CB 900 framgaffel, ta bort luftstödet?

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
Hej,

jag har en CB 900 83a som är en s.k. air assisted fork.

$(KGrHqYOKosE10Dv6,Z(BNwzsW,m+!~~_12.JPG

Hur tar man bort följande slang på dämparna, för att inte sabotera funktionen helt totalt. Är det ens möjligt?

Ja den stör, det kommer inte passa alls i bygget när gaffelbenen sticker upp 10 cm och ha en hängbro över. : )

Jag har sett folk som har tagit bort denna, men jag skulle gärna vilja veta konsekvensen och om man kan förbättra något annat för att kompensera detta luft flöde?

Tacksam för svar

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag har gjort det på bygget. Man får ha en bra mätare när man fyller på benen så det blir samma tryck bara. Pyser ut ungefär 0,2 - 0,3 bar när man tar bort luftpåfyllaren om jag inte missminner mig. Man får alltså prova sig fram!

Jag lyckade få tag i 2 st. "bil-ventiler" med gänga i andra ändan. Jag letade som en tok men lyckades hitta till slut.

Gängade om locken och satte i bilventilerna och tätade ordentligt. Täckte för skithålen med M8 skruv som jag borrade / gängade dit och tätade med gängtätning på flaska.

Blev kanon.

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
Jag har gjort det på bygget. Man får ha en bra mätare när man fyller på benen så det blir samma tryck bara. Pyser ut ungefär 0,2 - 0,3 bar när man tar bort luftpåfyllaren om jag inte missminner mig. Man får alltså prova sig fram!

Jag lyckade få tag i 2 st. "bil-ventiler" med gänga i andra ändan. Jag letade som en tok men lyckades hitta till slut.

Gängade om locken och satte i bilventilerna och tätade ordentligt. Täckte för skithålen med M8 skruv som jag borrade / gängade dit och tätade med gängtätning på flaska.

Blev kanon.
Tusen tack för snabbt svar !

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM