CB 900F -79 drivpaketfråga

Ove Moksnes

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2024
Hoj
Honda CB900F 1979
Jag har en CB900F från 1979, sitter lite saker från senare årsmodeller/Bol d'or, bla bromsar, möjligen
ngt på drivlinan också men hursomhelst, konfigurationen är 18-drev fram och 44 i bak. Det är kanske inte udda i sig men på bakdrevet sitter det en sorts giude/skydd i plåt på yttersidan av drevet, nitat till drevet. Kan inte se detta på ngn annan hoj eller hitta ngn ny. Någon som vet ngt om detta? Behöver nya drev/kedja../Ove

Bifogat

• Bakdrev CB900 1979 nr1.jpg
    Bakdrev CB900 1979 nr1.jpg
    1.8 MB · Visningar: 17
  • Bakdrev CB900 1979 nr2.jpg
    Bakdrev CB900 1979 nr2.jpg
    2 MB · Visningar: 17
  • Bakdrev CB900 1979 nr3.jpg
    Bakdrev CB900 1979 nr3.jpg
    1.4 MB · Visningar: 17

SvanteOES

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Yamaha R6 2006
En bildsökning gav mig:

Original ser dock inte ut att ha den "kransen":

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En bildsökning gav mig:

Original ser dock inte ut att ha den "kransen":
Skulle nog säga att som orginal sitter det samma grej på CB900 alla år:
Skärmbild (224).png

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej. Kollade på CB1100R serien 1981-1983. Original har de alla detta nitade skydd.
Skvätt skydd ?
Har passerat några genom garaget. Högre miltal. Bytt drev och kedja. Inga skydd. Marknadsförs ju många drev kedjepaket. Priskonkurrens gör att där är inga skydd på dessa drev...
Även de som ville dreva om valde ju icke original.
Original drev kostar 113,- euro. Original annan drevning 153.- Euro.
Icke original kostar typ 25,- Euro
CMS erbjuder dock ett flertal alternativ. Är original viktigt... då blir det många pengar.
Vill tro att även 900 serien hade original det nitade skyddet. Man blir dock konfunderad när man kollar bilder och drev utbud på CMS

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Har alltid uppfattat den där pånitade plåten som en... ...ja, "ljuddämpare" är väl för mycket sagt, men ändå - akustisk omvandlare på något vis.

Känns som ngn på Honda fått en fix idé och ville ha det på så många hojar som möjligt.

Effektivt? Eftersom Honda slutade med plåten tror jag vi har svaret där.

För mig var det då på den tiden en markör att hojarna ur låda hade alldeles för mycket onödigt på sig och måste fixas för att man skulle kunna synas tillsammans och trivas ihop.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Märkligt att det sitter ett sånt drev ännu. Lite körd eller nån som bytt och visste inte bättre?
Länge sedan man såg en sån

Som Noghtrider så har jag också uppfattat det som nåt ljuddämpande, Honda höll på med sånt.
Dom hade ju också ett tag ljuddämpare(gummimatta) på framdrevet. Nu har för ett par år sedan Jt börjat med dom på eftermarknaden också....en del tror att den förlänger livslängden. Menlöst iallafall tycker jag.

Original sitter det annars 17/44 drev på cb900F. Kedjan är 530 och torde ha 106 länkar.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
OT, men Honda gillade att sätta stänkskärmar på sina bromsskivor både fram och bak. Inga andra tillverkare tog efter. Sedan slutade Honda med det också.

Ofjädrad vikt är något som jag tagit till mig. Lättare kedjeskydd och bakdrev i aluminium.

Dessa skydd på bakdrev, vid bromsskivor och nu bakstänkor, nummerskyltar och belysning fästa i svingen. Så fel. Och fult!

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Har en liknande variant på min yamaha t7 -23 fast med lite mindre diameter än drevet.
Jämförde med en polares t7 -19 som inte hade det och min gissning var väl att det
var någon form av "räddare"ifall kedjan hoppar av.

Landar kedjan på "skyddet" behåller den väl iaf så mycket sträckning så
att den inte knölar ihop sig och knäcker motorblocket.

Men.............svårgissad funktion ;-)

Ove Moksnes

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2024
Hoj
Honda CB900F 1979
Jag har en CB900F från 1979, sitter lite saker från senare årsmodeller/Bol d'or, bla bromsar, möjligen
ngt på drivlinan också men hursomhelst, konfigurationen är 18-drev fram och 44 i bak. Det är kanske inte udda i sig men på bakdrevet sitter det en sorts giude/skydd i plåt på yttersidan av drevet, nitat till drevet. Kan inte se detta på ngn annan hoj eller hitta ngn ny. Någon som vet ngt om detta? Behöver nya drev/kedja../Ove
Förmodligen har du rätt i att det inte är nödvändigt, men å andra sidan kan Honda förmodligen mer än jag&du om sina hojar, ngn mening måste det ändå vara..?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår