CB 600 Hornet 2007-

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Jag rekommenderades att köpa sporthoj universal, passar perfekt efter du har klippt av en bit i nedankant. Bara lägg den mot tanken och markera med penna nedankanten på tanken. Montera dom sen en solig dag, ställ hojen i solen och lägg stomp gripsen också i solen en stund = formar sig lätt med inga bubblor och sitter som sten.
Tackar för detta!!
Hur man monterar vet jag, haft Stompgrips på de senaste 2 hojarna. Det är flickvännen som kör horneten. Ha det gött! :)

amfibiesoldat

Sergeant
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Honda CB600F -09
Tjena alles.

Köpte precis en sprillans hornet 09 och stället jag köpte den av gav inga direkta råd på hur man bär sig åt med en ny hoj när det kommer till inkörningen. Nu är det säkert försent har kört 60mil hittils, men jag har kört relativt lugnt, inte varvat allt för mycket. Men det är kanske det man ska göra? Kräma på lite? Några tips & råd ? uppskattas!

afogge

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
2009, Honda Hornet 600FA
Tjena alles.

Köpte precis en sprillans hornet 09 och stället jag köpte den av gav inga direkta råd på hur man bär sig åt med en ny hoj när det kommer till inkörningen. Nu är det säkert försent har kört 60mil hittils, men jag har kört relativt lugnt, inte varvat allt för mycket. Men det är kanske det man ska göra? Kräma på lite? Några tips & råd ? uppskattas!

Har också köpt en ny Hornet 09 fick heller inga instruktioner hur den skulle köras in.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Har också köpt en ny Hornet 09 fick heller inga instruktioner hur den skulle köras in.

Står i manualen är jag tämligen säker på. Gjorde det iaf till min 07:a. Som vanligt, varierat varvtal, inte segdra, inte tokvarva. Annars... kör.

Johan P.

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
Honda Hornet 2008
Enligt handlaren ska man försöka hålla under 6000 varv (mesta tiden) tills 50 mil, sedan är det bara att snabbt stegra mot att använda full effekt. Tar man det någorlunda lugnt och inte varar fullt hela tiden direkt från början spelar det säkert ingen roll, dessutom har du 5 års garanti!

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Ska montera ett pro taper styre i helgen. Är det bara att skruva av allt från det gamla styret och montera på det nya eller behövs några djupare ingrepp i det nya styret? (Har inte hämtat ut det ännu)

Har köpt universalstyrfäste från biltema...

Johan P.

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
Honda Hornet 2008
Ska montera ett pro taper styre i helgen. Är det bara att skruva av allt från det gamla styret och montera på det nya eller behövs några djupare ingrepp i det nya styret? (Har inte hämtat ut det ännu)

Har köpt universalstyrfäste från biltema...

Du behöver borra för reglagens tappar som håller dom på plats. Mät efter originalstyrets hål så blir det bra :tummenupp

rpr

....
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda CB600FA-Hornet -09
Körde dom första milen med hojen idag. Sen när jag kom hem och skulle ställa in den i garaget så lät jag den stå och gå på tomgång.... Märkte då att motortempen gick upp till cirka 104grader för att sen sjunka neråt till en bit under 100grader. Är detta normalt på Horneten? Eller är det jag som inte är normal?:confused:

rpr

....
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda CB600FA-Hornet -09
Citat:
Inskickat av amfibiesoldat
Tjena alles.

Samma gäller mig.... Köpte sprillans nytt men inte ett ord om inkörning. Viste sen innan att man ska köra in nya maskiner så jag läste mig till mil talet i instruktionsboken. Sida 75 i den svenska versionen:yoparty

BikerSimba

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
CB1000RA + KTM 640
Körde dom första milen med hojen idag. Sen när jag kom hem och skulle ställa in den i garaget så lät jag den stå och gå på tomgång.... Märkte då att motortempen gick upp till cirka 104grader för att sen sjunka neråt till en bit under 100grader. Är detta normalt på Horneten? Eller är det jag som inte är normal?:confused:

Det blir samma sak om man ligger i köer,tempen går upp till 104 och sen slår fläktenen in. Kolla bara så att din kylarvätske-nivå ligger rätt.

rpr

....
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda CB600FA-Hornet -09
Det blir samma sak om man ligger i köer,tempen går upp till 104 och sen slår fläktenen in. Kolla bara så att din kylarvätske-nivå ligger rätt.

Men det är normalt iaf? Tycker att 104grader är lite varmt, men ska det vara så då ska det....

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
CB1000R
Snackade med några på bike i förra veckan om just motortempt på hojarna. Om hojen går upp till 104 grader är det inget att vara orolig för.. alla hojar gör det specielt om det är varmt ute o du står på tomgång för länge.. Så inget att ora sig för =)

Tjena alles.

Första 100milen skall man ta det lugnt, sen är det bara o köra :)

Last edited:

rpr

....
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda CB600FA-Hornet -09
Snackade med några på bike i förra veckan om just motortempt på hojarna. Om hojen går upp till 104 grader är det inget att vara orolig för.. alla hojar gör det specielt om det är varmt ute o du står på tomgång för länge.. Så inget att ora sig för =)

I instruktionsboken står det 50mil.... Men jag har "råkat" gasa lite ibland. Inom vilka ramar ska man hålla sig då? Står lite luddigt i instruktionsboken.:rolleyes:

afogge

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
2009, Honda Hornet 600FA
Slip On Akrapovic megaphone

Hej !

Är det något som vet hur man tar bort db-killern på detta rör.
Sitter på min hornet.

Tacksam för svar!

amfibiesoldat

Sergeant
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Honda CB600F -09

Första 100milen!? Då är jag rätt kokt. Affären jag köpte av sa att jag skulle ta det lite lugnt i början men att så länge motorn är varm så ska jag kötta på. Börja med 6tusen varv på alla växlar, sen 7, 8 osv. Efter 30 mil va jag uppe i högsta växeln på högsta varvtalet. Fast å andra sidan såg jag den här:
http://www.sporthoj.se/forum/showthread.php?t=191508&highlight=ink%F6rning

Där bekräftar dom det han på butiken sa att man inte ska segköra den utan pressa motorn. Mycket motorbromsningar sa han också.

Men det är normalt iaf? Tycker att 104grader är lite varmt, men ska det vara så då ska det....

Tycker det låte normalt om man står stilla. 78-80 grader när man kör på motorväg, 100 grader när man står vid rödljuset länge. :)

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
CB1000R
Jag körde lugnt dom första 100milen med min hoj, det var vad min säljare sa. Jag kan inte argumentera för eller emot eftersom det var han som sa det. Ni får köra hur ni vill med era hojar men jag gav er bara min uppfattning.

Kör lugnt!!

Turbo_Porse

Porsche
Gick med
8 Mar 2006
Hoj
Yamaha R1 2007 blackdevil
Gött med en Hornet?

Har inte testkört denna grymma hoj som alla tjötar om utan det har varit min "gamla" Husaberg 650 08a och så har jag lånat en 07a R1a på jobbet ibland, men idag skall jag åka hela vägen från Götet till Malmö för att köpa min första Hornet. Hoppas de blir en bra hoj att köra med under sommaren.
Syns i trafiken.

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
CB1000R
Har inte testkört denna grymma hoj som alla tjötar om utan det har varit min "gamla" Husaberg 650 08a och så har jag lånat en 07a R1a på jobbet ibland, men idag skall jag åka hela vägen från Götet till Malmö för att köpa min första Hornet. Hoppas de blir en bra hoj att köra med under sommaren.
Syns i trafiken.

Jag vet faktiskt inte så mycket om andra hojar än hornet :) Men jag har inget o klaga över förutom att den inte är så jävla rolig o köra längre sträckor på (10mil+) vinden känns som fan i högre farter men på slingriga småvägar är det en kanon kul hoj! Lycka till med köpet så ses vi säkert på vägarna =)

Turbo_Porse

Porsche
Gick med
8 Mar 2006
Hoj
Yamaha R1 2007 blackdevil
Jag vet faktiskt inte så mycket om andra hojar än hornet :) Men jag har inget o klaga över förutom att den inte är så jävla rolig o köra längre sträckor på (10mil+) vinden känns som fan i högre farter men på slingriga småvägar är det en kanon kul hoj! Lycka till med köpet så ses vi säkert på vägarna =)

Jo de kan jag hålla med om att det inte var så roligt att ligga och köra från Malmö till Göteborg, ganska kraftiga vindputsar o så men annars kan jag inte klaga på hojen efter 2 dagars långa körningar. Kan tycka att jag som är 189sm lång är i snäppet för lång men det fungerar utmärkt ändå, måste bara byta till bredare styre och lite småfix så den blir brutalare.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept