Fräd skrev:2448311Gissningsvis så är det upp till ägaren att proppa i det själv
SlowDog skrev:2453722Kan ju vara så sant....men inte lätt..
andersbrink skrev:2453749Det är inget man gör själv - om man nu inte jobbar på en motorslip och har tillgång till en speciell maskin. Jag lämnar mina jobb till http://www.snorremaskin.se/cylinderborrning.htm
Byta ett trasigt originalfoder till ett annat originalfoder kan du göra själv (värm blocket till 200 grader så ramlar det ur av sig självt), dock lär fodret honas efter montering, det bör man inte heller göra själv om man vill få det riktigt 100. Jag gör det dock själv med en 3-stenars biltema.
På lastbilar har vi ett verktyg som pressar ner fodret till samma tryck som topplocket innan vi mäter. Går det kanske att göra på hojjar med?andersbrink skrev:2456514Problemet med att fodra själv är att fodret gärna vill sjunka in, även om man gör foderkanten högre. När cylindern har gått ett par värmecykler brukar topplockspackningen ryka. Enklast är att o-ringa fodret med koppartråd eller ståltråd och använda kopparpackning.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |