CBR 600/1000 nybörjarhoj

O.M

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600RR
Vet att tråden har kommit upp tusen ggr. Men man är ny och vill skaffa sig erfarenhet av er... Men saken är den att jag vill köra sport och det känns som om jag borde börja med det också. Vet att månda avråder det, men det är ju föraren som gör det hela farligt inte mc'n. Håller ni med?
Jag har tittat lite på honda cbr 600/1000rr och försäkringen är billigare på 1000cc...Har någon av er börjat med en 1000cc sportmc och vad var era erfarenheter av detta?
Tack för svaren.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Köp den hoj du är sugen på. Klota kan du göra på vilken hoj som helst.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Jag körde 125:a för många år sedan och köpte en cbr 1000 rr som försat hoj. Den är otroligt snäll att köra så länge man inte gasar för mycket. Många avråden att skaffa en direkt men jag ser ingen anledning att inte köpa det man vill ha. Det är inte hojjarna som är farliga utan den som kör dom.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Sant. Sant som fan. Klota kan man göra styggt i packat tillstånd på en 3 växlad Crescent...

Med det sagt att det viktigaste att ta till sig med en hyggligt rapp sporthoj e nog respekten för skrotet å då spelar det ingen som helst roll om de e 600 eller 1000cc. Man kan köra ihjäl sig lätt oavsett om man inte hajar gränserna.
 

sesami

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
er6n -08
Köp den du vill ha, jag köpte en er6 eftersom det skulle vara en bra nybörjar hoj... Visst jag är ingen Rossi men har iaf tröttnat efter ca 1 månad... skulle vilja ha mer effekt, ångrar att jag inte köpte en super duke som jag egentligen vill ha!
 

Skolda

Medlem
Gick med
2 May 2007
Ort
Varberg
Hoj
Ducce SF 1098 S
Jag började min hojkarriär för 3 år sedan med en 954, den som förövrigt fortfarande håller mig trogen.
Som du säger är det många som avråder med att börja med en sportis.. Men!
Har man en dröm och förutsättningarna till att uppylla denna, tycker jag inte att man ska tveka..
Så länge du kör med insidan och accepterar att du är färsk, och därmed inte sätter dig själv eller andra i fara så shoot!

Det är en passion, en hobby. Det finns inget som heter logik eller förnuft! :D
Köp det du vill ha och börja lugnt och fint.
 

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Tog kortet november förra året och köpte en cbr 600rr i mars, alltså min första hoj. En del påpekade också att jag kanske inte skulle börja med en sporthoj, men det var ju det jag ville ha :) man ska köpa den hoj man vill ha. Jag är supernöjd med min :tummenupp

Ang 600 eller 1000 så sa även folk till mig att jag kanske skulle börja med 600, och det har räckt mer än väl. 600an är så jävla rolig att köra, och framför allt lätt att köra. Men om 1 eller 2 år kan jag nog tänka mig att byta upp till en 1000rr :)
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Jag började med en 600 och det var kul. 1000 är roligare och mer harmoniskt så köp en sån.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag började med en 600 och det var kul. 1000 är roligare och mer harmoniskt så köp en sån.

Tycker det är precis tvärtom fakiskt, 600an inger förtroende, vilket gör det så mycket roligare, och den är mer kul i böjarna - som lök på den laxen så räcker effekten mer än väl till för våra banor med.

Literklubborna är bara overkill, och få av oss kan verkligen hantera dem. :crash
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tycker det är precis tvärtom fakiskt, 600an inger förtroende, vilket gör det så mycket roligare, och den är mer kul i böjarna - som lök på den laxen så räcker effekten mer än väl till för våra banor med.

Literklubborna är bara overkill, och få av oss kan verkligen hantera dem. :crash

På bana ja, men på landsväg och i trafik väljer jag 1000cc vilken dag som helst.

Till TS, välj det du vill ha för det finns alltid folk som tycker olika men det är just deras åsikt, bilda dig din egen istället. :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
På bana ja, men på landsväg och i trafik väljer jag 1000cc vilken dag som helst.

...och jag tycker samma gäller där med, åka fort rakt fram är ju odugligt trist, roligare med lagom tempo på något krokigt, och vips är 600an roligare igen.

Det enda jag ser som en nackdel är skjutsandet, där är det inte kul på en 600a.


Men - för att ta det lite mer seriöst, att köpa sig en literhoj som förstacykel är att göra det svårt för sig själv, det är lite trams hela den här hysterin över att man måste ha så mycket pulver, merparten kan ändå inte hantera sina cyklar.
 

O.M

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600RR
Tack för alla grymma svar...Har ni någon aning om varför 1000cc är billigare att försäkra än 600cc?
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
SGM.
Jag håller till grad med dig. Nu sålde jag ju precis min 600a till förmån för en knapp literklubba i form av en Blade,men lika förbannat...
För alla oss som kör mest i eller kring en storstad,skall vi säga en radie på 20 mil eller så,så räcker en 600a sportis LÅÅÅÅÅNGT.

Bladen nu e framför allt pga jag e begåvad med en dam som gillar att sitta bakpå. Visst..vi har åkt en hel del på 600an med,men där märks verkligen skillnaden mot en literhoj. Den e stor.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
SGM.
Jag håller till grad med dig. Nu sålde jag ju precis min 600a till förmån för en knapp literklubba i form av en Blade,men lika förbannat...

Jag vet vad en liter är. Jag vet vad en klubba är. Vad är en literklubba?
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Det beror väl lite på vilken typ man är som hojåkare.

Jag hade föredragit en 600 framför min 1000 på bana.

På gatan så föredrar jag min 1000 framför vilken 600/750 som helst.

Började på en Zx7r en gång i tiden, vilket va grymt kul men man tröttnade på 3månader oxå. Den va lite slö framåt Augusti :)

Gissar att en variant om man bor i storstan och aldrig kör långt är at skaffa en 600 och dreva om den när man lessnat...
 
Last edited:

O.M

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600RR
På bana ja, men på landsväg och i trafik väljer jag 1000cc vilken dag som helst.

Till TS, välj det du vill ha för det finns alltid folk som tycker olika men det är just deras åsikt, bilda dig din egen istället. :tummenupp

Varför säger de flesta att det är bättre med en 1000cc i stadstrafik?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
...och jag tycker samma gäller där med, åka fort rakt fram är ju odugligt trist, roligare med lagom tempo på något krokigt, och vips är 600an roligare igen.

Det enda jag ser som en nackdel är skjutsandet, där är det inte kul på en 600a.


Men - för att ta det lite mer seriöst, att köpa sig en literhoj som förstacykel är att göra det svårt för sig själv, det är lite trams hela den här hysterin över att man måste ha så mycket pulver, merparten kan ändå inte hantera sina cyklar.

Varför säger de flesta att det är bättre med en 1000cc i stadstrafik?

Samma svar till er båda, det handlar inte om kraften som gör att det går att åka tokfort (för det gör det, men det kan man med en 600cc också) utan snarare att man slipper sitta och växla hela jäkla tiden. :fakta
Som exempel kan jag köra på 3:an i de flesta situationer jag kan komma på, den klarar allt galant mellan 30-220km/h, alltså blir det lite som att köra en automat i rullande stadstrafik eller landsväg.

Så nej, det har inget med toppfarten att göra utan snarare kraften som gör att man slipper koppla och växla hela tiden.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Håller med till grad där med. 600an blir spetsigare i karaktären.
Samtidigt e det så att jag som gammal gubbbe kört sportmoppe i 30 år nu å med det sagt att där skett en enorm utveckling som jag upplevt i motorkaraktär under de åren.
En modern 600a anser jag på många vis kan vara att föredra i stan då de där kilona det framför allt saknar mot en 1000 kan göra viss skillnad,å då framför allt för den som inte e så erfaren.
Precis kommit hem efter en sväng runt stan med Bladen å även om en Blade i min mening e mkt civiliserad,å därmed till karaktären inte lika stressad som en 600a,så visst känner man av att litermoppen e den tyngre hojen rent fysiskt.
Vidare går den stabilare på alla vis,men..som sagt man kan köra ohyggligt fort på en 600aRR hoj med.

Om jag får välja? Svaret e literhojen om vi pratar trafik i mitt fall med,men då med reservationen att jag som sagt knappast kan ses som nybörjare längre.
En 600a anser iaf jag blir lättare att kasta runt.
 
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top