Castrol POWER1 RS 4T Racing

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
:mattias Det är inte bensin! Det är Fotgen :fakta




Det är alltså inte boostad bensin, det är mer hokuspokus än så? Jag tänkte på det bränslet som dom kör på med racebilar som går på tex strippen. Där har man ofta 105 oktan tex.

Nej nej Tur Du inte tankar upp

Flygbensin är flygbensin (mer korrekt flygbränsle för kolvmotorer) typ Avgas 100LL eller Avgas 91UL (om du vill ha blyfritt).

"Flygfotogen" typ Jet A1 är i princip en renare diesel. (går utmärkt att köra diselmotorer på, tappar dock effekt på motorn)
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Du köper den enda som e värd o köpa - OK/Q8 SBK Racing 15w-50, en 20L dunk så får du ett literpris på ca 50-60kr.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Du blandar nog ihop flygbensin tex Avgas 100LL, med flygfotogen (tex Jet A1 som tex de flesta trafikflygplan går på.

Jag har redogjort på frågor kring flygbensin detta flera gånger tidigare på SH, bla med några inlägg i denna tråd
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=164795

Fan då! Här trodde man att man visste något, åsså var det inte helt rätt!!! :gnissla

Har bara hanterat REA 77 och trodde då i min enfald att allt turbinbränsle var fotogen. Satan oxå :mad: Fast jag tänkte aldrig på att det faktiskt finns kolvmotorer innom flyget. Har faktiskt åkt med i en helikopter med kolvmotor (R22), Man skrattade till när han startade motorn och det lät som en gammal sur Ford som gick knackigt....lite nervös blev man då, haha. Den tankades nog med A100LL har jag för mig nu när jag får flashbacks...:D

Nej nej Tur Du inte tankar upp

Flygbensin är flygbensin (mer korrekt flygbränsle för kolvmotorer) typ Avgas 100LL eller Avgas 91UL (om du vill ha blyfritt).

"Flygfotogen" typ Jet A1 är i princip en renare diesel. (går utmärkt att köra diselmotorer på, tappar dock effekt på motorn)

Iof så HAR jag tankat upp! Men det var bara en gång bara för att prova på, annars så var det drivmedelsplutonen som tog hand om den saken. Kanske tur det ja....:näsblod hahaha
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan då! Här trodde man att man visste något, åsså var det inte helt rätt!!! :gnissla

Har bara hanterat REA 77 och trodde då i min enfald att allt turbinbränsle var fotogen. Satan oxå :mad: Fast jag tänkte aldrig på att det faktiskt finns kolvmotorer innom flyget. Har faktiskt åkt med i en helikopter med kolvmotor (R22), Man skrattade till när han startade motorn och det lät som en gammal sur Ford som gick knackigt....lite nervös blev man då, haha. Den tankades nog med A100LL har jag för mig nu när jag får flashbacks...:D

Ok :D R22 ser för festliga ut när de kommer, ultralätta på ngt vis!

I Försvaret var de sista luftfarkosterna med kolvmotorer HKP5
Hkp5B-46_b.jpg


...samt skolflygplanet Saab Safir, vad jag vet.

HKP5 tror jag inte flyger längre. Så nu återstår bara att sjunga odé till flygbensinet i mässarna.

Nu är jag OT igen :gnissla
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Ok :D R22 ser för festliga ut när de kommer, ultralätta på ngt vis!

I Försvaret var de sista luftfarkosterna med kolvmotorer HKP5
Hkp5B-46_b.jpg


...samt skolflygplanet Saab Safir, vad jag vet.

HKP5 tror jag inte flyger längre. Så nu återstår bara att sjunga odé till flygbensinet i mässarna.

Nu är jag OT igen :gnissla

Haha, jo den ser ju för vek ut! Men nu var det iof en civil R22:a som jag åkte med i (inte för att den ser stabilare ut bara för att den var röd, det var inte så jag menade!). I militären så var det HKP9 som gällde :yoparty 6:an var rätt medioker :trött men 3:an var urtung att åka i.....:tungan
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haha, jo den ser ju för vek ut! Men nu var det iof en civil R22:a som jag åkte med i (inte för att den ser stabilare ut bara för att den var röd, det var inte så jag menade!). I militären så var det HKP9 som gällde :yoparty 6:an var rätt medioker :trött men 2:an var urtung att åka i.....:tungan

De hkp-pilotkompisar som jag har är helt lyriska över HKP4, den är tydligen det enda de vill flyga om de får välja. Jag som trodde att den var värsta bussen att flyga. Lite synd att den ska bort
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top