CBR 600/1000 nybörjarhoj

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag körde 125:a för många år sedan och köpte en cbr 1000 rr som försat hoj. Den är otroligt snäll att köra så länge man inte gasar för mycket. Många avråden att skaffa en direkt men jag ser ingen anledning att inte köpa det man vill ha. Det är inte hojjarna som är farliga utan den som kör dom.

Fråga i en sådan här tråd kan bli vilka tokiga svar som helst:D

Jag gick från 48 hk till 150 och har variterat efter det från 100-153 på olika hojar och det har gått bra för mig, som sagt det är idioten bakom styret som styr det hela om det så är 25 till 200 hk.

• Gilla
Reaktioner: O.M

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min första sportis(förutom RDn då)vart en 600 och var väl påväg att växla upp till liter när jag upptäckte bana,nu känner jag att jag inte är klar med den än. :)

Hade jag stannat på vägen så hade jag nog bytt,på bana är det än så länge tillräckligt med 600 för mig men så är jag gammal och feg med. ;)

En sak dock,600 är mer förlåtande om man gör misstag med gasen och lättare att justera spåret om man är lite fel ute och därför helt klart ett smartare alternativ att börja med,därmed inte sagt att du kan göra vad du vill men man får provocera bra i nedlägg innan det släpper och det gör det mjukare när det väl händer.

För att inte tala om däckkontot när man kör bana,då är det kul med 600.... :)

Fundera på vad du vill ha och kör med vett,går alltid att byta,dock Är det kul att köra ifrån litermoppar med en 600. :tungan

Henrik

• Gilla
Reaktioner: SGM

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Min första sportis(förutom RDn då)vart en 600 och var väl påväg att växla upp till liter när jag upptäckte bana,nu känner jag att jag inte är klar med den än. :)

Hade jag stannat på vägen så hade jag nog bytt,på bana är det än så länge tillräckligt med 600 för mig men så är jag gammal och feg med. ;)

En sak dock,600 är mer förlåtande om man gör misstag med gasen och lättare att justera spåret om man är lite fel ute och därför helt klart ett smartare alternativ att börja med,därmed inte sagt att du kan göra vad du vill men man får provocera bra i nedlägg innan det släpper och det gör det mjukare när det väl händer.

För att inte tala om däckkontot när man kör bana,då är det kul med 600.... :)

Fundera på vad du vill ha och kör med vett,går alltid att byta,dock Är det kul att köra ifrån litermoppar med en 600. :tungan

Henrik

Har med körstil att göra, min 600 gillade däck lika mycket som mina litershojar har gjort:gnissla

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ang 600 eller 1000 så sa även folk till mig att jag kanske skulle börja med 600, och det har räckt mer än väl. 600an är så jävla rolig att köra, och framför allt lätt att köra. Men om 1 eller 2 år kan jag nog tänka mig att byta upp till en 1000rr
I en annan tråd stod det: Vill du köra fort på bana, köp en R6, vill du prova på en highsider köp en R1.
Jag föredrar SV650S på bana, Sprint RS på landsväg. Nästa hoj för bana kan bli en Triumph Daytona 675 (drömmen) eller möjligen Suzuki GSX-R 750 (snålheten) och sälja SV650S.

O.M

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
CBR600RR
Samma svar till er båda, det handlar inte om kraften som gör att det går att åka tokfort (för det gör det, men det kan man med en 600cc också) utan snarare att man slipper sitta och växla hela jäkla tiden. :fakta
Som exempel kan jag köra på 3:an i de flesta situationer jag kan komma på, den klarar allt galant mellan 30-220km/h, alltså blir det lite som att köra en automat i rullande stadstrafik eller landsväg.

Så nej, det har inget med toppfarten att göra utan snarare kraften som gör att man slipper koppla och växla hela tiden.

Kanske en dum fråga, men hur kommer det sig att man måste växla hela tiden med en 600cc o men klarar sig galant i de situationer du nämner med en 1000cc??

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kanske en dum fråga, men hur kommer det sig att man måste växla hela tiden med en 600cc o men klarar sig galant i de situationer du nämner med en 1000cc??

Kan bara svara för R6 men en -08a som jag har är riktigt trött under 8´rpm och näst intill död under 6´,ska man vara snabb så ska man helst inte tappa den under 12´.

En litermoppe drar fint från 4-5 och uppåt så det finns utrymme att missa en växling och ändå komma iväg,gott i trafik när man måste variera hastigheten.

På bana ligger man oftast på en växel där man har effekt iaf. så där är vinsten av en 1000 mindre(tills man kör vad en 600 kan iaf.)

Henrik

Enox

1000 RRrrrr
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
05 Honda CBR1000 rr
Efter att fått mitt A kort som jag länge väntade med, för att jag ville ta utan begrä.. så vill jag ju sj klart inte ha en 600. Många sa till mig att det va perfekt med 600 men nä sa jag jag tog A kort för tung nog fan vill jag ha tung då. Köpte min blade 1000rr och har nu kört i 2 år med den. Fortfarande har jag inte get hojen allt den kan för jag vill lära känna min hoj perfekt. Tror eller vet att jag inte kommer att trötna på den för den har så mycket kvar att ge och det e ju bra sliper oroa mig över att byta och istället satsa på att bli bätre o bätre till både jag o hojen går och ger allt vi kan

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Därför att 1000cc har ca 1000/600-1=1,67-1=0,67=ca 67% mer vridmoment vid samma varv. Vilket betyder att för att få den effekten du behöver på bakhjulet kan då köra med lägre varvtal jämfört med varvtalet vid maxeffekt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Du har redan fått svaren av andra men tänk dig att du kör bil i 30kmh och ligger på femman/sexan, du får inte riktigt draget du är ute efter utan allt går riktigt riktigt segt och trögt... så upplevde jag 600cc på låga varv vilket är var man befinner sig i stadstrafik/landsvägar, ligger du på höga varv så är den underbar men gör du det i stadstrafik/landsvägar så bör du istället leta dig till en bana.

Det är så jag själv upplevde det i alla fall, men det är ju såklart högst personligt vad man tycker om. Det bästa är att provköra ett gäng olika hojar innan man bestämmer sig... eller byta ofta. :)

Last edited:

O.M

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
CBR600RR
Du har redan fått svaren av andra men tänk dig att du kör bil i 30kmh och ligger på femman/sexan, du får inte riktigt draget du är ute efter utan allt går riktigt riktigt segt och trögt... så upplevde jag 600cc på låga varv vilket är var man befinner sig i stadstrafik/landsvägar, ligger du på höga varv så är den underbar men gör du det i stadstrafik/landsvägar så bör du istället leta dig till en bana.

Det är så jag själv upplevde det i alla fall, men det är ju såklart högst personligt vad man tycker om. Det bästa är att provköra ett gäng olika hojar innan man bestämmer sig... eller byta ofta. :)

Schysst att du tog dig tid att svara trots många andra svar..Tack!!!

IkilledBambi

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
(r1-99..600rr -08... KTM 690 -07). KTM Rc8 G-punkten speciall edition.
Övningskörde o körde upp med en gsx750(typ körskolehoj) hatar den cyckeln. Dagen efter uppkörningen va klar tog jag polarens r1. R1 som första hoj enligt min mening känns tryggt och stabilt. Välbalanserad och bra "gaskänsla". RESPEKTERA hästarna Fan den jävla R1an har skrämt skiten ur mig många gånger. Kör 1000 men va lite försiktig på gasen i början. Första ggn man skulle dra en m3a vid röljuset o insåg att man bara körde på etn hjul i 25meter är lite nojjig o d kan gå illa om man inte har respekt för grejerna. Som sagt jag skulle rekomendera supersport som första hoj men använd huvet

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Kan bara svara för R6 men en -08a som jag har är riktigt trött under 8´rpm och näst intill död under 6´,ska man vara snabb så ska man helst inte tappa den under 12´.

En litermoppe drar fint från 4-5 och uppåt så det finns utrymme att missa en växling och ändå komma iväg,gott i trafik när man måste variera hastigheten.

På bana ligger man oftast på en växel där man har effekt iaf. så där är vinsten av en 1000 mindre(tills man kör vad en 600 kan iaf.)

Henrik

HAHAHA Jag förstår ditt resonemang men din motivation med att behöva mer hästar och träffa alla växlingar för att fixa trafiken var ju bara :va

För trafiken skuld kvittar det fan vilken hoj du köper, skall du ut och busa så kommer du ändå växla massa och gasa som en galning och då har jag fan roligare på min 600:an än jag haft på mina tusenkubikare.
(Sanning med modifikation då den är stuntdrevad)

Men skall jag ut på touring då är tusen skönare men jag tycker touring är kul i två minuter sen tar leksinnet över igen och där av att jag kör lekhoj600an som ger aktiv askul körning.

Men vist kan man ge fan i gasen och bara mysköra så köp tusenkubikare och softkör, men är du ung körglad kille med dröm om sporthoj så kommer du ju knappast köra lugnt. Börja då med 600:a och lära dig använda hojen.
Dom har mer pullver än du fixar i alla fall, säger någon i mot så är det bara okunskap från den föraren då den inte själv vågat pressa och använda sporhoj600 som den är byggd för att kunna brukas

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife