CB900F Bold Edition

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Går undan som vanligt :tummenupp
Det gäller att smida medans järnet är varmt. :)
Nej jag vill bara göra de här delarna snabbt så jag får koll på hur det blir.
FZR delarna är egentligen inte mitt första val.



Sådärja, nu kommer fokus flyttas över till Big One.

IMG_3989.JPG



Så här ser förresten en komplett Big One ut.

CB1000F_2.JPG
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Bäst att nämna detta först för jag varken kan eller vill sätta ribban på
bygget så högt. Det är inte jag. De här byggena tål verkligen att tittas på.
Jag har i alla fall gjort det mycket senaste tiden, fått inspiration och
drömt lite eller ja mycket. :)
Min egen bild på bygget är hyfsat klar för mig. Med tanke på stilen på en
original Big One så är väl CBXen den som mitt bygge kommer påminna mest
om av de 2 (tror jag i vart fall).

Så vad får man om man gör en kombo på dem?

Jo mitt Bold Edition bygge. :)

Skämt åsido. :D Det som jag vill ha med från dem i mitt bygge är ju att
den blir låg och ger ett kompakt intryck, har dubbla stötdämpare bak,
gamla typen av gafflar med clipons och en stor rund framlampa.
Resten får komma under resans gång.


supercharged_honda_gl1000.jpg


HondaCBX.JPG
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Viss skillnad på hjulhöjd. Men det gör bara drygt en cm (1/2 tum)
i lägre höjd när hjulen sitter på.

IMG_3990.JPG




Hoppas jag inte ställer till det i tankegångarna för er nu men
den här FZR setupen är min reservplan. Den är nu testad och får
duga om inte plan A framöver funkar. FZR setupen kommer inte ner
i den höjden jag vill ha. Ja nu är inte gumpen sänkt med lägre
bakdämpare för att matcha sänkningen framänden men det handlar
bara om ett par cm där bak och kanske 1 cm under motorn.

IMG_3992.JPG
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Plan A. Dessa gafflar på bild nedan. Kanske inte var någon bra plan
ändå. 46 mm ZX-6R från 2001. Biffigare än FZR´ens helt klart o
snyggare. Men avståndet mellan toppen på nedre gaffelben och
underkant undre styrkrona kommer bli väldigt litet, kanske bara
8 cm. Med 60 kg viktskillnad mellan hojarna så är väl dessutom
fjädrarna för klena. Jag saknar dessutom hjul och skivor. Nu
försöker jag prata mig ifrån plan A som ni kanske märker. :)
Hmm....

IMG_3993.JPG
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nu är gaffeln testad. Inget bra, lite för litet avstånd på
fjädringsvägen befarar jag, 70 mm. Kapa bort en bit på
styrhuvudets underkant? Nej det ger jag mig inte på, hårda
fjädrar, inget skönt att köra då. Skall ta mig en funderare
nu på alternativ med denna gaffel men det lutar åt plan B.

IMG_3994.JPG
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Behövde inte fundera så länge. Knappt börjat med bygget och
gör redan första kompromissen. Vart skall detta sluta?
Jag går vidare med plan B. Varför krångla till det är väl
resonemanget jag har övertalat mig själv att följa. Krångel
är sånt som kan göra att bygget inte blir klart, i alla fall
när det gäller mig. :D o det vill vi inte den här gången.

Så tillbaka med FZR delarna fast den här gången med lite mer
jobb bakom. Det som jag tycker är underligt att de gjorde på
FZR1000 är undre styrkronan. På 87-88 modellen så har man alu.
På 89-91 så gick man över till stål, den som jag har då.
Detta fortsatte man med även på nästa modell, den som fick USD
gafflar, -92an. Idag har väl de flesta hojar styrkronor i alu.
Så varför lämna något bra?

Här har jag pressat ur styrstolparna. Hade trott att det skulle
vara "bolt on" från en tidigare grov mätning men Big Ones diameter
var cirka 0,35 mm för tjock. Åt rätt håll då för en gångs skull.
Normalt sett brukar jag lämna dessa till verkstad för att antingen
svarva av eller lägga på material. Nu var det inte så mycket så
det var ganska fort gjort att slipa ner detta med en fil.

IMG_3997.JPG


IMG_3998.JPG




Eftersom styrkronan var i bra skick och skall vara svart även
i framtiden så pressade jag i stolpen igen.

IMG_3999.JPG




FZR´s övre styrkrona hade för liten diameter så styrstolpen
gick inte in/igenom. Fick slipa upp detta också.

IMG_4000.JPG




Var dessutom tvungen att slipa av lite material så kronan blev
smalare och gav några extra varv gängor till toppskruven.

IMG_4001.JPG




Voila, gaffelkonvertering klar. :)
Ny lagersats skrivs upp på beställningslistan.

IMG_4002.JPG
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Spännande bygge att följa.

Jag är dock lite fundersam till detta med att "sno pappren" från en annan hoj. Tror inte jag hade gjort det om det var jag som gjorde ett bygge men tanke på tid och pengar man lägger ner det räcker väl med att man blir stoppad av polisen och sen kan man blir erlagd en ny besiktning då dom upptäcker att hojen inte verkar vara en "gammal" besiktningsbefriad hoj. Hur gör du med ramnummer för det måste ju flyttas på nåt vis annars finns väl risken att man anser att hojen är falskskyltad om man bara flyttar regplåten. Även om hojen har blivit skrotad bör den ju på nåt vis gå att få in i rullorna igen enda nackdelen är väl att den blir så ny att det krävs E-märkningar och sånt.

Förlåt om jag är lite negativ men det vore ju tråkigt att ha byggt en hoj och sen riskera att bli skickad till besiktning och kanske inte få igenom den där.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Spännande bygge att följa.

Förlåt om jag är lite negativ men det vore ju tråkigt att ha byggt en hoj och sen riskera att bli skickad till besiktning och kanske inte få igenom den där.
Tack!

Jag är absolut ingen expert på det här. Faktum är att det blir en jungfruresa
som jag ger mig ut på så vi får se hur det går. Går det åt pipan så får jag stå mitt kast. :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Även om hojen har blivit skrotad bör den ju på nåt vis gå att få in i rullorna igen enda nackdelen är väl att den blir så ny att det krävs E-märkningar och sånt.

Är det verkligen möjligt att återregistrera ett skrotat fordon? Allt jag har hört säger att det är en synnerligen permanent process.

-edit- med ramnummer från identiskt fordon går det ju, men det skrotade ramnumret är borta för alltid
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har nu jobbat lite med att även följa efter med sänkning i bakänden.
På bilden har jag satt dit ett provisoriskt järn som har höjden
317,5 mm (12,5 tum). Originaldämparna låg på 355 mm. Möjligt jag går
upp till 13 tum, eller 330 mm. Någon av dessa längder blir det.

IMG_4003.JPG




De 2 stötdämparna som sitter på är kassa så det blir nyinköp.
Någon som köpt kina dämparna?

IMG_4005.JPG




Lite svårt att få upp hojen på centralstödet nu då det är nästan 20 cm
mellan hjul och golv.

IMG_4006.JPG




Jag får vara nöjd med markfrigången, 120 mm. CB900 har 1500 mm
i hjulaxelavstånd. Big one har 1550. Detta verkar inte ha påverkats av
hjulkonvertering eller sänkning.

IMG_4004.JPG




Nu blir det ett litet sommaruppehåll. Dels skall jag beställa
en hel del grejer. Leta efter andra och få klart min verkstad
så det blir behagligt i vinter att vara därute och bygga vidare. :)
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är det bara jag som undrar var bilderna har tagit vägen? :va
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Är det bara jag som undrar var bilderna har tagit vägen? :va
Nä, det gjorde faktiskt jag med. Trodde först jag bommat betala räkningen till webbhotellet men så var inte fallet.
Det visar sig att de ändrat bild hanteringen. Alla länkar till bilder sedan 12-14 år tillbaka är upp i rök. :mad:

Frågan är om de får göra så utan att meddela. Chattsupporten gav mig undanglidande svar hela tiden.
Fick jag kontaktuppgifter till någon, njet. :gnissla
Synd jag precis betalat för ett år.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
One.com heter webbhotellet jag använt för bl.a. bildhanteringen. De har gjort
om hanteringen nu så det går inte att peka ut en specifik bild längre vilket är
användbart om man vill visa bilder på bl.a. ett forum. De säger att de är ledsna
att det orsakat problem men tar inget ansvar överhuvudtaget. Så det är väl bara
att säga upp allt hos dem då.

Vilket "bildhotell" använder ni och vad är kostnaden?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Av ovanstående skäl använder man aldrig ett bildhotell utan antingen bara en vanlig molnlagring typ Google Photo/Drive eller så plockar man in en egen variant på det webbutrymme man hyr. Åas är 12-14 år väldigt länge ändå i sammanhanget...

Har kört One med egen domän sen 2004 eller nåt, och de färdiga tjänsterna ändras ju med jämna mellanrum precis som alla andra leverantörer. Aldrig problem med egeninstallerade alternativ dock.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag har mina bilder i min dator och på en backup-disk. Så trodde jag alla gjorde....
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tack för tipsen. Jag hittade en egen variant på bilderna. :)

Nu har jag suttit en bra stund och återställt bilderna, dock hittade jag inte min
egen "teckning". Den dyker väl upp eller så får jag ta ett nytt foto.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
FZR setupen i fronten gör sig inte bra på bygget. I sommar så har jag
funderat mycket på det här. Tid har det varit då mina planer med
verkstadsbygget initialt gick i stöpet. För varmt och sedan sjukdom.
Nu har jag återhämtat mig och satt fart men bygget här kommer
ofrånkomligen att påverkas då jag inte kan göra så mycket förrän jag
har verkstaden hyfsat klar och där är vi inte på ett tag ännu. Jag rekade
även ett annat problem med ramen. Det här tillsammans gör att planerna
ändras. Jag spikar inget utseende utan tiden får utvisa hur hojen kommer se ut.

Det här har då hänt.

Det som gör att FZR gaffelns setup inte blir bra är ramens styrhuvud.
Det är för långt vilket ger att underkronan kommer för långt ner på
gafflarna. Denna look tilltalar mig inte ett dugg. Spelar nog inte så
stor roll vilket gaffelpaket man väljer. Värre med FZR grejerna är att
fjädringsvägen inte räcker till. Nu är det 100 mm. FZR står specad till
120-130 mm. Ett ingrepp i styrhuvudet för att korta det blir stort för
det påverkar ramen då den även är fäst i styrhuvudets nederkant.
Möjligtvis kan man vända på undre styrkronan.

IMG_4034.JPG




Det andra större problemet med ramen är ramkonstruktionen under tanken.
Den är väldigt unik vilket gör att det blir svårt att hitta en tank
som passar. Kapa i ramen där vill jag helst undvika. Originaltanken
var tänkt att användas men den är åtminstone 10 cm för lång och kapa
den för med sig problem med andra saker som blir jobbiga att lösa.

IMG_4021.JPG


IMG_4035.JPG




Av någon anledning gör jag vid den här tidpunkten ett impulsköp på en
billig hoj med dåligt rykte. Om någon del från den kommer ingå i bygget
återstår att se.

IMG_4017.JPG




Kort därefter sprang jag på en CB750F ram. Jag såg potentialen direkt
och även om den inte hade varit gratis så hade jag lagt beslag på den.
Efter lite mätande så har jag i vart fall inte de problemen som finns
på CB1000F ramen. Kortare styrhuvud och ramkonstruktionen där tanken
skall sitta är åt det bättre hållet. Men visst, denna ram har sina
issues den med men det kapitlet får vi ta senare i bygget. Jag tog i
alla fall beslutet att göra ett försök med denna ram. Går det åt pipan
får jag gå tillbaka till CB1000 ramen eller någon annan.

IMG_4023.JPG




Lite mer positivt. Den här tanken fick jag tag i för nåt år sedan och
tänkte att den kan komma till nytta framöver. Den har dock en stor bula
så den kräver en del jobb. Gillar formen skarpt och tror den kommer att
göra sig bra på bygget.

IMG_4022.JPG


IMG_4026.JPG


IMG_4020.JPG


IMG_4019.JPG




Den här raden kommer att finnas i varje postning framöver. Alla
utgifter för projektet summerade och "up to date".

Kostnad i projektet hittintills -18600:-
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top