En ide som skulle förändra MotoGP totalt.
Alla MC fabrikerna Yamaha, Honda, Suzuki, KTM, Ducati, Triumph, BMW, Kawasaki osv skulle förlora intresset för MotoGP vare sig de deltager i dag eller inte. För utan utveckling blir ju resultaten bestämda av förarna och däcken. Och ska det vara konsekvent så ska de ju vara enhetsdäck, samma år från år. Bana efter bana.
Och då försvinner intresset från däcktillverkarna att sponsra också.
Och i konsekvensens namn så blir det en tilldelning av 7 ramar/år. Precis som motorer.
(Att vurpa och skada ramen kommer ses lika allvarligt av teamet som att övervarva en motor...)
Fördelen är att de blir roligare för publiken. För vilket är roligast att se. Där det händer grejer.
för egen del.
1:a Moto3 här händer det verkligen grejer hela tiden i de flesta loppen.
2:a Moto2 mitt emellan
3:a MotoGP oftast defilering, kanske försök till omkörning / omkörning sista varvet. Trots förtvivlade ansträngningar av Dorna
att göra det mer chansartat genom att införa Q1 och Q2 istället för bara välja startordning efter snabbaste varvtider.
att göra det mer chansartat genom att införa Soft , Medium, Hard däck. Med lite tur för Dorna väljer något av de snabbaste teamen fel däck ibland. Så det blir lite spänning.
Ett travtips till Dorna, startordning efter inkörda poäng ! 0 päng ger 1:a startled osv.
1:a loppet varje år så kollar man föregående års resultat för startordning.