Castrol A747 - Var köpa?

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Duells har tydligen slutat sälja Castrols tvåtaktsolja A747, och jag vet ingen annan som säljer den (förutom möjligen att köpa pallvis direkt från Castrol). Någon som vet var den oljan eller någon annan likvärdig tävlingsolja finns att köpa? Har kollat lite på Maxima Castor 927, men jag har ingen aning om hur bra den oljan är, bara att även den är ricinoljebaserad...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Flummo skrev:
Duells har tydligen slutat sälja Castrols tvåtaktsolja A747, och jag vet ingen annan som säljer den (förutom möjligen att köpa pallvis direkt från Castrol). Någon som vet var den oljan eller någon annan likvärdig tävlingsolja finns att köpa? Har kollat lite på Maxima Castor 927, men jag har ingen aning om hur bra den oljan är, bara att även den är ricinoljebaserad...

Annars finns ju Motul 800V som jag kör på.

Finns här: www.boove.se
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Lelles kan vi nog tyvärr glömma, tänker inte handla på postorder från dom så länge jag kan undvika det. Motul 800 låter helt okej däremot, ett plus i kanten för den oljan är att Jofrab säljer den och jag bor 200m från en av deras återförsäljare (som jag dessutom har rabatt hos).
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Motul 800 är den helt klart bästa 2 takt oljan på marknaden idag. Den har överlägsen smörjning och sotar knappt. Från att kunnat köra 10h på en kolv med a747 och de flesta andra dyra 2 taktsoljor så kan jag nu köra 25-30h/kolv.

Kan helt klart rekomenderas :tummenupp
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Borsiin skrev:
Motul 800 är den helt klart bästa 2 takt oljan på marknaden idag. Den har överlägsen smörjning och sotar knappt. Från att kunnat köra 10h på en kolv med a747 och de flesta andra dyra 2 taktsoljor så kan jag nu köra 25-30h/kolv.

Kan helt klart rekomenderas :tummenupp
Låter ju helt klart intressant! Ska ta ett snack med en tvåtaktsguru här i närheten och se vad han säger, det är ju trots allt han som ligger bakom motorn. Ska iaf testa den, frågan är i vilken motor. Vill inte ta en "okänd" olja i dyraste motorn direkt.

Skulle vara kul att höra lite mer om vad det är för hoj du har testat detta på. Som alltid annars så har jag en hälsosam skepsis mot alla tester utan fullständiga uppgifter... ;)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Flummo skrev:
Låter ju helt klart intressant! Ska ta ett snack med en tvåtaktsguru här i närheten och se vad han säger, det är ju trots allt han som ligger bakom motorn. Ska iaf testa den, frågan är i vilken motor. Vill inte ta en "okänd" olja i dyraste motorn direkt.

Skulle vara kul att höra lite mer om vad det är för hoj du har testat detta på. Som alltid annars så har jag en hälsosam skepsis mot alla tester utan fullständiga uppgifter... ;)

Alltså , både Motul och Castrol A747 är svinbra oljor som folk häller i tvåtakts roadracingmaskiner. Min TZ125 har gått på Motul 800V de senaste tre säsongerna. Vad är det för motorer du har?
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Chris Ash skrev:
Vad är det för motorer du har?
Honda MB5/MT5-motorer i fullt mopperaceutförande. Med andra ord ca 13-15hk @ 10500rpm ur 65,8 luftkylda kubik med den relativt tama motorn jag har kört nu, ska bli 70cc jämnt och lite högre varvtal i nästa motor. Visst är det "bara" moppemotorer från början, men när effektuttaget är mer än dubbelt så högt som tillverkaren avsåg (7hk @ 9000rpm ur 49cc i Japan och USA) och varvtalet dessutom har höjts en del så belastas grejerna ganska rejält.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Flummo skrev:
Honda MB5/MT5-motorer i fullt mopperaceutförande. Med andra ord ca 13-15hk @ 10500rpm ur 65,8 luftkylda kubik med den relativt tama motorn jag har kört nu, ska bli 70cc jämnt och lite högre varvtal i nästa motor. Visst är det "bara" moppemotorer från början, men när effektuttaget är mer än dubbelt så högt som tillverkaren avsåg (7hk @ 9000rpm ur 49cc i Japan och USA) och varvtalet dessutom har höjts en del så belastas grejerna ganska rejält.

Då är det inget snack....dessa oljor är mer än bra nog för det.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top