CBR 600 äter kamkedjesträckare?

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Jag tror inte hydraliska sträckare gillar helsyntet olja den är för tunn så att den läcker igenom. När jag bytte sträckaren så hade jag i Castrols helsyntet. Så om det skulle vara sträckarna som är dåliga så höll den sträckaren 10 mil innan jag hörde kedjan rassla igen. Så mitt tips är byt till tjockare olja.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Ingoberra skrev:
2497782 Jag tror inte hydraliska sträckare gillar helsyntet olja den är för tunn så att den läcker igenom. När jag bytte sträckaren så hade jag i Castrols helsyntet. Så om det skulle vara sträckarna som är dåliga så höll den sträckaren 10 mil innan jag hörde kedjan rassla igen. Så mitt tips är byt till tjockare olja.

Fått det tipset också, men jag har inte hittat nån annan olja som klarar kvalitets kraven enligt boken...
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Det jag inte fattar e just det att den e fjäderbelastad o kan ej gå tillbaks om inte gängorna går då.
Vad gör det hydraliska?
Den ligger ju an med ett visst tryck hela tiden.

Ingoberra skrev:
2497782 Jag tror inte hydraliska sträckare gillar helsyntet olja den är för tunn så att den läcker igenom. När jag bytte sträckaren så hade jag i Castrols helsyntet. Så om det skulle vara sträckarna som är dåliga så höll den sträckaren 10 mil innan jag hörde kedjan rassla igen. Så mitt tips är byt till tjockare olja.
Ok varför e det då samma sträckare på min banmoppe?
Den e körd på VÄLDIGT tunn olja.
 
Last edited:

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Lindén skrev:
2500506 Det jag inte fattar e just det att den e fjäderbelastad o kan ej gå tillbaks om inte gängorna går då.
Vad gör det hydraliska?
Den ligger ju an med ett visst tryck hela tiden.

Jag har inte heller förstått riktigt hur den fungerar?

Någon kunnig, förklara? :confused:
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Fjädern i sträckaren till min blade gick av i fredags, hojen gick sista biten av vägen hem utan kamkedjesträckning alls, rena turen att kedjan inte hoppade eller kuggade. Som tur var hade jag en gammal halvsliten liggande jag kunde putsa upp och skruva dit. Kan säga att jag inte var på mitt bästa humör innan jag insett att det var kamkedjan och inte vevlager som lät..

Men ett jäkla meck med att kolla att kamaxlar stod rätt etc efteråt blev det ju.
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Lindén skrev:
2500506[Vad gör det hydraliska?
Den ligger ju an med ett visst tryck hela tiden.


Vad gör dämparen i din stötdämpare? Vad gör oljan i din framgaffel? Dessa ligger ju också an med ett visst tryck hela tiden.
Fjädern sköter anliggningen men oljan dämpar plötsliga rörelser som kedjan gör vid av/påslag med gasen.
Jag vet inte om 600:an har liknande konstruktion som min 1000F, men på den så kan man justera balansaxelns spel i kuggdrivningen, är det för stort spel så rasslar det, tydligen många som bytt kamkedjesträckare på 1000F och fortfarande haft rassel som försvunnit när balansaxeln har justerats.
Det låter mycket konstigt att en kamkedjesträckare ska vara slut efter 400 mil.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Bytte sträckare på min nu i somras, cykeln hade då gått ca 2900 mil, bytte olja samtidigt. Missljudet hade alltid varit när jag startade när motorn var varm. Ibland lät det riktigt otäckt, ibland mindre. Emellertid försvann alltid ljudet när jag kört några hundra meter.
När jag nu bytte blev det bättre men inte helt bra. Har nu funderat på och byta till en mekanisk sträckare.
Nu till min fråga: hur vet man hur hårt man sträcka/trycka kedjan? Skruvar man in den för hårt sliter man ju på kedjan mycket mer än nödvändigt.
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
lyfter tråden,

har satt på en manuell sträckare på min hoj undrar nu hur hårt man ska spänna den, orkar inte dra av hela blocket för att kunna se ner,

jag satte bara på spännaren och drog år tills den tog emot rälsen, startade hojen och skruva in tills det sluta rassla, nu var ju motorn kall, blir kanske skit sen när den blir varm?

vad kan hända om man skruvar den för hård / för löst?
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Jag är oxå lite sugen på att ha reda på hur man gör för o kolla spelet i kamkedjan om man skaffar sig en manuell sträckare, Bytte min automatiska förra säsongen, den har gått 5-600 mil o rasslar en del när jag startar o motorn är varm. Kan inte komma på vad det kan vara förutom sträckaren, någon som kanske har något tips? Plockade av motorkåpan nu i vinter bara för o kolla att glidblocken var hela, hörde om någon som haft trasigt sådant och att den därför skramlade.. min hoj skramlar dessutom obönhörligen då jag försökt kööra på bakhjulet, funderade på om motorn verkligen får olja som den ska då.. till saken hör att jag inte kan köra på bakhjulet så det blir mest harskutt.. är dock inte sugen på att skota motorn under mina läroförsök..
 

osterkraft

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Söder om sthlm
Hoj
CBR600F -91
min hoj skramlar dessutom obönhörligen då jag försökt kööra på bakhjulet, funderade på om motorn verkligen får olja som den ska då.. till saken hör att jag inte kan köra på bakhjulet så det blir mest harskutt.. är dock inte sugen på att skota motorn under mina läroförsök..

:D Känner igen det där... Tycker det låter nåt förjävligt när man gasar till o från på ettan och skiten bara skramlar, som om den skrattar åt mig för att jag inte lyckas få upp den. :7peta

Eh, vet inte vad jag ville egentligen... :rolleyes:

Eller jo. Har en cbr -91, tänkte göra slag i saken och kanske byta eller åtminstone kontrollera sträckaren. Ska man satsa på manuell eller den hydrauliska versionen? Och om manuell - hur vet man vad som är normalt att spänna innan det blir för mycket?? Vill helst inte öppna upp och kolla kedjan. Snikrenovering typ.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
lyfter tråden,

har satt på en manuell sträckare på min hoj undrar nu hur hårt man ska spänna den, orkar inte dra av hela blocket för att kunna se ner,

jag satte bara på spännaren och drog år tills den tog emot rälsen, startade hojen och skruva in tills det sluta rassla, nu var ju motorn kall, blir kanske skit sen när den blir varm?

vad kan hända om man skruvar den för hård / för löst?

Tja,
Det som händer om du drar åt den för hårt är att glilagrena pulvseras.
Det blir bara plastflisor kvar.

Så här fick jag som svar av motospeed när jag köpte sträckaren.
Busenkelt, skruva tills du känner lättat tryck.
Starta sedan motorn, skruva på skruven tills motorn tystnar, öka varvtalet och skruva lite till om den rasslar.
Men jag skulle låta den stå på tomgång tills den blir åtminstonde 75-80grader varm.
Sen är det bara tuta och köra.
/mvh Jonas
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
:D Känner igen det där... Tycker det låter nåt förjävligt när man gasar till o från på ettan och skiten bara skramlar, som om den skrattar åt mig för att jag inte lyckas få upp den. :7peta

Eh, vet inte vad jag ville egentligen... :rolleyes:

Eller jo. Har en cbr -91, tänkte göra slag i saken och kanske byta eller åtminstone kontrollera sträckaren. Ska man satsa på manuell eller den hydrauliska versionen? Och om manuell - hur vet man vad som är normalt att spänna innan det blir för mycket?? Vill helst inte öppna upp och kolla kedjan. Snikrenovering typ.

du kan ju öppna lilla motorkåpan som sitter strax under cylinderraden. där ser du ju kamkedjan från den. om hojen står på depåstöd så är ju ändå inte oljenivån där uppe så du slipper kladda med o byta olja
 

Goeran

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2006
Ort
sundsvall
Hoj
CBR 1000 -06/CBR 600-92
Hade samma problem med min cbr 600-92.
Jag bytte sträckare en gång om året blev bra ett tag, sen var det samma sak igen.
Å det är ju inte roligt att starta hojen å polarna undrar om man åker en Ford....
Nu har ja bytt kamkedjan, sen försvann problemet.
 

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
yamaha R1
ape

Här är tillverkaren:http://cbrzone.com/sprockets.html
Finns säkert återförsäljare för dessa i Sverige.
Kostar i Finland cirka 80€.
Sluta köpa dessa orginal spännare. Dessa är skit. Det skriver alla som kör med en cbr. Har endast hört bra om APE cct.


kör med ape jag med fan så mycket bättre har slutat få detta rassel vid gas avsläpp då förr kamkedjan började rassla en del
 

TRX

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2005
Ort
Staden
Hoj
Yamaha
vad går det på att byta sträckaren, ca??


Vet inte om jag var otydlig med problemet men den rasslar från högersida motorn, runt tomgång. Försvinner när man gasar lite.

Hade problemet förut i sommar då bytte jag kamkedjesträckaren, och nu verkar det vara samma problem igen. Upptäckte det i söndags 24/9

Idag (26/9) fanns inget rassel,varken förre eller efter oljebytet. Ej kört sen i söndags.

Men oljan var ganska svart, och jag hade kört drygt 5 mil i ganska högt tempo när jag märkte rasslet, jag vet inte om det spelar någon roll?

Hur som hellst är det borta (just nu) men har en känsla av att det kommer igen till våren, någon som har förslag på vad det kan vara så jag kan kolla det i vinter?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Lånar tråden för en vidare fråga om kamkedja och underhåll.
Hade hojen inne på honda för 2400 milaservice där dom kontrollerar ventilspel och kamkedjan+sträckare.
Efter servicen så är den mycket svårstartad när den är kall och man får nöta flera ggr med starten inna den går igång mot max två ggr tidigare (inga problem varm).

Det känns även som den tappat drag över hela varvområdet, men det skulle kunna vara inbildning.
Fråga är således, om kamkedjan skulle hamnat en kugg fel vid montage skulle väl hojen gå bra mycket sämre än vad jag beskriver?

isåfall kvarstår att dom skulle lyckats shimsa den fel (om dom nu verkligen behövde shimsa om nåt), nån som vet om symptomen stämmer mot något felshimsade ventiler?

Surt o betala 5 papp för storservice och sen går hojen SÄMRE efteråt. :p
(Ska ringa honda idag och höra idag om dom har exakt protokoll på vad dom gjorde eg)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top