CARLBARKS i Kumla - bekymmer

Status
Ej öppen för fler svar.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs

Vad gör man åt en Mc-firma, i detta fallet CARLBARKS MOTOR i Kumla, som INTE TAR ANSVAR FÖR DE TESTER ELLER DEN SERVICE DE UTFÖR?! :fatta!

De har testat min nya hoj (BMW R1100S) innan jag köpte den av en privatperson (som jag anser gjort vad han kunnat så han har jag inget otalt med).

Felen som min mc-verkstad (Kenneth´s MC service) direkt hittade på den veckan efter vid byte av bromsbelägg bak ( helt slut dock ingen överraskning) Alltså, Kenneth´s har inte utfört något test av den utan "bara" bytt bromsbelägg.

1. Framdäcket helt slut (delar av däcket på sidorna utan mönster alls, dock inte mitt på) Kollar man bara snabbt mitt på ser det ut å vara ok (vad jag gjorde vid köpet... visste juh att den var genomgången....beundra skönheten istället..så läcker gulsvart :yoparty ... såg det dagen efter när jag kollade däcket lite mer när jag tar av låset)

2. Bakdäcket som monterats av Carlbarks är felmonterat (för mkt vikter och felbalanserat). Måste tas av igen. I lite högre farter ger det instabilitet som kan sluta i vurpa. (tur att jag mest gasat omkring under 100km/h än så länge).

3. En motor som är helt feljusterad och går därefter (vilket jag som amatör inte hör då jag aldrig hört en R1100S in action innan). Räcker med att mekanikern startar den för att säga att jag inte får köra hem med den(misstänkte motorskador). Han gjorde istället en "brandkårsutryckning" och la en timme på den. Nu var det som tur va "bara" alla inställningar som var helt åt pipan och en nödjustering gjordes så jag kan köra med den till inbokade 2.000milaservicen iaf. om ett par veckor.

Således 3 uppenbara fel som ger domen körförbud på hojen.
(jo jag vet... borde själv upptäckt dessa om jag inte hade haft tummen mitt i hand... därför anlitade jag en auktoriserad BMW-verkstad. Jag gillar å köra hoj, inte meka eller putsa)

Carlbarks tyckte att dessa missar får man räkna med och att däcket de själva monterat var felmonterat var väl synd men inget de har lust att ge kompensation för.

Tips och förslag vad mitt motdrag bör bli mottages tacksamt! Eller ska jag bara acceptera att så är det. Känner att jag behöver lite :pannkyss å stöd.

/Anders - arg som en geting (gulsvart) ;-)

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Well... De har väl inte begått nåt direkt FEL som du kan kräva ersättning för.
De har slarvat, du har ingen koll.
Du får nog sätta in den här händelsen på erfarenhetskontot och undvika Carlbarks i fortsättningen, helt enkelt.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vem var det som kollade på hojen från början du eller mcbutiken "Kenneth´s MC service"?

Visst har de har strulat till det med har inte du ett ägaransvar också och kolla hojen som du ev ska köpa?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Själv skulle jag bli en aning skeptisk om mekanikern påstod att ALLT var feljusterat på motorn. Låter som de fiskar efter jobb eller försöker låta seriösa för att få dig som stamkund som gladeligen lägger ner massvis med pengar på diverse justeringar eller service.

Men så är jag ju iofs jävligt skeptisk till sinnes.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
motardnisse skrev:
Vem var det som kollade på hojen från början du eller mcbutiken "Kenneth´s MC service"?

Visst har de har strulat till det med har inte du ett ägaransvar också och kolla hojen som du ev ska köpa?

Jo visst är det så att jag har ett ansvar att kolla hojen vid köpet. Den säljs juh i "befintligt skick" vid privatköp. Så att komma å ställa krav på förra ägarn är ingen större vits. Om jag hade upptäckt någon av dessa felen hade säljarn fått åka tillbaka hem med hojen (körde den till Gbg från Örebro).

Snarare rör sig frågan om jag kan ha några krav på att Carlbarks Motor har missat en massa vid deras test och dessutom monterat bakdäcket fel. De har trots allt fått betalt för att dels göra ett genomgående test av den och dessutom för bakdäcket inkl montering (dock via säljarn som betalade det istället för prutning på priset).

Jag har nu i alla fall framfört mina klagomål via mail till Carlbarks Motor (dvs ej mekanikern utan annan på Carlbarks) och till BMW Sverige. Får se vad de säger.

Det kanske är storm i ett vattenglas. Är juh inga pengar att tala om som det rör sig om (men lite rädd blir man juh att det kunde gått käpprätt åt... ). Tycker mer det är viktigt av principskäl. Jag är van vid att få bra service när man betalar för det (om än indirekt), blir det fel så får den som gjort servicen åtgärda det eller ge lite kompensation (som täcker hela eller delar av vad det kostar att åtgärda).

/Anders

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Förstår din frustration, men det finns ett problem huruvida det finns något avtal om en vara och/tjänst mellan dig och Carlbarks (C). Baserat på ditt inlägg tolkar det som om du köpt varan av en privatperson som dessförinnan köpt en tjänst/vara av C, och då lär det vara svårt för dig som inte haft direkt med dem att göra.

Enkelt sett gäller Konsumentköplagen mellan C och din säljare, medan köplagen gäller mellan dig och säljaren ifråga, varför det hela blir lite värre. Dvs. du får ställa dina krav på säljaren, och då är det värre, eftersom du har undersökningsplikt etc..
/F. - läser f.n. handelsrätt.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Tycker att det är fel ifall de har besiktigat hojen och sagt att den är bra utan att åtminstonde påpeka att det finns fel och brister!! Fattar inte att det är så många här som tycker att köparen borde ha kollat hojen bättre :va . Den är väl jättebra kollad om den är inlämnad för besiktning, eller :fakta

Har man besiktigat bilen hos motormännen eller liknande så skall ju bilen man köper inte ha några uppenbara risker, eller hur!!

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
jag vet vilken /vems hoj du har köpt och jag känner även personalen på carlbarks och jag har mycket svårt att se att dom gjort dom sakerna på den hojen då 90%av killarna där kör race själva. jag tror att gunnars-mc eller vad dom hette överdriver en del och fiskar kunder som någon sa tidigare, så stora fel tror jag inte en mekaniker gör så att den är på g att rasa när du ska köra hem den.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Pebl skrev:
Själv skulle jag bli en aning skeptisk om mekanikern påstod att ALLT var feljusterat på motorn. Låter som de fiskar efter jobb eller försöker låta seriösa för att få dig som stamkund som gladeligen lägger ner massvis med pengar på diverse justeringar eller service.

Men så är jag ju iofs jävligt skeptisk till sinnes.

Riktigt ALLT var väl inte feljusterat... jag som överdriver lite... men det var väldigt mkt av inställningarna som var
uppenbart felaktiga och det var inte vanliga inställningar som man justerar regelbundet vid service.

Jag litar på Kenneth´s MC Service. Mycket för att bara hört om positiva omdömen och jag har aldrig fått höra något dåligt om dem. Himm överdrev lite där med... har hört någon enstaka som vart missnöjda men de tycker jag själv har haft ett missriktat missnöje... de har krävt sånt som jag inte för mitt liv skulle kräva (typ jobba gratis). Jag har sen aldrig hört om någon de försökt sälja på extra service eller prylar. (så den som har något negativt om Kenneth´s så vill jag gärna höra det. skicka gärna ett PM )

Jag är själv ganska skeptisk till sinnet :) Kanske för skeptisk i detta fallet.

/Anders

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
blom skrev:
jag vet vilken /vems hoj du har köpt och jag känner även personalen på carlbarks och jag har mycket svårt att se att dom gjort dom sakerna på den hojen då 90%av killarna där kör race själva. jag tror att gunnars-mc eller vad dom hette överdriver en del och fiskar kunder som någon sa tidigare, så stora fel tror jag inte en mekaniker gör så att den är på g att rasa när du ska köra hem den.

Av säljarn (privatperson) förväntar jag mig inte att han/hon ska ha koll på detta. Det är därför jag låter testa den innan köpet.

Jag tror inte Carlbarks gör sådana här misstag på löpande band. Jag har sett att många är nöjda med dem och även att de på verkstaden kör en hel del själva. Så kunnigheten borde det inte vara något fel på. Alla kan dock göra missar.

Dock, så om de har gjort missarna hade det vart schysst att vara lite mer tillmötesgående än att ursäkta att det är troligtvis är de här felen (de betvivlade inte att felen fanns där) men att de inte vill ge någon ersättning på något sätt (via någon pryl eller rabatt på prylar) för att det kostar för mig att åtgärda dem.

(visst är den juridiska skyldigheten emot förra säljaren för han betalde men det bör vara god sed om inte annat att de tar ansvar för den service de utfört om den inte varit korrekt)

Edit: Missade visst svara på en sak. Nej jag tror inte att Carlbarks mekaniker har fifflat med inställningarna. Dock borde de upptäckt det och om inte åtgärdat det (på säljarns bekostnad) i alla fall annat anmärkt på det.

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
blom skrev:

Jävligt puckat att lägga ett sådant uttalande om en mc firma här i Götet. Du kommer antagligen från andra kusten och vet då inte ett smack om hurdant ryckte Kennets mc har här. Jag kan garantera att de inte brukar vilja göra onödiga jobb, fan de brukar mota bort kunder som kommer in för att byta olja på sin gammla gixxer 400 och förklara hur de kan göra det själva :fakta Och att de tycker att deras jobb på en sådan hoj är onödigt dyrt!

Pss, de kör rejs själv därför kan de allt :3freak Jo jag tackar :rolleyes:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
blom skrev:

Kunde inte sagt det bättre själv. Jag har varit kund hos Carlbarks sedan moppetiden (11 år sedan) och har aldrig råkat ut för något dåligt. Har både köpt hoj och massor av tillbehör där.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
erik skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv. Jag har varit kund hos Carlbarks sedan moppetiden (11 år sedan) och har aldrig råkat ut för något dåligt. Har både köpt hoj och massor av tillbehör där.

Jag betvivlar inte deras kompetens. Tror säkert de är duktiga. Gissar på lite slarv från deras sida... slarvar gör alla (med få undantag).

Rent hypotetiskt. Om hade lämnat in din hoj till Carlbarks för test, bedömning av skicket på och byte av bakdäck. Hade det då varit ok om du varit tvungen att veckan efter att byta framdäck som var slut men de inte såg (och du själv ser tydligt när du vet hur ett däck ser ut som kört med för lite luft i däcket), att bakdäcket behövde tas av å sättas på igen och att motorn hördes och betedde sig som en boxer inte ska göra?

Hade du varit nöjd? Det är (edit) inte jag i alla fall.

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Smartswede skrev:
1. Framdäcket helt slut (delar av däcket på sidorna utan mönster alls, dock inte mitt på) Kollar man bara snabbt mitt på ser det ut å vara ok (vad jag gjorde vid köpet...

Du vet att vissa däck inte har något mönster på sidorna va?
Bara tänkte, för det låter lite osannolikt att nöta ut däcket på det viset med den hojen...
Som sagt, inte för att verka dryg, bara en tanke... :)

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
erik skrev:

Jag har oxå varit kund hos Carlbarks tidigare... Men det gick dock över när jag hämtade min R1 efter 600 mila service och kjedjan var så uppspänd att det inte
fanns någon fjädring kvar. Vid påpekande sa dom att det skulle vara så :3freak
Efter 10 minuters tjatande så fick jag låna verktyg och justera om det själv.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
blom skrev:

Jag har ingen aning om hur Karlbarks, eller vad dom heter är. Inget ont över dom, men du har antagligen ingen aning om Kenneths heller! Och även om dom inte kör race (eller kankse just därför) är dom riktigt bra och vettiga.
Inget ont om dom! :ajjabajja

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
bebbe skrev:
Jävligt puckat att lägga ett sådant uttalande om en mc firma här i Götet. Du kommer antagligen från andra kusten och vet då inte ett smack om hurdant ryckte Kennets mc har här. Jag kan garantera att de inte brukar vilja göra onödiga jobb, fan de brukar mota bort kunder som kommer in för att byta olja på sin gammla gixxer 400 och förklara hur de kan göra det själva :fakta Och att de tycker att deras jobb på en sådan hoj är onödigt dyrt!

Pss, de kör rejs själv därför kan de allt :3freak Jo jag tackar :rolleyes:
men hallå är det så jävla mycket smartare att lägga ett sådant uttalande om en firma i kumla då????? och du verkar inte vet så mycket om carlbarks heller verkar det som :va

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Kyckling skrev:
Bara tänkte, för det låter lite osannolikt att nöta ut däcket på det viset med den hojen...
desutom så är det förmodligen ¤¤¤¤¤¤ hoj han köpt!!

Last edited:

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
triple skrev:
Jag har ingen aning om hur Karlbarks, eller vad dom heter är. Inget ont över dom, men du har antagligen ingen aning om Kenneths heller! Och även om dom inte kör race (eller kankse just därför) är dom riktigt bra och vettiga.
Inget ont om dom! :ajjabajja
nej det har jag inte.. jag spekulerar... men det verkar jävla ok att gnälla på carlbarks

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Kyckling skrev:

Lugnt :) Du kan inte veta om jag vet eller inte.

Jag har massa dumma frågor oxå *S* Å kanske skämmer ut mig här på Sporthoj då jag öppet visar min inkompetens vad gäller mekandet och tekniken på hojar. (Däremot är jag en jäkel på att läsa mig till hur saker ska va och vad som kan vara fel m.m. ... men helst överlåter jag sådant till experter, har själv fullt upp med mitt forskande i ekonomi och bisyssla som VD för ett litet konsultföretag)

Däcket är helt klart åt skogen. Detta har jag konstaterat själv (efter läst hur det inte får se ut...) och fått samma bedöming av ett dussin hojåkande fränder. Sen dessutom konstaterat av Kenneth´s MC fast då visste jag redan att det var ett faktum (nämnde det inte för dem utan de tog upp det).

Däcket har gott om mönster längst ut på sidorna.. är i princip orört (så så mkt cylinder- eller knäskrap har säljarn inte gjort). Mitt på slitbanan är det säkert 3mm.. kanske 2mm. där det e minst. Däremot är allt vad mönster heter borta i två "ränder" på vardera sida av mitten.. vilket enligt de jag frågat just beror på att det är kört med för lågt däcktryck.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept