CBR 125 R trim+mod projekt

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Hej! Jag har en CBR 125 R som jag har trimmat och moddat lite. jag är dock inte klar än. Jag postar bilder och filmer med jämna mellanrum, jag kommer även att posta en hel del bänkningar, så att ni får se resultatet.


Posta gärna kommentarer eller om du har frågor!


Det som jag bytt nu:


Baklyse med inbyggda blinkers

Beställt från Thailand
http://www.aseanmoto.com/images/Rear-light-set.jpg
Fick sätta dit lite nya kabelskor på de gamla blinkers sladdarna. Samt en lite annat från en gammal kabelhärva :)
Bytt blinkers relä för att det var andra lampor i nya baklyset. de bara lös med den gamla relän.


Tankkåpa av kevlar.

Beställt från Thailand
http://www.aseanmoto.com/images/CBR125-Covercbr-tank.jpg
Fixade lätt dit den me orginal skruvarna uppepå, använde gummibricka imellan för att inte skada kevlaren eller göra sprickor. Sedan borrade vi hål på sidorna och satt fast den i tanken med hjälp av nummerplåtsskruvar.


Trottel förgasare typ Keihin Flatslide

Beställt från Thailand
"Motorcycle race only" :lol
Älskar ljudet från den när man rör på gasen. Känns som en riktig sporthoj me denna på.
Har tillverkat en ny gaswire av en ny Honda gaswire som var 2 delad. Troligen till en större maskin Tog säkert 45 minuter att göra gaswiren. Men bra blev det! Gasen är "längre" och reagerar snabbare, i med detta blev det bättre acc! Men resultatet i effektkurvan blev 1.5hk mellan 8000-10000 varv! Vilket jag blev förvånad över, att det skulle göra så mycket på höga varv. Efter en perfekt bestyckning :)

Vassare Kamaxel.

Beställt från Thailand
Denna var felslipad från början. :mad: Tog ett tag innan vi förstog vad som var fel. :confused: prövade nästan alla olika kombinationer med luftburken och förgasaren (cylindern uteslöt vi från första början då det omöjligt kunde var den som det var fel på). Den bänkade runt 10 hk när den filslipade kamaxlen satt på och gick skit. både me orginal förgasaren (vacuum) och trottel förgasaren. När vi tog bort trimkammen och satt dit orginal kammen gick det fin fint. Nu är den nya kamaxlen monterad, det gjorde 1 hk och något bättre vrid! Klart den prisvärdaste produkten av "trimmet"


Big Bore Kit 150cc.

Beställt från Thailand
Kolven var större, slaget är den samma. Samt så var ventilerna större. Vridet Blev Jätte mycket bättre! 6an drar ända från start i princip och slipper ligga å varva sönder 5an innan jag ska upp till 6an. :banana Bänkade bara lite mer än vad jag hade innan. Det var MYCKET mer hästar på lågvarv och mellanregistret det var en markant skildnad från innan. 0-100 uppskattar jag att det går på 8 sekunder. 1 hk på toppfart och 3 nm!


Leo Vince helrör+ljuddämpare

Beställt från Allright
hade 11.7hk på bakan med bara detta på (inget annat trim). Ljudet är gött å smattrar över hela kvarteret när man släpper på gasen. Hade micron innan men detta är det mer prestanda i. :fyllisar
Mellan 6000 och 9000 varv vann jag nästan 3 hk på bakhjulet.
Insatsen är självklart borttagen. Fastän det inte blev någon skildnad med eller utan.


Tailguard från Storbrittanien. S-Racing hjälper oss att importera.
Tailguarden är av märket ErmaxUK
Passade utmärkt! har hört att det brukar va krux med att få dit det men båda farsan och jag blev förvånade! Kapade bakskärmen sen skulle man montera tailguarden över den gamla sågade. Man fick borra ett par hål till skylten. nu ska bara miniskylt fixas :yoparty


Tagit bort avgasrenaren...

Har "kåpblinkers" där framme :) vill inte ha något onödigt som sticker ut!


Kanske blir ett Double Bubble kåpglas me. men det får ligga på is ett tag.


Lagt ut på styling: 2000:- (baklyse, kevlar, blinkers, tailguard)
Lagt ut på trim: 6000:- (big bore, helrör+ljudd, trimkam, förgasare)

Har lärt mig mycket av allt mekande!
Tack till farsan som hjälpt mig att meka! :tungan
 
Last edited:

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
GSXR 750 -09
låter safftigt asso :tummenupp
hoppas det blir värt allt i slutändan!:) vet att det kommer komma minst 10 pers som kommer säga att du skulle köpt 2 takt istället om du så gärna vill ha effekt.
Men men 4 takt har ju facktist sina fördelar o kan du få ut lite mer effekt så är det helt klart värt :hihi
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
DaWoos skrev:
låter safftigt asso :tummenupp
hoppas det blir värt allt i slutändan!:) vet att det kommer komma minst 10 pers som kommer säga att du skulle köpt 2 takt istället om du så gärna vill ha effekt.
Men men 4 takt har ju facktist sina fördelar o kan du få ut lite mer effekt så är det helt klart värt :hihi


lägger ut en del pengar me, kan folk tyckas onödigt. Som tur får vi det till inköpspris.
Man kan tänka såhär. om jag lagt ner 40000 på min motorcykel (mcn inräknad) kan man jämföra det med en aprilia RS 125. som kostar 60000.
4takt har mycket goare ljud etc :)
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Gondala skrev:
lägger ut en del pengar me, kan folk tyckas onödigt. Som tur får vi det till inköpspris.
Man kan tänka såhär. om jag lagt ner 40000 på min motorcykel (mcn inräknad) kan man jämföra det med en aprilia RS 125. som kostar 60000.
4takt har mycket goare ljud etc :)
Nu överdriver du, en RS125 kostar ca 50000.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
skulle tro att du får högre toppfart än en avstrypt 2-taktare med allt det där på, då 150cc i thailand gör 160 orginal. :) Nice projekt :p

Edit: Fast du hamnar nog fortfarande långt bakom 2-taktarna i accererationen.
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
"0-100 uppskattar jag att det går på 8 sekunder."

haha va drömmer du om, 18 är nog bra mycket mera sanning.

Du kan få komma till karlstad o mäta mot min dt-125 me Giannellie system.

Tar dig alla dagar i veckan hur du än drevar.


Tror verkligen inte han har en suck i toppfarts test mot en aprillia lr ens nsr.
Sen skulle jag aldri ens våga köra i 160 med den dära om man fick upp den i det.

FFS min moppe hade gröve dämpare, ram, bromsar etc.

Enda fördelen med 4-takt är väll att man slipper den förbannade 2-takts lukten.
Ljudet i en 125a oavsett 4-takt lr 2-takt tkr ja inte är särskillt skönt.
Låter mer åt gräsklipparhållet för 4-taktarna då.

Mvh Fredrik
 
Last edited:

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
GSXR 750 -09
Freddola skrev:
"0-100 uppskattar jag att det går på 8 sekunder."

haha va drömmer du om, 18 är nog bra mycket mera sanning.

Du kan få komma till karlstad o mäta mot min dt-125 me Giannellie system.

Tar dig alla dagar i veckan hur du än drevar.


Tror verkligen inte han har en suck i toppfarts test mot en aprillia lr ens nsr.
Sen skulle jag aldri ens våga köra i 160 med den dära om man fick upp den i det.

FFS min moppe hade gröve dämpare, ram, bromsar etc.

Enda fördelen med 4-takt är väll att man slipper den förbannade 2-takts lukten.
Ljudet i en 125a oavsett 4-takt lr 2-takt tkr ja inte är särskillt skönt.
Låter mer åt gräsklipparhållet för 4-taktarna då.

Mvh Fredrik


nu ska du inte vara så pessemisstisk (stavning) :fatta!

ljudet i en cbr är myyycket skönare än en t.ex rs, sen tror jag inte din moppe hade grövreram o bromsar, isf vad hade du för moped, tror du kommer med tomma ord här! Som sagt var lite sjyst mot grabben som har slitet hela helgen med sin cbr okej? :fatta! :fatta!
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Tror inte freddola riktigt vet vad han pratar om....skulle vilja veta vilken moppe han hade...

Sen att ljudet i en 4-takt 125:a inte skulle va gott.....vda har du fått de ifrån...har du hört en fiddy med ett öppet blås....de låter gött ska ja säga dig...
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Freddola skrev:
"0-100 uppskattar jag att det går på 8 sekunder."

haha va drömmer du om, 18 är nog bra mycket mera sanning.

Du kan få komma till karlstad o mäta mot min dt-125 me Giannellie system.

Tar dig alla dagar i veckan hur du än drevar.


Tror verkligen inte han har en suck i toppfarts test mot en aprillia lr ens nsr.
Sen skulle jag aldri ens våga köra i 160 med den dära om man fick upp den i det.

FFS min moppe hade gröve dämpare, ram, bromsar etc.

Enda fördelen med 4-takt är väll att man slipper den förbannade 2-takts lukten.
Ljudet i en 125a oavsett 4-takt lr 2-takt tkr ja inte är särskillt skönt.
Låter mer åt gräsklipparhållet för 4-taktarna då.

Mvh Fredrik

Vaknat på fel sida kanske?
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
glöme att skriva att vi ska sätta dit en KN filter me :lol

mcn låter nästan som en mellan mc, hehe. så ljudet från denna 125an 4-t är iaf inte dåligt, i min mening.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
förstår inte riktigt anledningen med att trimma cbr en men visst... de kan kanske bli kul ...

det kostade väll inte mer än några tusen med det där väll, typ 3??

bromsar är verkligen inte bra på den där och inte däck/fäste heller... jag vet för jag har kört en del :)

edit / fredrik har du inte sålt cykeln än?
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Från CV till mek.förg är 100% nedgradering enligt mig

10ggr mer lättkört, och skönare att köra med CV!
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Låter som ett häftigt projekt :tummenupp

tyvärr i så här små kubik så måste jag bara säga 2T regerar.

Men ja som sagt häftigt projekt och kul att se att någon orkar lägga tid på en 4T
det är väll lite det som hänger runt hörnan för 125cc marknaden...
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Skulle vara riktigt roligt om du kunde lägga upp lite filmer på den, eller ljudklipp så man får höra på "besten" :gnissla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top