CARLBARKS i Kumla - bekymmer

Status
Ej öppen för fler svar.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
SMARTSWEDE--> Se det som läropengar. Är huvudet dumt får kroppen lida. Tvärr, men sant lik förbannat.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
crashtestdummy skrev:
Det här börjar ju bli riktigt intressant. :D
Smartswede: du som är ekonomiforskare och läshuvud, varför läser du inte på innan du handlar istället för efter? då hade du ju upptäkt problemen själv. :7peta

Kort svar:

Precis! Bra fråga!

Därför att det är småtråkigt att sätta sig in i det och helt enkelt inte lönsamt. Jag kan ägna den tiden istället åt att tjäna pengar att betala en kunnig yrkesman att göra det och ändå få gott om pengar kvar till att göra det jag gillar, dvs. åka motorcykel. :hihi

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
LasseR6 skrev:
SMARTSWEDE--> Se det som läropengar. Är huvudet dumt får kroppen lida. Tvärr, men sant lik förbannat.

Japp så är det. Min mc-mekanikerdel av hjärnan är fortfarande ganska outvecklad. Så jag får springa på täta verkstadsbesök istället (kroppen).

Däremot är delen vad gäller bedöma företagsekonomi väldigt skarp och blir vassare för var dag så förhoppningsvis med lite tur tar de ut varandra ;-) Planen var att jag har koll på ekonomin å någon annan på mekandet.

De dyra läropengarna är inte att jag inte får någon ersättning utan den tid jag lagt ner på det då jag istället kunde tjäna kosing. Så det är principen jag anser vara viktig.

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
Suzuki 1127 R
Smartswede skrev:
.................Jag får väl ta mig en funderare på om det är värt det extra besväret att få en oberoende bedömning av detta eller ej (konsumentverket gör detta).

QUOTE]

Vore mycket intressant att följa i så fall! Hur som helst verkar det ju ha stora symboliska och principiella värden för många här, av de heta diskussionerna att döma.

Tycker det låter märkligt om nu firman anser sig ha gjort sitt jobb och det inte finns några fel på hojen som enligt deras bedömning skulle vara skäl till ersättning, samtidigt andra personer (mekanikern?) på firman säger att ex protokollet antagligen inte fyllts i korrekt..... men men, antar att vi ännu inte hört sista ordet i denna diskussion.

Jag tycker inte bara du ska behöva ta på dig skulden för att detta har blivit uppblåst och att Lasse Carlbark känner sig uthängd. Det är även många andra här på forumet som bidragit till det (ingen nämnd och ingen glömd).

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Smartswede skrev:
Därför att det är småtråkigt att sätta sig in i det och helt enkelt inte lönsamt. Jag kan ägna den tiden istället åt att tjäna pengar att betala en kunnig yrkesman att göra det och ändå få gott om pengar kvar till att göra det jag gillar, dvs. åka motorcykel. :hihi

=

"Skitar inte ner mig i onödan" ?? :va

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Framdäcket på hojen som är slut ett Bridgestone Battlax BT 56f 120/60/17.

Står inte under racedäck på Bridgestones sida... men kanske är det? Ska vara ett mjukt däck iaf. Nån som vet kanske kan svara på det? (fick tips om att det nog inte är för race. Tack för det)

Någon som kan svara på om det påverkar något på hojen att detta är ett 120/60/17 och inte 120/70/17 som ska vara däcket enligt regpapprena? Bör nästa däck vara 60 eller 70 månntro?

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
NoLimit skrev:
Smartswede skrev:
.................Jag får väl ta mig en funderare på om det är värt det extra besväret att få en oberoende bedömning av detta eller ej (konsumentverket gör detta).

QUOTE]

Vore mycket intressant att följa i så fall! Hur som helst verkar det ju ha stora symboliska och principiella värden för många här, av de heta diskussionerna att döma.

Tycker det låter märkligt om nu firman anser sig ha gjort sitt jobb och det inte finns några fel på hojen som enligt deras bedömning skulle vara skäl till ersättning, samtidigt andra personer (mekanikern?) på firman säger att ex protokollet antagligen inte fyllts i korrekt..... men men, antar att vi ännu inte hört sista ordet i denna diskussion.

Jag tycker inte bara du ska behöva ta på dig skulden för att detta har blivit uppblåst och att Lasse Carlbark känner sig uthängd. Det är även många andra här på forumet som bidragit till det (ingen nämnd och ingen glömd).

EXAKT, dessutom tycker ja inte han ska sluta åka hoj för att hans mekarkunskaper inte 'r på topp, det var ju därför Carlbarks anlitades ju,
SMARTSWEDE< varför ber DU om förlåtelse till Carlbarks när det är DOM som ska gottgöra dej flerfaldigt egentligen, och ja ser inget fel i att hänga ut en handlare på ett diskussionsforum om man anser att man blivit illa behandlad o det verkar ju denna killen ha blivit minst sagt, stå på dej smartswede, du ska ha kompensation av nåt slag, sånt här stör mej //p

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
QUOTE]
Jag tycker inte bara du ska behöva ta på dig skulden för att detta har blivit uppblåst och att Lasse Carlbark känner sig uthängd. Det är även många andra här på forumet som bidragit till det (ingen nämnd och ingen glömd).[/QUOTE]

Inkl han själv, hade allt varit riktigt så hade det inte varit en tråd alls............. Hade jag varit Carlbarks så hade jag tagit tillfället i akt och dragit nytta utav denna situationen. Gratis reklam är aldrig fel.

Hmmm...... är BT56 ett rejs däck :va Hur ser däcket ut på kanterna, är det full ruggat? Visst man kan köra så att däcken blir släta igen men det är nog inte många som gör det ända ut på kanten på gatan. Jag skulle vilja se hur det där däcket serut. Skullle du kunna lägga ut bilder eller kan jag komma förbi och titta :)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Smartswede skrev:
Framdäcket på hojen som är slut ett Bridgestone Battlax BT 56f 120/60/17.

Står inte under racedäck på Bridgestones sida... men kanske är det? Ska vara ett mjukt däck iaf. Nån som vet kanske kan svara på det? (fick tips om att det nog inte är för race. Tack för det)

Någon som kan svara på om det påverkar något på hojen att detta är ett 120/60/17 och inte 120/70/17 som ska vara däcket enligt regpapprena? Bör nästa däck vara 60 eller 70 månntro?

Hojen borde bli mer lättsvängd med 70 profil. Så är det på vanl hojar iaf. Men du har ju den där paralevell grunkan på din (eller vad det nu heter :va )

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Tack för infon om däcket :) Då e det race iaf? Däcket e inte uppruggat eller slitet ett dugg längst ut på kanterna... ser orört ut i princip. Förra ägarn har kört väldigt lugnt med det alltså vad gäller kurvtagning iaf. Får väl se till att fixa bilder på det.

Sen e du Bebbe alltid välkommen förbi å kolla eller ta en kopp. :) (Efter 15 ida e det dock för sent... upptagen å sen kör jag hojen till verkstaden) Kan va kul att se vem det e man diskuterat en massa här med :tummenupp

Körde förbi verkstaden nu på morgonen innan jobbet. Lyckades nu få 2.000milaservicen framflyttad till 18/4 istället för 4/5. Hade egentligen fullbokat men tyckte synd om mig för alla problem med förra verkstaden och tyckte att det inte var lämpligt att jag körde med den utan att den var vettigt kollad (vilket jag höll med om då jag inte alls litar på att det inte är fler fel på den...är rädd för att köra med den överhuvudtaget. Carlbarks talar juh om ytterligare saker varje gång jag har kontakt med dem som de inte nämnt i testet som de kommer på såhär i efterhand).

Fick framdäcket dubbelkollat igen om det ev. kunde gå å köras på till 18/4 och de avrådde mig bestämt att köra med det... och gav mig tid för det imorrn :Bugar (too good to be true... funderar fortfarande om det verkligen hänt :tungan ) Även en koll av startbekymren när den e kall. 1,5-2 min tuggande är inte ovanligt innan den startar) så de har den över natten och dan imorrn. Kanske kanske.... även fixar bakdäcket. Resten får vänta tills stora genomgången.

lupus

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM850, Gas Gas EC250
Smartswede skrev:

Således 3 uppenbara fel som ger domen körförbud på hojen.
(jo jag vet... borde själv upptäckt dessa om jag inte hade haft tummen mitt i hand... därför anlitade jag en auktoriserad BMW-verkstad. Jag gillar å köra hoj, inte meka eller putsa)

Jag respekterar dom som inte gillar att meka, dom lämnar på verkstad och får allt fixat & kollat där.

Rimligtvis bör testet göras av en mekaniker som är väl bekant med modellen efter ett protokoll.
Hur kan man då slarva ?

Hör man dåligt så är det en ursäkt för att man inte hör att den inte går som den ska.
Av dom hojar jag har haft (det är några stycken) så kan jag höra direkt om det är OK eller inte, ge mig en annan hoj som jag inte hört i "OK" skick då har jag ingen aning (om det inte är uppenbart ventilskrammel el dyl då).

Jag tror att en praktikant eller extrajobbare har kollat din hoj som inte är helt bekant med boxerns lite "egna" ljud.

Sätta hjulet bakåfram kan hända alla en dålig dag fast oftast upptäcker man det innan någon annat sett det (typ pinsamt). :huvet

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vill inte gnugga in något men varför köper du en hoj privat utan att ha en susning? :confused:

Vad gäller Carlbarks så hoppas jag att du har ett skriftligt avtal eller någon form av kvitto på vad de påstår sig ha gjort/skulle göra. Om de inte har gjort det pga fusk eller lathet (hur svårt kan det vara att sätta på ett däck) så ska de ju rätta till detta, kostnadsfritt. Det är inget att snacka om.

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Årets Kumla företag 2005

Vi vill inte skryta men nu duggar priserna tätt, i Onsdags 6/4 så fick vi Kumla kommuns näringslivspris 2005! Vilket innebär att vi blev årets Kumla företag 2005. Vi har under året fått följande priser: Best Performing Harley-Davidsson Dealer 2004. Årets Suzuki handlare 2004. Lifelong Loyalty Dealer Aword från Yamaha Motor Europa. Så man kan nog säga att vi har tagit grand slam i mc världen.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
blom skrev:
Årets Kumla företag 2005

Vi vill inte skryta men nu duggar priserna tätt, i Onsdags 6/4 så fick vi Kumla kommuns näringslivspris 2005! Vilket innebär att vi blev årets Kumla företag 2005. Vi har under året fått följande priser: Best Performing Harley-Davidsson Dealer 2004. Årets Suzuki handlare 2004. Lifelong Loyalty Dealer Aword från Yamaha Motor Europa. Så man kan nog säga att vi har tagit grand slam i mc världen.

Inte undra på att du varit negativ till att jag klagar... om du jobbar på Carlbarks... :7peta (lite sent att komma med det nu)

Sen vet man juh inte alltid hur de utser dessa priser... om det är de som sålt flest hojar, största företag i kommunen eller de som sålt hojar längst... eller de som har minst reklamationsjobb (som kanske inte e svårt om man alltid blånekar till att göra några). Enron, WorldCom, Fermenta, Skandia, ABB, mfl har oxå fått många utmärkelser... Sad but True...

Och... hur hjälper detta mig?!?!?

Last edited:

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
fazerfun skrev:
Vill inte gnugga in något men varför köper du en hoj privat utan att ha en susning? :confused:

Vad gäller Carlbarks så hoppas jag att du har ett skriftligt avtal eller någon form av kvitto på vad de påstår sig ha gjort/skulle göra. Om de inte har gjort det pga fusk eller lathet (hur svårt kan det vara att sätta på ett däck) så ska de ju rätta till detta, kostnadsfritt. Det är inget att snacka om.

Gnugga på mot mig bara :) Fast det hade juh vart trevligare om en tjej hade gjort det :lol

Ett av skälen var att det inte fanns någon hos någon handlare som jag ville ha inom rimlig radie från Göteborg.... typ fel färg, fel utrustning, fel pris (givetvis normalt högre hos handlare... men över normalt även för att vara handlare).

Sen tyckte jag inte risken var direkt större att köpa privat om en auktoristerad BMW-verkstad gått igenom hojen.

Kvitton har jag på allt de gjort (dock i säljarens namn men de var medvetna att det var jobb för mig som skulle köpa hojen) + ett ifyllt signerat och stämplat SMR Testprotokoll (Sveriges Motorhandlares Riksförbund)

Jag är lika förvånad som dig att det gått såhär långt. Trodde givetvis mekanikern skulle lösa detta själv. Sen ännu mer förvånad när inte Lasse fixar en vettig lösning.
Det är juh trots allt så att både hans verkstad och den jag lämnat den till nu är auktoriserade BMW-verkstäder (om än att Carlbarks precis fått sin auktorisation). Så att en har slarvat lite vilket den andra upptäcker borde juh lätt gå att rätta till (via lite smådelar till hojen eller rabatt ppå prylar hos dem som kompenserar extrakostnader jag betalar hos den andra eller liknande vilket oxå var mitt förslag.. nämnde inte hur mkt... de var inte intresserade av att diskutera det alls )

Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
blom skrev:
i Onsdags 6/4 så fick vi Kumla kommuns näringslivspris 2005! Vilket innebär att vi blev årets Kumla företag 2005.
Att ni som jobbar där är glada över det priset är rätt naturligt.
Kommunen är (förstås) glada att ni finns där och har anställda som betalar kommunalskatt.
Men nån hojverkstadscerifierare av dignitet är dom knappast....

Btw. 2005 har ju just börjat.....????
/u

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
ulf_lundin skrev:
Att ni som jobbar där är glada över det priset är rätt naturligt.
Kommunen är (förstås) glada att ni finns där och har anställda som betalar kommunalskatt.
Men nån hojverkstadscerifierare av dignitet är dom knappast....

Btw. 2005 har ju just börjat.....????
/u
blom jobbar väl inte på Carlbarks vad jag vet men jag kan ju ha fel... :D

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
raukroland skrev:
blom jobbar väl inte på Carlbarks vad jag vet men jag kan ju ha fel... :D
Har ingen aning. Det lät så på inlägget. Men det kanske var nåt insiderskämt.
Så berätta gärna om du vet nåt. Eller är det 'mariga klubben' ?
/u

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...