Carnet de Passage = sanslösa pengar, dealbreaker för långresor?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hör av dig när du kommer till Japan så möter jag upp.

Angående Indien... Vad är det som lockar er hit? Jobbar här några veckor i stöten emellanåt och hade tankar på att köpa en Enfield och köra hem till Japan, men efter att ha sett trafiken i och kring Mumbai sitter jag hellre i en bur och låter chauffören navigera.

I rent underhållande syfte kan det vara värt att se Top Gears Inden special.


Mumbai är ju en del av Indien. Kerala, eller Darjeeling är något helt annat. Själv tänkt jag försöka spendera så lite tid som möjligt i och omkring Mumbai, och nordöstra delen överlag, och istället försöka hitta lite sinnesfrid i söder.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Hur gör man med vatten egentligen? Vissa menar att man bara ska köpa flaskvatten i exotiska länder, men tillgången på Evian lär vara högst begränsad under större delen av resan. Är det bara att be om vatten från närmsta brunn?

Köp vatten när helst du kommer över det på flaska och ta med dig en vattenrenare om du absolut måste dricka lokalt vatten, våra magar tål inte deras vatten. Risken för akut magsjuka är överhängande.

Vattenreningsprylar är inte gratis men man ångrar sig djupt att man inte investerade när halva trippen blivit förstörd av magsjuka...

http://www.outnorth.se/produktgrupp/vattenrening.php
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Köp vatten när helst du kommer över det på flaska och ta med dig en vattenrenare om du absolut måste dricka lokalt vatten, våra magar tål inte deras vatten. Risken för akut magsjuka är överhängande.

Vattenreningsprylar är inte gratis men man ångrar sig djupt att man inte investerade när halva trippen blivit förstörd av magsjuka...

http://www.outnorth.se/produktgrupp/vattenrening.php

Har man med triangian kan man ju altid koka vattnet, måste man väl komma en bra bit på?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Köp vatten när helst du kommer över det på flaska och ta med dig en vattenrenare om du absolut måste dricka lokalt vatten, våra magar tål inte deras vatten. Risken för akut magsjuka är överhängande.

Vattenreningsprylar är inte gratis men man ångrar sig djupt att man inte investerade när halva trippen blivit förstörd av magsjuka...

http://www.outnorth.se/produktgrupp/vattenrening.php

Hmm, ja, en sån har jag använt en gång när jag reste i Sydamerika. Jävla aber att pumpa vattnet genom en sån där renare dock, men hellre det än magsjuka, som du säger. Istället åkte jag på nåt febertjofräs, troligtvis pga oren is i en milkshake.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Har man med triangian kan man ju altid koka vattnet, måste man väl komma en bra bit på?

Man kokar bort mycket bakterier men all skit försvinner tyvärr inte genom kokning utan måste filtreras. Det finns klortabletter också men de får vattnet att smaka koncentrerat badhus och min mage gillar inte klor heller.
Jag föredrar helt klart vattenrenare, visst lite bök men man slipper bli sjuk iaf.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ett pumpfilter är ju enklast och hålla vattenförådena fyllda - kolla bara så att det tar förväntade virus och bakterier.

Ännu säkrare är kokning 3 minuter och sedan filtrering genom partikel/kolfilter men kräver mer arbete.
Då kan man dricka dypölsvatten me kadaver och likmask i:D

Ett litet vattenreningsugrör är ju vettigt och ha i fickan för då kan man ta vatten var som helst och dricka genom det - inte lika viktigt på mc då man kan hålla sig med stora vattenförråd ändå.
Snabba stoppet vid ett vattendrag - bara skopa me kåsan och suga i sig - vips så har man sparat
en del av det renade vattenförådet - man kan köra mindre vattenförråd

Klorin/klortabletter är ju vettiga att ha med sig för att rengöra dricka flaskor/förrådsflaskor.
Ingen ide och rena vatten om behållarna är smutsiga.
Drick aldrig ur förrådsflaskan direkt ,utan den dedikerade drickaflaskan eller tom helst ur en kåsa.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Grymma packtips, och även däcktipset! Då skulle man ju klara sig hela vägen Indien-Sverige på ett bakdäck. Trodde jag inte. Hur gör man med vatten egentligen? Vissa menar att man bara ska köpa flaskvatten i exotiska länder, men tillgången på Evian lär vara högst begränsad under större delen av resan. Är det bara att be om vatten från närmsta brunn?

Själva grejen med resan är att få inleda med att resa runt ca en månad i södra Indien, så att välja bort det är inte aktuellt, och även Iran lockar ju mycket. Inte heller speciellt sugen på någon av -stan:erna, och framförallt inte Ryssland (utan att egentligen veta så mycket om de länderna). Har tänkt tanken, men nä. Uppskattar alla tips dock!

Vatten köper du i möjligaste mån. För att gardera dig så ser du till att köpa vattenreningstabletter eller vätska. Finns på många friluftsbutiker. Dom kostar en liten slant men det är klart mycket bättre än att åka på magsjuka. Man lägger tabletten (eller häller i vätskan) i vattnet och väntar en liten stund så är det drickbart och fritt från smitta sedan. Smakar en liten aning klor men det kan det vara värt.

Se till att få dom vaccinationer som du behöver också. Jag tog Hepatit och stelkramp innan jag skulle iväg dit. Och den något vaccin som man drack mot kolera och liknande.
 

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Skaune
Hoj
2011 Speed Triple
Se till att få dom vaccinationer som du behöver också. Jag tog Hepatit och stelkramp innan jag skulle iväg dit. Och den något vaccin som man drack mot kolera och liknande.

+Malaria om det behövs, fick utslag och mög av det visserligen, men bättre än malaria iafl
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
+Malaria om det behövs, fick utslag och mög av det visserligen, men bättre än malaria iafl

Det beror lite på vilka delar man ska vara i.

Ska man vara mest inne i städer och vistas i landet max en månad så rekommenderar dom flesta läkare inte malariaprofylax då risken för malaria är väldigt liten då och biverkningarna kan vara ganska jobbiga.
Ska man vara i riskområden och en hel del ute på landsbygden så bör man ta malariaprofylax då riskerna är lite högre och malaria är en rätt jobbig sjukdom.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man kokar bort mycket bakterier men all skit försvinner tyvärr inte genom kokning utan måste filtreras. Det finns klortabletter också men de får vattnet att smaka koncentrerat badhus och min mage gillar inte klor heller.
Jag föredrar helt klart vattenrenare, visst lite bök men man slipper bli sjuk iaf.

Det är helt sant att det finns en del mikroorganismer som inte dödas på en gång av kokning men dom är väldigt få.
Har du kokat vattnet så ska du ha ordentlig otur om du blir sjuk av att dricka det.
Visst finns risken men den är så liten att den är i stort sett obefintlig.

Det är större risk att du åker på en vinterkräksjuka eller annan magsjuka genom normalt leverne i Sverige än det är att du ska åka på något om du dricker kokat vatten i valfritt land.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vilka delar i Iran har du tänkt att besöka?

Inte helt klart än, men Isfahan, Shiraz (och Persepolis), samt kuststräckan i norr, mot Kaspiska havet lockar mycket! Teheran på vägen däremellan också, men det är väl inte det som lockar mest. Även öknen i sydöst tror jag kan vara spännande, helt ödsligt och obebott föreställer jag mig.

-edit- borde kanske starta en separat tråd för resan som sådan, letar ju faktiskt också respartners!
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Liten uppdatering kring kostnad, och villkor för Carnet, efter ett samtal till Motormännen idag.

I princip den enda möjligheten är att betala depositionen i sin helhet, kontant. Det finns en möjlighet med bankgaranti, men den var i princip inte aktuell för privatpersoner enligt personen på Motormännen som jag pratade med. Jag fick också korrekta uppgifter kring depositionens storlek. För Iran och Indien är depositionen för närvarande 100% av fordonets värde. Problemet var, enligt handläggaren, att det var oroligt i Pakistan just nu. För det landet blev depositionen istället 400% ch då det dyraste landet också sätter nivån för hela Carnet blir det alltså ca 100.000 som jag måste lägga ut. Beroende på hur situationen utvecklas kan dock nivån sjunka, tidigare har den legat runt 200%. Å andra sidan kan den lika gärna stiga...

Ett större aber är dock att om fordonet blir stulet får man EJ pengar tillbaka, oavsett om man har polisrapport eller, eftersom fordonet då fortfarande befinner sig i landet, eller i vart fall inte har förts ut ur landet av innehavaren. Enligt samma handläggare var det också tveksamt om det fanns försäkringar som täckte Pakistan, så den ekonomiska risken är inte obetydlig. Om fordonet däremot blir förstört i en olycka, kan man få det avskrivet på plats i landet, och har då möjlighet att återfå sin deposition.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
-edit- borde kanske starta en separat tråd för resan som sådan, letar ju faktiskt också respartners!

Jag är inte oäven, man kan ju alltid ändra sig. Jag hade tänkt att åka till Vladivostok nästa år men visst?

När hade du tänkt bege dig?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag är inte oäven, man kan ju alltid ändra sig. Jag hade tänkt att åka till Vladivostok nästa år men visst?

När hade du tänkt bege dig?

Tanken är att resan ska ske våren 2015. Inleder i slutet av januari/början av februari med en månads runtkörning i Indien (dvs, högst troligt alltså en resa från söder till norr), och därefter ca två månader för att ta sig hem. På sätt slipper man stressa, och kan stanna några extra dagar om trivs bra på ett stället. Samtidigt är vädret lagom behagligt hela resan (runt 20 grader i snitt) och man kommer hem lagom till våren i Sverige.
Har en liten tråd om det på advrider.com: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=874531

Vladivostok minsann! Via Mongoliet etc, eller hur kör man?
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Ne planen är att enbart att köra Transibirian Highway "bara för att" och via en avstickare till Vladivostok sedan ta färjan över till japan via Sakhalin(RUS)- Wakkanai(JPN)
Jag håller mig alltså i Ryssland hela tiden enligt nuvarande plan men huvudmålet är att göra en tur och retur resa.
För mig handlar det om att hoja till Japan men jag vill inte missa Vladivostok.

Tanken föddes när jag körde till Nordkap i somras, då kom jag inte längre norrut, nu kör jag österut tills jag inte kommer längre och har man åkt så långt så är 2600 SEK för en färjebiljett till Japan t/r inte mycket att hymla över...
Jag tar dock färjan Karlshamn-Klaipeda inledningsvis och är i MOCKBA 2 dagar senare.
Resan betingar då minst 2600mil under 3 månader med start runt midsommar, den sista snön ligger tills dess!

Jag har en hyfsat ombyggd Yamaha XTX -09 för min resa då andra har klarat sig utmärkt på den motorn men jag väljer isf att bygga om den med XTZ framgaffel för längre slag och bättre bromsar samt bygger på en Rallykåpa för komfortens skull, Dakartank i plast sitter redan på som är lite större än originalets 15 liter.
Fast jag erkänner att jag är lite i kvalet om ett annat alternativ till hoj.

Fan vad nice att du hoppat på ADV förresten, där hämtar jag mycket fakta och inspiration ifrån folk som är ute!:)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ne planen är att enbart att köra Transibirian Highway "bara för att" och via en avstickare till Vladivostok sedan ta färjan över till japan via Sakhalin(RUS)- Wakkanai(JPN)
Jag håller mig alltså i Ryssland hela tiden enligt nuvarande plan men huvudmålet är att göra en tur och retur resa.
För mig handlar det om att hoja till Japan men jag vill inte missa Vladivostok.

Tanken föddes när jag körde till Nordkap i somras, då kom jag inte längre norrut, nu kör jag österut tills jag inte kommer längre och har man åkt så långt så är 2600 SEK för en färjebiljett till Japan t/r inte mycket att hymla över...
Jag tar dock färjan Karlshamn-Klaipeda inledningsvis och är i MOCKBA 2 dagar senare.
Resan betingar då minst 2600mil under 3 månader med start runt midsommar, den sista snön ligger tills dess!

Jag har en hyfsat ombyggd Yamaha XTX -09 för min resa då andra har klarat sig utmärkt på den motorn men jag väljer isf att bygga om den med XTZ framgaffel för längre slag och bättre bromsar samt bygger på en Rallykåpa för komfortens skull, Dakartank i plast sitter redan på som är lite större än originalets 15 liter.
Fast jag erkänner att jag är lite i kvalet om ett annat alternativ till hoj.

Fan vad nice att du hoppat på ADV förresten, där hämtar jag mycket fakta och inspiration ifrån folk som är ute!:)

Låter som en riktigt schysst resa, 2600 mil är inte illa!

Har faktiskt funnits på ADVRider några år vid det här laget, och visst är det som du säger, man får otroligt mycket inspiration därifrån. Framförallt lär man sig att det viktigaste är vad man vill, och att det funkar även med ganska enkla medel (som killen som körde från Australien till Storbrittanien på en postmoped!).

Startade en tråd om min egen planerade resa även här. Alla intresserade beger sig hit.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Läste tråden på ADV och ja har nog lite erfarenhet och ideer att dela med mig av som du kanske förstår om du läser, jag har kört både till Nordkap med 95% nämnda konstellation men även på Island 20/80 asfalt/grus med nämnda konstellation och aldrig haft ett problem.

Jag skulle dock rekommendera dig att läsa Snoobohos tråd i ämnet!

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=729679

Gissar även att du harvat igenom Big Als tråd! :tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top