I slutet på 80-talet lade jag all hojkörning på hyllan. MCn såldes, barnvagn och
kombibil införskaffades istället. För 2 år sedan bestämde jag mig för att påbörja
jobbet med en större verkstad och började med att städa bort all bråte som samlats
på hög. Då hittar jag denna bilden i en av lådorna. Ritades av mig nån gång under
nittio-talet när jag hade riktig hoj-abstinens. Troligtvis var det drömbågen jag
plottrade på då.
Bilden har faktiskt påverkat mig så till den grad att tankar på ett nytt bygge dök upp.
Så senaste tiden har jag letat lämplig projekthoj och för ett tag sedan hittade jag ett
lämpligt objekt. För en gångs skull slapp jag köra land o rike runt för att hämta.
Bara 10 minuter hemifrån. Det är inte en Yamaha.
Fixerad som jag varit på Yamaha tidigare så har jag inte haft riktig koll på de andra
märkenas hojar o det här är absolut en sådan. Visste inte om att den fanns förräns jag
såg den i annonsen. Efter att ha läst på om modellen så har jag nu förstått att den var
Hondas svar på Bandit och XJR. Jag gillar det här s.k. retro stuket. Tidigare har jag
ju haft en XJR1300 som jag fortfarande håller som en favorithoj.
Historian bakom just denna hoj är att den för över 10 år sedan hamnade hos en firma som
skrotade den. Den såldes sen vidare utan papper. Jag har verifierat detta med firman
så det inte är något olagligt med den. Den blev stående all denna tid utan att något
egentligen gjordes med den. Så nyligen bestämde säljaren att den skulle säljas till
förmån för alla hans andra projekt.
För er som inte sett det så är det en CB1000F Super Four Big One. Tung och stor med
sina 18 tums hjul. Min plan är att lätta den lite, konvertera till 17 tums hjul och få
riktigt låg markfrigång. Stor framlampa och retro baklyse.
Ja då är projektet officiellt. Blir att testa en hel del delar nu i början för att
se om jag kan få det som jag vill. Har ni tips på grenrör, framlampa o instrumentpanel
som är någorlunda likt original så tar jag gärna emot det.
kombibil införskaffades istället. För 2 år sedan bestämde jag mig för att påbörja
jobbet med en större verkstad och började med att städa bort all bråte som samlats
på hög. Då hittar jag denna bilden i en av lådorna. Ritades av mig nån gång under
nittio-talet när jag hade riktig hoj-abstinens. Troligtvis var det drömbågen jag
plottrade på då.
Bilden har faktiskt påverkat mig så till den grad att tankar på ett nytt bygge dök upp.
Så senaste tiden har jag letat lämplig projekthoj och för ett tag sedan hittade jag ett
lämpligt objekt. För en gångs skull slapp jag köra land o rike runt för att hämta.
Bara 10 minuter hemifrån. Det är inte en Yamaha.
Fixerad som jag varit på Yamaha tidigare så har jag inte haft riktig koll på de andra
märkenas hojar o det här är absolut en sådan. Visste inte om att den fanns förräns jag
såg den i annonsen. Efter att ha läst på om modellen så har jag nu förstått att den var
Hondas svar på Bandit och XJR. Jag gillar det här s.k. retro stuket. Tidigare har jag
ju haft en XJR1300 som jag fortfarande håller som en favorithoj.
Historian bakom just denna hoj är att den för över 10 år sedan hamnade hos en firma som
skrotade den. Den såldes sen vidare utan papper. Jag har verifierat detta med firman
så det inte är något olagligt med den. Den blev stående all denna tid utan att något
egentligen gjordes med den. Så nyligen bestämde säljaren att den skulle säljas till
förmån för alla hans andra projekt.
För er som inte sett det så är det en CB1000F Super Four Big One. Tung och stor med
sina 18 tums hjul. Min plan är att lätta den lite, konvertera till 17 tums hjul och få
riktigt låg markfrigång. Stor framlampa och retro baklyse.
Ja då är projektet officiellt. Blir att testa en hel del delar nu i början för att
se om jag kan få det som jag vill. Har ni tips på grenrör, framlampa o instrumentpanel
som är någorlunda likt original så tar jag gärna emot det.
Last edited: