Carnegie sparkonto

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag har fått lite pengar över, och har tänkt att på enklaste och mest riskfria sätt placera dem för att få lite avkastning.
Hittade sparkonto på Carnegie som erbjuder 3,70% ränta utan bindningstid och utan avgifter.
Någon med erfarenhet av dessa? Tidshorisont för sparandet är lite flytande, men tre fyra år kommer det nog ta innan jag som tidigast behöver pengarna...

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Låter som ett bra alternativ - behöver du pengarna så är det antagligen bara att flytta från detta kontot tillbaka till lönekontot. Enda orsaken att INTE välja en bank med de villkoren skulle vara om de saknar bankgarantin, men det låter konstigt att de inte skulle ha

Jag har Volvofinans (Ziklo bank heter det idag). Fria uttag, ingen bindning, Visa kredikort ingår utan avgift. Flyttar från lönekontot det mesta som blir över när månadens räkningar är betalda och flyttar oftast till Visakortet om jag skall göra inköp över kreditgränsen (som jag satt till 50')
Räntan har kanske ändrats sista dagarna så den ligger nog runt 3,15% - har inte riktigt koll

Skippa alla j-la stora affärsbanker om du kan

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Låter som en bra ränta om det är fria uttag och inte behöver låsa pengarna en viss tid. Som sagt kolla så de har statlig bankgaranti.

Själv har jag lite pengar på SBAB dom pengarna ser jag som lite större rörelse kapital tex köpa resa eller nya däck.
Pengar som jag räknar med att behöva något år längre fram har jag på börsen.

Hade jag varit som du hade jag tagit en del av pengarna som du lägger undan och satt i någon fond med låg avgift.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag har en större summa där och ja de har statlig insättningsgaranti (https://www.carnegie.se/konto/sparkonto/kontooversikt/). Notera att det är strax över 1 miljon som den täcker så det är meningslöst att ha mer pengar än så då man ändå 'betalar' för garantin än den högre ränta man hade fått utan den.

Klarar man sig utan insättningsgaranti kan man som sagt få bättre ränta på annat håll, men jag har personligen varit med om att "min" isländska bank gick omkull nån gång på 00-talet, och då var jag jävligt glad att jag hade konto med garanti. Och ännu bättre avkastning än konton utan insättningsgaranti, men ännu högre risk, får du antagligen med fonder och aktier.

Men om man måste veta att pengarna finns kvar med någorlunda säkerhet (100.00% säkerhet finns dock aldrig, staten kan ju både kollapsa och ändra regler) om säg ett år så är Carnegie ett alternativ. Har inte koll på vem som ger bäst ränta med bankgaranti just nu men är det Carnegie så säger jag tuta och kör.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Moank har 4,1% med fria uttag och insättningsgaranti, sänkte precis 0,05% till. Lite sega när det ska flyttas pengar. Har bara inte sänkt lika mycket som övriga…än.

Har kört 3-månaders fasträntekonton, (inte hos Moank, de har bara ett sparkonto enligt ovan), men det känns inte lönt längre på korta löptider. Då hade man fått låsa på längre tid när räntorna var högre.

Är du reggad hos Nordnet eller Avanza så har de jämförbara räntor på sparkonto nu.

Edit;
Kollade Nordnet, 3.1% f n. Fria uttag och räntan utbetalas månadsvis. Det var den idén jag hade med 3 st 3-månaders fasträntekonton i rotation. Ett litet månatligt tillskott, som iofs oftast går rakt in i sparandet igen.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kolla Compricer.

Klassiskt med dessa konton är att de har högt en kort period för att få in kunder och börjar snabbt sänka. Ingen verkar ligga högst särskilt länge. Jag har på morrow för tillfället. Har även konto på flera andra.

På 3-4 års sikt skulle jag nog inte gå all in på räntekonto.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har fått lite pengar över, och har tänkt att på enklaste och mest riskfria sätt placera dem för att få lite avkastning.
Hittade sparkonto på Carnegie som erbjuder 3,70% ränta utan bindningstid och utan avgifter.
Någon med erfarenhet av dessa? Tidshorisont för sparandet är lite flytande, men tre fyra år kommer det nog ta innan jag som tidigast behöver pengarna...
- Kolla Multitude Bank innan du bestämmer dig.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Kolla Compricer.

Klassiskt med dessa konton är att de har högt en kort period för att få in kunder och börjar snabbt sänka. Ingen verkar ligga högst särskilt länge. Jag har på morrow för tillfället. Har även konto på flera andra.

På 3-4 års sikt skulle jag nog inte gå all in på räntekonto.
Volvofinans/Ziklo har under de senaste tolv åren hållit samma avstånd till statsräntan - höjs eller sänks den så följer de med. 3,4% idag
Det finns bättre räntor därute, men det har funkat bra för mig och är väldigt lättvindigt med överföringar, 2 max 3 dagar så är pengarna flyttade fram eller tillbaka

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Volvofinans/Ziklo har under de senaste tolv åren hållit samma avstånd till statsräntan - höjs eller sänks den så följer de med. 3,4% idag
Det finns bättre räntor därute, men det har funkat bra för mig och är väldigt lättvindigt med överföringar, 2 max 3 dagar så är pengarna flyttade fram eller tillbaka
Morrow tar ett dygn Max.

Det är fd komplett.

Tror de alla är ungefär samma men bra att kolla. Penser var bäst länge vet jag.. Brukar skilja på löptid också

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Morrow tar ett dygn Max.

Det är fd komplett.

Tror de alla är ungefär samma men bra att kolla. Penser var bäst länge vet jag.. Brukar skilja på löptid också
Fick precis mail att de sänker till 3,15% den 4:e :(

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Man får flytta runt lite.
Mixfonder är ju rätt bra också om man vill hålla nere risken
Är såpass gammal att långsiktigt sparande är ointressant, försöker ha en plan att vara nere på noll när det är dags att logga ut

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Finns det inte obligationsfonder i Sverige? Liknande TLT is USA?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Får hushålla med det jag har, men planen är att inte lämna pengar eller värdepapper efter mig.
Lösöre o verkstad får släkten ta hand om, de kan gott få döstäda lite så slipper jag
Med att spendera, tänkte jag. Man är ju en medmänniska och hjälper till där man kan.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Skatteverket ebjuder 1,675% i ränta.
Hur var det, tog inte Magdalena bort möjligheten att ”spara” där?

Jag är rätt nöjd med att ha 1,3 %mer i sparränta än låneränta, än så länge. Skatteverket lockar inte. Tack, men nej tack. Får ändå alltid betala. Jag gillar inte att låna ut gratis till dem.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka