CB1000 Turbo-byggtråd

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Varit lite aktiv i natt...
Lkk:n sitter nu fastskruvad, WG:n har byggtsom lite och sitter på plats, dumpen på turbon har tätats. Nu är det luftfilter, avgas, ladd styrning och laddtrycks mätare kvar...Räknar med premiär till nästa helg om vädret håller i sig!
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
Låter fint!! :tummenupp Har fått mina delar nu så jag ska nog kunna köra lite redan denna helgen.... :yoparty
 

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Har nu fått ihop hojen och kört en del med den...Går som fan..men...misstänker att jag valt en för stor turbo. Sitter nu en kkk k24 från en s60r på. det som händer när jag gasar är att turbon börjar ladda vis c:a 6000varv (~0,5) och exploderar vid 7000varv (~1,2bar) Detta är inte så kul när man har en hoj med rödmarkeringen vid 9000varv. Misstänker att jag då behöver ett mindre aggregat för att börja ladda tidigare, men vilket i så fall?
 

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
lite bilder med kanske....
 

Bifogat

  • DSC00274.JPG
    DSC00274.JPG
    93.7 KB · Visningar: 113
  • DSC00273.JPG
    DSC00273.JPG
    99.9 KB · Visningar: 144
  • DSC00267.JPG
    DSC00267.JPG
    130.7 KB · Visningar: 277

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Hade ett sånt aggregat på min förra hoj. Jag fick trixa lite med wastegaten innan det blev bra.

Schysst bygge. Håller topplockspackningen tätt?
 

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Ok, får prova vidare lite då...
Toppackningen håller tätt än så länge, har kagt distanden under cylindrarna vilket borde göra att det blir mindre känsligt vid toppen...men men säsongen är inte slut ännu..
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Har nu fått ihop hojen och kört en del med den...Går som fan..men...misstänker att jag valt en för stor turbo. Sitter nu en kkk k24 från en s60r på. det som händer när jag gasar är att turbon börjar ladda vis c:a 6000varv (~0,5) och exploderar vid 7000varv (~1,2bar) Detta är inte så kul när man har en hoj med rödmarkeringen vid 9000varv. Misstänker att jag då behöver ett mindre aggregat för att börja ladda tidigare, men vilket i så fall?


Om det inte löser sig när du micklat dig trött på waste gaten så kan du istället för att byta turbo testa att backa tändningen på lägre varv för att få högre avgastemp -> mer snurr på turbon. Tyvärr tappar du ju effekt samtidigt men det kan du i viss mån undvika genom att öka kompet lite. Om du idag ligger nära gränsen på höga varv kanske du isåfall även tvingas ladda lite mindre om det inte bara räcker med tändsänkning även där men du får förhoppningsvis mer körbarhet och det kanske är värt lite toppeffekt.
 

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
DEt verkar som att jag fått ordning på det nu..Börjar bygga ladd från c:a 4000varv laddar c:a 1bar...men...jag saknar min gamla fireblade:rolleyes: ska nu för söka sälja den och bygga en ny cbr900 istället....tur att man vet vad man vill:huvet
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
...jag saknar min gamla fireblade:rolleyes: ska nu för söka sälja den och bygga en ny cbr900 istället....tur att man vet vad man vill:huvet

:D Kan ju säga att jag ångrar inte en sekund att jag köpte den av dig!! :tummenupp För en gångs skull så har jag något som du vill ha och inte tvärtom... :rolleyes: Fast du har ju redan haft den.. :huvet
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
DEt verkar som att jag fått ordning på det nu..Börjar bygga ladd från c:a 4000varv laddar c:a 1bar.

Hur gjorde du för att få rätt på det? Vad ändrade du?
Snyggt bygge, förresten! :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top