CB900F Bold Edition

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
I slutet på 80-talet lade jag all hojkörning på hyllan. MCn såldes, barnvagn och
kombibil införskaffades istället. För 2 år sedan bestämde jag mig för att påbörja
jobbet med en större verkstad och började med att städa bort all bråte som samlats
på hög. Då hittar jag denna bilden i en av lådorna. Ritades av mig nån gång under
nittio-talet när jag hade riktig hoj-abstinens. Troligtvis var det drömbågen jag
plottrade på då. :D

IMG_3967.JPG




Bilden har faktiskt påverkat mig så till den grad att tankar på ett nytt bygge dök upp.
Så senaste tiden har jag letat lämplig projekthoj och för ett tag sedan hittade jag ett
lämpligt objekt. För en gångs skull slapp jag köra land o rike runt för att hämta.
Bara 10 minuter hemifrån. Det är inte en Yamaha. :)
Fixerad som jag varit på Yamaha tidigare så har jag inte haft riktig koll på de andra
märkenas hojar o det här är absolut en sådan. Visste inte om att den fanns förräns jag
såg den i annonsen. Efter att ha läst på om modellen så har jag nu förstått att den var
Hondas svar på Bandit och XJR. Jag gillar det här s.k. retro stuket. Tidigare har jag
ju haft en XJR1300 som jag fortfarande håller som en favorithoj.

IMG_3959.JPG


Historian bakom just denna hoj är att den för över 10 år sedan hamnade hos en firma som
skrotade den. Den såldes sen vidare utan papper. Jag har verifierat detta med firman
så det inte är något olagligt med den. Den blev stående all denna tid utan att något
egentligen gjordes med den. Så nyligen bestämde säljaren att den skulle säljas till
förmån för alla hans andra projekt.
För er som inte sett det så är det en CB1000F Super Four Big One. Tung och stor med
sina 18 tums hjul. Min plan är att lätta den lite, konvertera till 17 tums hjul och få
riktigt låg markfrigång. Stor framlampa och retro baklyse.

Ja då är projektet officiellt. :) Blir att testa en hel del delar nu i början för att
se om jag kan få det som jag vill. Har ni tips på grenrör, framlampa o instrumentpanel
som är någorlunda likt original så tar jag gärna emot det.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
En donator hoj har införskaffats. Kan ju lite grann om Yamaha så när den här FZRen dök
upp på Blocket så slog jag till direkt. Vet ju bl.a. att gaffeln är 760 mm. Den väger
lite mindre än Biggus dic.us men den vikten eller mindre hoppas jag landa på när saker
och ting blivit avskalade.
Biggus har 810 mm i gaffellängd och 18 tums hjul så jag kommer ner en bit i höjd precis
som jag vill med FZR delarna. Tanken är då att sno gafflar, hjul, skivor, bromsar och
clipons från FZRen. Vill jag (eller rättare sagt kan jag) gå ner ytterligare i höjd så
har jag sedan tidigare inköpta delar till detta liggande.
Så det som kommer hända nu är att FZRen rivs ner och en mockup skall göras med dess
delar för att först o främst få koll på höjd o andra mått.

IMG_3982.JPG
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
En generell fråga.
Hur funkar det med det här besiktningsbefriandet när hojen uppnår 30 år.
Jag har papper för en -82a som står med körförbud då den inte besiktigats
sedan 2013. Den var alltså 31 år gammal när den besiktigades sist.
Måste en sådan hoj besiktigas en sista gång innan den blir befriad?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Besiktningsfri blir en hoj först efter 40 år och det förutsatt att den inte har körförbud
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
ska bli skoj att följa :tummenupp
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Besiktningsfri blir en hoj först efter 40 år och det förutsatt att den inte har körförbud
40 år!!! :gnissla Men tack för upplysningen.
Ja där ser man hur litet jag visste om det. Hmm...får nog ta och läsa på lite vad
som gäller. Dock hade jag räknat med besiktning framöver på detta bygge men
det hade varit skönt att slippa genom att köpa en som är slutbesiktigad. :)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Alltid roligt då det dyker upp byggprojekt, speciellt när man haft modellen som ska fixas till.

En undran bara på trådnamnet CB900F, när det är en Honda CB1000F ?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
En undran bara på trådnamnet CB900F, när det är en Honda CB1000F ?
Vilken modell hade du?
Såg att jag hade missat förklara det och undrade just när frågan skulle komma. :)
Eftersom CB1000F saknar papper så har jag detta från en CB900F, 82a med 21
ägare.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ägde en Big One -96:a 1999-2001 som jag köpte ny i Tranås hos Ekebäcks Bil & Mc.
Min första hoj :kär
Har även haft en CB1100F -83:a, otroligt snygg hoj.:tummenupp
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ägde en Big One -96:a 1999-2001 som jag köpte ny i Tranås hos Ekebäcks Bil & Mc.
Min första hoj :kär
Har även haft en CB1100F -83:a, otroligt snygg hoj.:tummenupp

Hur var Big One att köra? har bara läst om den i några recensioner och den fick inga
jättehöga lovord. Lite multimaskin som inte är bäst på något. Men för min del spelar
detta ingen roll, det är looken jag vill få till. Glida runt på kortare glassturer.

Kan bara hålla med angående CB1100an. Snubblar jag över en sådan till rimligt pris så
blir det inköp. Kör X11 nu och den är inte så jättevacker att glo på men dock rolig
att köra med sina 140 hk.


R-Jonas, Loccone och illoco.
Tack, hoppas ni får trevligt. Massor av bilder utlovas. :)
Hade tänkt visa en bild på en annan hoj som också bidragit med inspiration till
bygget men den har så mycket mer moderna delar att min sedan hade tett sig fjuttig
i en jämförelse eftersom lite retro skall vävas in.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Körskolan hade en gammal Suzuki 750 som var den enda hojen jag kunde jämföra med, som du vet är nytt något som är oanvänt. Alltså stor skillnad.
Hondan är en tung jäkel men stabil på vägen och funkar till allt bana, fikarunda och som tar en till semestermålet.
Dock är sadeln i det mjukaste laget, det enda som jag har synpunkter på.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Rivning pågår. En bit närmare målet att göra första mockupen.

IMG_3983.JPG
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hur byter man trådnamn?
Det var inte ett genomtänkt namn jag döpte tråden till. "CB900F Bold Edition" passar
mycket bättre och kan nog te sig bättre på hojen sedan.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur byter man trådnamn?
Det var inte ett genomtänkt namn jag döpte tråden till. "CB900F Bold Edition" passar
mycket bättre och kan nog te sig bättre på hojen sedan.

Kul att se att du är igång igen, men jag har ju gått och suktat efter en TT 600-rebuild? :tungan
Aja, bara du kör på i vanlig stil blir detta läsvärt, garanterat!


Just det, byta trådrubrik? PM:a moderator så fixar han det.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur byter man trådnamn?
Det var inte ett genomtänkt namn jag döpte tråden till. "CB900F Bold Edition" passar
mycket bättre och kan nog te sig bättre på hojen sedan.

Gå till första inlägget.
Redigera inlägg.
Gå till avancerad. Där ser du rubriken och kan ändra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite OT frågor men hade du tänkt ta pappren från 82:an till denna hoj eller fattade jag galet? Hur funkar det om man ska ha in en skrotad hoj i rullorna igen, kan man få till det hyfsat enkelt? Vet dom som lyckats men då rör det ju sig om betydligt äldre bilar och cyklar som lyckats få identitet igen efter att fallit bort ur registret.

Ska bli spännande att se vad detta blir.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kul att se att du är igång igen, men jag har ju gått och suktat efter en TT 600-rebuild? :tungan
Aja, bara du kör på i vanlig stil blir detta läsvärt, garanterat!
Just det, byta trådrubrik? PM:a moderator så fixar han det.
Jo jag vet, men har bara skruvat med offroadare senaste åren. Blir lite
tråkigt i längden. Köpt, gjort vid och sen sålt dem. Nu är jag i sluttampen
på elstartskonverteringen på min 2KF dessutom. Nej lite andra hojar måste till
för omväxlings skull.
Tack för tipset, jag har PM:at.

Gå till första inlägget.
Redigera inlägg.
Gå till avancerad. Där ser du rubriken och kan ändra.
Det är bara rubriken som ändras med den manövern. Men tack för det tipset
också, rubriken skulle också ändras. :)


Lite OT frågor men hade du tänkt ta pappren från 82:an till denna
hoj eller fattade jag galet? Hur funkar det om man ska ha in en skrotad hoj i rullorna igen,
kan man få till det hyfsat enkelt? Vet dom som lyckats men då rör det ju sig om betydligt
äldre bilar och cyklar som lyckats få identitet igen efter att fallit bort ur registret.

Ska bli spännande att se vad detta blir.
Jo , hade tänkt så. Gäller att göra det snyggt så det inte märks.
För när de ser att så mycket är ändrat från ett original CB900 utseende så drar dom åt
sig öronen. Gäller nog att välja besiktingsplats med omsorg för att inte råka på den mest
nitiska av dem. Kanske köper jag en besiktningsfri hoj istället men det beror
på vad jag måste göra med bygget. :)

Min X11 hade för snabbt blinkintervall så den underkändes. Hade tänkt fixa det före
bes men hann inte. När jag kom hem tog jag tid, låg precis på gränsen så det var
taskigt att underkänna, 15-30 blink på 15 sekunder gäller. Låg exakt på 30. OPUS.
Gissa vart jag inte kör nästa gång. :mad:

Hur det ligger till med att få in dem i registret igen vet jag inte, har aldrig
provat.


Tänkte posta bilder på 2 byggen ikväll som avgjorde att jag kom igång med detta
bygget men glömde usb minnet på jobb. Blir i nästa vecka istället.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Imorgon är jag redo att plocka ur motorn. Hinner kanske med att skruva
av resterande också så jag kan börja med bygget snart. Är mycket nyfiken
på att se hur det blir med höjderna.

IMG_3986.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top