johanlund
Ny medlem
Hej!
Jag har skaffat en cb 125 t -80 som jag mer eller mindre byggt om till en cafèracer. Nu ska motorn fräschas upp och trimmas.
Det är en twin med 44 mm borr på bägge cylindrarna, jag har planerat en 8mm borr, vilket blir en rejäl ökning (175 cc). Jag ska byta till cb 175 kolvar som har 52 mm borr (samma slag). Har gjort exakta mått på cylindern. På tightaste ställena är det 4mm, vilket blir ökningen på varje sida. Det går ju inte. Men! Kolvfoderna är väldigt tjocka och det är en rejäl distans (förmodligen alu) Mellan cylindern och fodret. Så jag undrar om man kan köra med smalare foder/korta ned distansen m.m så man kan borra mindre i cylindern och tjäna in de där 2-3 mm eller får förslag på alternativa kolvar (inte cb 350 f). Har hellre 175 cc än 144! Fråga mig inte varför
Jag har skaffat en cb 125 t -80 som jag mer eller mindre byggt om till en cafèracer. Nu ska motorn fräschas upp och trimmas.
Det är en twin med 44 mm borr på bägge cylindrarna, jag har planerat en 8mm borr, vilket blir en rejäl ökning (175 cc). Jag ska byta till cb 175 kolvar som har 52 mm borr (samma slag). Har gjort exakta mått på cylindern. På tightaste ställena är det 4mm, vilket blir ökningen på varje sida. Det går ju inte. Men! Kolvfoderna är väldigt tjocka och det är en rejäl distans (förmodligen alu) Mellan cylindern och fodret. Så jag undrar om man kan köra med smalare foder/korta ned distansen m.m så man kan borra mindre i cylindern och tjäna in de där 2-3 mm eller får förslag på alternativa kolvar (inte cb 350 f). Har hellre 175 cc än 144! Fråga mig inte varför