telia just nu, eller finns de bättre alternativ, är inte så haj på området så mata mig gärna med väsentlig info! Är lite inne på en såndär splitter då jag gärna vill ha kanaler i sovrummet också.

Sen har jag hört att man ska kunna kolla på TV genom surfplattan med nått paket eller liknande, någon som vet vad jag pratar om?

Det finns "platta" paraboler. Kamoflagemålas den dessutom den i lämplig färg så...
Säkrar man även den på lämpligt sätt så, med mindre att din hyresvärd har ett paraplyförbud mot paraboler så borde det inte bli något problem...

[Tja, skulle det bli det så får du väl snabbkonvertera till lämplig valfri religion, något som borde ge dig carte blanche till nästan men bara nästan allt. Bara att spela ut diskrimineringskortet...]

Se här ett exempel:

selfsat_b0.jpg

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Tjena,

Du har helt rätt i att bildkvaliteten är bäst via parabol. Samma gäller Dreamboxen som är snabb och pålitlig!
Dock stämmer det inte att CS inte fungerar med Viasat HD.

Fördelar:
Bildkvalitet
Utbud
Möjlighet till fler kanaler än 0.8W och 4.8E om man vill

Nackdelar:
Utseende på fasad/tak
Träd/hus, skrymmande objekt kan ställa till problem med signal.

I teorin funkar CS med Viasats HD. Det finns vissa som har/haft tekniskt kunnande nog för att realisera det.
I praktiken, för Nisse, Olle och Majsan så funkar det inte, tyvärr.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...