Cb 500 Four -72 chopper eller vad man nu vill kalla det

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Sissyn tar mer form. Ramen är också färdigsvetsad! Snart kan spackel/moldningsarbetet börja.
28.PNG
27.PNG
29.PNG
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Ram och swing grundade med epoxy. Kör tank och skärm i veckan och sedan börjar jag spackla.
ram.PNG
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Vad är det för epoxy grundfärg och har du bra erfarenhet av den?

Spraymax 2k Epoxy Primer. Det är en burkspray med härdare som man aktiverar genom att punktera botten på behållaren. Har bara använt en gång innan men och då fungerade den bra tycker jag. Smidigt att slippa blanda, köra kompressor, rengöra färgspruta etc. Du måste dock nyttja burken inom typ 24h från aktivering/punkteringstillfället sen är den genomhärdad. Gjorde av med 2 burkar för ram och sving.

Topplacken däremot kommer jag nog lägga med kompressorn tror jag.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ok, Spraymax verkar uppskattat. Har testat deras silvermetallic på bil och den var inte lätt att lägga men det är nog ingen silver metallicfärg. Jag kommer lacka mitt bygge och hade tänkt köra Spraymax 2k som klarlack för ett hållbart yttre skick men det är väl inte dumt att grunda med tvåkomponent också. Vet inte om det är stor skillnad på 2k klarlack och Biltemas sprayfärg men jag körde deras primer och färg på nyslipat stål samt på Hagmans stålplastspackel och skiten flagnar och släpper väldigt lätt. Annars lägger den sig väldigt fint och ser hur bra ut som helst.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Silvermetallic är bland det svåraste att lägga jämnt, dvs så det inte blir flammigt. Sen är det väldig skillnad i 2k och 1k sprayfärg som Biltema har (tror inte biltema har någon 2k?) hållbarhetsmässigt. 2k härdar ju vilket inte 1k gör som då blir väldigt ömtålig.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Nu är tank och skärm också grundade och jag har börjat spackla. Färgförslag/kombinationer? Många tänkbara färger i skallen. Klarröd, mörkröd, Porsche wimbledon green, krämvit, svart... Någon härlig 50/60 tals pastellfärg?
primad.PNG
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Gulf! Blå/orange med guldiga detaljer och fälgar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bygge likt denna kan jag tycka nån cremé-aktig färg ala Stellan Egelands 'Hulster' vore skitfint på samma gång som jag kan tycka en helt galen vinröd flake skulle vara coolt också.

Med det sagt så tror jag du gör bäst i att välja själv. Se om att låna hem färgprover och kolla vad som kan tänkas passa sen provlackar du nån större detalj (behöver inte vara nåt från hojen) i den färgen och se om det stämmer, därefter är det bara köra! :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
CB-Choppers är ju den klassiska hash-moppen för hippies.

Den ska lackas därefter, pearl,candy, flake och mirra var populärt, vilda fält i ännu vildare färkombinationer.
(eller 70talets brun orange grönt)

Lite striping på det sen.

Du måste samtidigt anlägga polisonger som ser ut som två bävrar har bitit sig fast i öronen, och frugan måste anlägga 70tals porrfilmsbuske (inspiration kan hämtas från omslaget till Sator - Oh mama), självklart klär ni er tidsenligt också, grälla skjortor med snibbkrage och bruna manchesterbyxor är ett måste...
 
Last edited:

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Färdigspacklat och grundat en vända till. Får se om man upptäcker någon ojämnhet på tanken som innebär att spackelspaden måste fram igen men just nu känns det som att jag nöjer mig här. SMÅ framsteg på kulörfronten, väger mellan krämvit eller sea foam green, båda solida färger. Men visst fan vore de kul att prova lacka flakes också...:huvet Röd är mer eller mindre uteslutet just nu eftersom Duccen är röd/kolfiber vore det kul med en annan färg.
IMG_20201229_131526.jpg
IMG_20201230_154920.jpg
ram1.PNG
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Färdigspacklat och grundat en vända till. Får se om man upptäcker någon ojämnhet på tanken som innebär att spackelspaden måste fram igen men just nu känns det som att jag nöjer mig här. SMÅ framsteg på kulörfronten, väger mellan krämvit eller sea foam green, båda solida färger. Men visst fan vore de kul att prova lacka flakes också...:huvet Röd är mer eller mindre uteslutet just nu eftersom Duccen är röd/kolfiber vore det kul med en annan färg.

Tycker båda färgalternativen låter bra. Bara det blir blankt som fan blir det hur fint som helst. :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sea foam green med gräddvita fält, och stripes i färgövetgången då...

Skämt åsido, det är bara du/ni som vet vad ni vill leva med, men jag föreslog i någon tidigare tråd att återuppliva "never got out of primer" trenden som fanns ett tag..

Från början var det ju rena primerkulörer, senare började man bryta färg i primern, men det var fortfarande matta och inte speciellt påkostade lackeringar, men ofta med mycket tid lagt på fält och stripes.

En sökning på "primer shoppers" gav tyvärr inte samma bilder som jag får upp i mitt huvud, så det blir ändå upp till dig.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Visst fan är det skönt med en lack man inte behöver vara rädd om men jag har lite svårt att lämna den i primer-stadiet... Efter första eller andra repan brukar man inte va så nojig ändå.:D Färgval har fallit på Chevrolet Neptune green från 50 talet och är beställd.

Körde en sista vända slipning och primer på tanken då jag kände lite ojämnheter men nu står det bara och väntar på färg och tillfälle att lacka hos grannen som lämpligt nog riggat upp sitt garage för lack av sin bil.

Motorn har fått färg.

Köpt en Marchal 662 lykta som ska bli strålkastare fram. Gillar att den är grund så jag kan få in den tight mot gaffeln. Snyggt med tutte också.:tummenupp
Ska försöka bygga om innanmätet på något vettigt vis så man kan ha halv- och helljus i den. Att knöla in en H4 går nog men blir förbannat trångt. Osäker dock vad besiktningen säger om att ha det glaset på ett halvljus? Eftersom det är en -72 misstänker jag att E-märkning inte är ett problem men kanske mönstret i glaset?
IMG_20210110_100240.jpg
31.PNG
32.PNG
33.PNG
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är ljusbilden som blir ditt problem, bilprovningen kräver en ickebländande ljusbild.
Det är lampans fokusering i reflektorn och glasets utformning och slipning som avgör.
De extraljus jag haft av den typen ger ett brett lite diffust ljus med en tydlig hot spot i mitten.
H1-lampa om jag inte minns fel.
Om du kunde hitta en kinalampa med LED där reflektor/LED-hållare ryms i ditt hus så skulle det nog gå bra.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
"31 § Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1988 eller senare års modell skall vara
1. typgodkänd enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §),
2. typgodkänd enligt ECE-reglemente 1, 5, 8, 20, 31, 57, 72, 112, 113 (se 3 kap. 1 §), eller
3. av typ som uppfyller kraven enligt SAE J584b.
Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1987 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i första eller andra stycket om strålkastaren är av så kallad europeisk typ med skarp ljus/mörkergräns och under mörker och vid klar sikt tillfredsställande belyser vägen en sträcka av minst 40 m framför fordonet."

Hittade det i annan tråd. Som du säger ljusbilden är nog problemet men får man in en reflektor och modern lampa kanske man slinker igenom.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Chevrolet neptune green:tummenupp jäkligt snygg färg är det gärna kombinerad med vitt.

Hur stor är Marschal lyktan går det att byta ut hela reflektion till nån annan lämplig med hel och halvljus?
5 3/4 sealed beam (med reservation för minnet) finns ju till jänkare med hel och halvljus. För guds skull inget LED på ett sånt där bygge, blinkers då undantaget, tycker att LED som fram och bakljus ser för jäkligt ut på choppers, cafehojar som är av klassiskt snitt men det är ju jag det ;)! Använder dock själv dioder till skyltbelysnigen på Hondan men hade turen att hitta varmvita så det inte lyset blåvitt utan lyser varmvitt på plåten.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top