Cbr 600/900 vs vtr 1000

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Hej gott folk.

Behöver lite input från kunnigt folk.

Jag är på jakt efter ny hoj. Framför allt skulle jag helst vilja ha
en cbr 900 (senare än 96) då detta är hojar jag har trivts bra med över lag
då jag har haft ett par stycken. Har även haft en cbr 600 som jag också trivdes bra med storleksmässigt men som saknade lite kraft för att vara rolig.

Tyvärr har jag fått sälja av dessa hojar pga lite olika anledningar men nu är det nog dags
att handla igen. Jag spanar på blocket varje dag men utbudet är ju väldigt dåligt just nu samt att många tror att deras hoj som gått 6-7000 mil är gjorda av guld och sätter pris därefter.

Men idag snubblade jag in på en vtr 1000 - annons och började fundera lite.

Har hört att många här inne lovordar dessa twinnar och att de går att försäkra för vettiga pengar. Men hur är de att köra? De ser stora och klumpiga ut men är de det?
Är lite rädd att jag ska tycka att de är för stora till mig då jag inte är särskilt rutinerad som förare och inte jättelång heller.

Så ni som har kört typ cbr600/900 och vtr. Hur upplever ni skillnaden mellan dessa hojar?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Hej. Det är väldigt mycket smaksak. Har haft en cbr 900 och en vtr 1000. Om man gillar mer vrid vid lägre varvtal så är det inget fel på vtr:en. Bromsar, chassi och fjädring är helt ok. Jag upplevde inte vtr:en som tung eller klumpig. Men som vanligt är en provkörning det bästa. Jag föredrog rad4 så jag skulle köpa cbr igen. Lycka till
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag har testat VTR en del, och nej, de är varken särskilt stora eller klumpiga. Tycker sätet är rätt lågt jämfört med min Aprilia, så det är säkert inget problem med kortare förare. Dessutom är den smal över tank och ram där man har benen, som gör att det är ännu enklare att nå backen.

Motorn är väldigt trevlig och mjuk, drar fint från <2000 varv till 9500, men är rätt törstig och lite temperamentsfattig. På pappret skiljer det 8 hk mellan min Falco och en Firestorm, men i praktiken så känns det som att är 20-25 fler i Falcon.

Framgaffeln är nog egentligen för mjuk, speciellt jämfört med en riktig sporthoj, men inte så att det stör vid vardagskörning.

Om du hade varit lite mer rutinerad hade jag definitivt rekommenderat en Falco istället. Exakt samma typ av hoj, men lite snyggare, snabbare och sportigare. ;) Men det är ingen nybörjarhoj alls. Den är rätt jädra svår att smygköra med (under 3500 varv) och motorn har karaktär med lite vridmomentshål här och där som man måste vänja sig vid.

För en novis-twin så tycker jag Firestormen är ypperlig, man får bara ta det lugnt så man vänjer sig vid motorbromsen och att man har massor med effekt vid varv som en 600:a knappt rullar framåt på, så ta det lugnt vid blötväder!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
VTR 1000 (Firestorm) är definitivt inte stora och klumpiga. Jämför du med andra litertwinnar så är de bland de nättaste och mest lättkörda. Systermodellen (storasyster...) SP1/SP2 är tex betydligt biffigare.

Den är betydligt mer touring än Blejden, körställningen är mer upprätt och chassi och fjäderkomponeter är mjukare överlag. Motorn är....ja en twin vilket innebär en helt annan karaktär än en radfyra. Vissa gillar dieselvridet vid låga varv (och ljudet med öppet system), andra saknar effektkicken på högre varv. Provkör är mitt råd.

En sak som återkommer är bränsleförbrukningen (SP1/SP2 har samma rykte men det är inget jag märkt) Att det bara satt en 15 literstank på de första modellerna kan nog ha bidragit till de täta tankstoppen. Senare fick den en 23 literstank.

Sammanfattningsvis en riktigt trevlig hoj med mkt twinkaraktär och bra byggkvalitet.

Mina två cent:tummenupp
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
VTR 1000 (Firestorm) är definitivt inte stora och klumpiga. Jämför du med andra litertwinnar så är de bland de nättaste och mest lättkörda. Systermodellen (storasyster...) SP1/SP2 är tex betydligt biffigare.

Den är betydligt mer touring än Blejden, körställningen är mer upprätt och chassi och fjäderkomponeter är mjukare överlag. Motorn är....ja en twin vilket innebär en helt annan karaktär än en radfyra. Vissa gillar dieselvridet vid låga varv (och ljudet med öppet system), andra saknar effektkicken på högre varv. Provkör är mitt råd.

En sak som återkommer är bränsleförbrukningen (SP1/SP2 har samma rykte men det är inget jag märkt) Att det bara satt en 15 literstank på de första modellerna kan nog ha bidragit till de täta tankstoppen. Senare fick den en 23 literstank.

Sammanfattningsvis en riktigt trevlig hoj med mkt twinkaraktär och bra byggkvalitet.

Mina två cent:tummenupp

Tidiga vtr har 16 liters tank och dom sena har 19 liter. Jag tyckte aldrig att varken bränsleförbrukningen eller tankvolymen var något bekymmer.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Min första hoj var en VTR, superfin cykel som är lättkörd och som duger till det mesta. Aldrig kört de andra modellerna du funderar på så där har jag väl ingen åsikt. Även om jag själv alltid varit sugen på en fräsch Honda CBR900RR från runt -98.
VTR:en är nog billigare att försäkra. Provkör!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tidiga vtr har 16 liters tank och dom sena har 19 liter. Jag tyckte aldrig att varken bränsleförbrukningen eller tankvolymen var något bekymmer.

Ok 19 sorry:hej

Nä. Även SP1/SP2 (och en del andra Hondamodeller, VFR800 tex) är förföljda av ett rykte av vara väl sugna på bränsle men jag har faktiskt inte upplevt det som ett problem, vare sig på gata eller bana.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tycker den är törstig som fan, men det beror väl på vad man jämför med.

Har inte provat någon av de nämnda cbr-modellerna, men hade också en uppfattning om att den skulle vara tung och klumpig. När jag sen provsatt den blev jag överraskad över hur liten den kändes, och efter provkörningen köpte jag den. Ett av mina bästa impulsköp :yoparty
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Ett problem med Fireblades kan ju vara att hitta en som inte är helt slutkörd. Betydligt lättare med en vtr eftersom det inte är en R-hoj.
 
Last edited:

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Är också ute efter en Firestorm för runt 25-30k. PMa gärna ifall du har en till salu.

Har idag varit och provkört en vtr 1000 i din prisklass. Den finns/fanns i Kävlinge i skåne. Hojen var i ett strålande skick. Dock omlackad men det syntes inte. Och ljudet var ju helt fantastiskt.

Dock passade inte motorkaraktären mig. Kändes som om man hade alldeles för hög i växel i hela tiden. Att köra i 50-60 på trean eller fyran kändes helt fel. Det bara vibrerade och skakade.


Kanske en vanesak men jag trivdes inte alls.

Vill inte alls hänga ut säljaren då han var väldigt trevlig och ärlig. Det vara bara så att det inte var hojen för mig.

Så nu letas det cbr för fullt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top