Cartridgefråga, Öhlins-alternativ.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Till din nästa cykel skall jag köpa stora öhlinsdekaler och klistra påbså kör du fort som fan med originalgrejer. Sparar phett med pengar.

Kalas! Och så sätter du på däck ifrån skräphögen, lägger på värmarna och säger "Nu djävlar Mozzan, nu sitter superduperklibbiga SC0:eek:r på, ut och sätt banrekord" så skulle det SÄKERT gå skêtfort!:)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
upptäckt att troligen är "standard-fjädern" som rekommenderas fel för mig, eller så är det något fel på min bakfjäder.......

Var inget fel på fjädern bak, däremot var hydraulikpaketet bak felmonterat, den teoretiska effekten av den lilla missen resulterar i en hoj som blir lägre bak ju fortare det går, vad det praktiska resultatet blir återstår att se då.

Nåja, nu har jag bevisligen haft ett fel som kan vara orsaken till min mediokra säsong förra året efter första racet och ända fram till nu, ska bli intressant att se hur lång tid det tar att komma tillbaka.

Nåja, shit happens, nu ser jag framåt igen med nytt hopp! :)
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Ursäkta jag stjäl din tråd lite, men här verkar sitta lite kunnigt folk :)

Jag har följande fjäder baktill på min banhoj Öhlins 1091-21/75 L392
Är denna för mjuk för mig som väger 95kg med utrustningen på? Vilken modell är rekommenderat?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ursäkta jag stjäl din tråd lite, men här verkar sitta lite kunnigt folk :)

Jag har följande fjäder baktill på min banhoj Öhlins 1091-21/75 L392
Är denna för mjuk för mig som väger 95kg med utrustningen på? Vilken modell är rekommenderat?

Beror på vad det är för hoj med, kolla med motospeed eller liknande ställe på måndag vad Du ska ha på din hoj.
De jag sett har utgått från 75kg förare till "standard" fjädern, är den inte bytt ska du nog upp ett steg eller 2.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ursäkta jag stjäl din tråd lite, men här verkar sitta lite kunnigt folk :)

Jag har följande fjäder baktill på min banhoj Öhlins 1091-21/75 L392
Är denna för mjuk för mig som väger 95kg med utrustningen på? Vilken modell är rekommenderat?

75 i beteckningen står för 7.5N/mm som fjäderkonstant enligt vad jag påminner mig. Är den rätt för Dig? Ptjaa, under förutsättning att vi pratar R6 -02 och enligt Racetech (ja, jag vet att den ska tas med många nypor salt) så rekommenderas en fjäderstyvhet om ca 10 N/mm för en 90 kg förare utan utrustning. Får Du använda mycket förspänning för att få rätt häng? I så fall finns det, som Henrik säger, anledning för Dig att ringa det där samtalet. Lycka till :)
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Gäller en Ducati 999 från 05 ;)

Men det låter som att jag borde ringa ett samtal :D

Tackar

75 i beteckningen står för 7.5N/mm som fjäderkonstant enligt vad jag påminner mig. Är den rätt för Dig? Ptjaa, under förutsättning att vi pratar R6 -02 och enligt Racetech (ja, jag vet att den ska tas med många nypor salt) så rekommenderas en fjäderstyvhet om ca 10 N/mm för en 90 kg förare utan utrustning. Får Du använda mycket förspänning för att få rätt häng? I så fall finns det, som Henrik säger, anledning för Dig att ringa det där samtalet. Lycka till :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du någon aning om hur det gått till? Var det beggade prylar du monterade? Haft den på service? Eller var det fel redan från fabrik?
Du kanske inte vill hänga ut någon men jag är ju lite nyfiken...?

Service, skitsamma vem som gjorde det då misstag sker, inte hans fel.
Det tråkiga för mig var att jag servade i samband med en lättare omjustering av hojen, kunde ju inte ana att det skulle vara felmonterat utan trodde givetvis att min chassiändring var orsaken till mina problem, att jag inte fick ordning berodde givetvis på att antingen funkade inte min idé eller så hade jag nått mitt max och börjat backa.....

Nu ska jag Inte säga att det faktiskt har den påverkan praktiskt som den teoretiska säger men som han sa, släpp ett gäng comp.klick och dra på returen, hur mycket är svårt att säga.
Lär få gå upp på rek.fjäder fram till att börja med, sen får vi se.

Så är det ibland, skönt att fått ett svar iaf. alternativet hade ju varit tråkigt! :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu ska jag Inte säga att det faktiskt har den påverkan praktiskt som den teoretiska säger

Hade det, nu funkar det att köra igen, nu är det mig det hänger på. :)

Fick jobba lite med höjder och fjäder för att få det att funka men idag så hittade jag en hyfsad grund och nu var det fäste och trafik som stoppade tempot, med lite finjustering och nya däck så bör jag ha en hyfsad chans att börja plocka poäng stadigt nu. :)

Fantastisk känsla i fronten nu!
Räddade ett par håriga framhjulssläpp i slutet på dagen när framdäcket överhettade och inte ville vad jag ville längre, har jag kasat så illa tidigare så har jag legat ner så investeringen i cartridgen kommer betala sig på det sättet om jag så inte tjänar någon tid på den, Bra dag, Bandag! :tummenupp
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top