cb 125 t cafè

johanlund

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
honda cb 125 t -81 kawa kx 250 2-t
Hej!

Jag har skaffat en cb 125 t -80 som jag mer eller mindre byggt om till en cafèracer. Nu ska motorn fräschas upp och trimmas.

Det är en twin med 44 mm borr på bägge cylindrarna, jag har planerat en 8mm borr, vilket blir en rejäl ökning (175 cc). Jag ska byta till cb 175 kolvar som har 52 mm borr (samma slag). Har gjort exakta mått på cylindern. På tightaste ställena är det 4mm, vilket blir ökningen på varje sida. Det går ju inte. Men! Kolvfoderna är väldigt tjocka och det är en rejäl distans (förmodligen alu) Mellan cylindern och fodret. Så jag undrar om man kan köra med smalare foder/korta ned distansen m.m så man kan borra mindre i cylindern och tjäna in de där 2-3 mm eller får förslag på alternativa kolvar (inte cb 350 f). Har hellre 175 cc än 144! Fråga mig inte varför
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En väldigt specifik fråga som jag inte har svar på, tveksam ifall någon härinne på CR/SF-delen har det. Teknikguruna i teknikforumet har nog bättre svar att ge.
:)
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Hej, har väl inga svar, mest råd å löst snack, men kör ändå.

För femton år sen hade jag en CB125 -74, en -76 och en -80. Den från -80 hade 144cc, hade typ två motorer extra så jag skruva en del kan man säga. (Var i moppeåldern då) De som var fränast var -74, -76 för på de gick kolvarna parallellt = gött ljud. Körde med -80-kolvar i 76:an vilket gav en squisch runt centimetern, hade mest vrid i den. 120km/h på en -76 med 125cc var fräsigt på landet...

Mitt tips är att köra på 144cc eller köpa större hoj. Min -80 144cc toppade 140 vilket fick räcka. Fixar du till toppen borde du kunna få fart på den. Har för mig att det finns plats för större ventiler..

BTW, hur håller kamlagren? Jag brände ett gäng då jag slafsat med för mycket packningsklister som täppte igen de små kanalerna runt pinbultarna. Dyra var dom så jag satte dit oljebronslager (självsmörjande) istället. Funkade fint efter det.

Lycka till å upp med bilder så iaf jag får en nostalgitripp ;)
 

johanlund

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
honda cb 125 t -81 kawa kx 250 2-t
Va kul med svar! Har fått 0 i mekhörnan :/ Misstänker att du körde me cb 350 f kolvar, de har en borr på 47mm. Hur låter det att köpa en cb 250 t motor och slipa kylarflänsarna lite m.m istället för att borra sönder cylindern.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min bror hade en sådan tingest för 30 år sedan, med dåtida café-stuk.

Den påstods vara på 175cc av föregående ägare som var en duktig mekaniker, helt klart var IAF att den var trimmad, men vi rev den aldrig och någon närmare information om trimmet har jag inte.

Den gick väldigt bra, en av dom värre 125orna i trakten, dessutom skjutade han nästan alltid någon, och han blev aldrig efter.
(den var inte så "rapp" men råstark och med hög topphastighet)

Tidigare ägare hade kört den trimmad i tre år, min bror körde den i tre år, det enda som någonsin gjordes åt motorn var oljebyte, så slitstarka verkar dom vara!
 

johanlund

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
honda cb 125 t -81 kawa kx 250 2-t
Jo, har inte hittat någon annan 125 4-t, gammal som ny med värre effekt. Får man ha obergränsad effekt med en veteran motorcykel?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jo, har inte hittat någon annan 125 4-t, gammal som ny med värre effekt. Får man ha obergränsad effekt med en veteran motorcykel?

Effekten regleras av vad som står i regpappret. Anledningen till att du inte sett andra 125or 4t med högre effekt är att de då inte klassas som lätt motorcykel, och då väljer de flesta ändå större cc än 125.
 

johanlund

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
honda cb 125 t -81 kawa kx 250 2-t
Sant, varför cb:n har 17 vet jag inte, spelar ingen större roll nån hk hit och dit, men det står ju 12 kW i pappret, det får man egentligen inte ha, det är därför jag undrar om man får ha obegränsad effekt med veteranhoj, eller blir den reglerad som du sa? Har väl egentligen fått svar på frågan men det är ändå lite märkligt
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vi hade en sån typ årsm-81 på landet som "allas stugmoppe" och den gick fan inte att döda. En gång på sommarens varmaste dag åkte vi med skjuts och fullgas i två timmar, typ 120 på mätaren, utan problem.

Fantastiskt hållbar grej.
 

johanlund

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
honda cb 125 t -81 kawa kx 250 2-t
Vi hade en sån typ årsm-81 på landet som "allas stugmoppe" och den gick fan inte att döda. En gång på sommarens varmaste dag åkte vi med skjuts och fullgas i två timmar, typ 120 på mätaren, utan problem.

Fantastiskt hållbar grej.



Okej! Ska köra med cb 350f kolvar med 1mm oversize, fodern blir 3mm tjocka efter uppborrningen, så det går ju. Jag får ut 150cc då. Ska göra en komphöjning, grejja med tändninge, nya rör, förgasare och luftfiler, så får man väl lite bättre fart på han.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top