CBR 600 för mkt soppa?

frigge__

Horned Toad
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
BT 1100 Bulldog -04
Hejsan!

Kör en CBR 600F -96a. nu är de så att när man kör på lägre varv typ mellan 0 och 3500 så är de som om hela hojjen gungar fram och den går väldigt ojämnt, annars går hojjen klockrent.

Funderade på om de kan vara att den får för mycket bensin, för de luktar lite bensin när man står stilla och varvar lite.

Någon som har en idée om va de kan vara (kanske ska vara så:confused: )?
Jag kan själv inte så mkt men ja vill lära mig, har bara haft hoj i 1år.
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Är det ryckighet du upplever så kan det vara något så lätt som för slapp kedja. Dumt att göra något mer avancerat innan man kollat det allra enklaste. :tummenupp
 

frigge__

Horned Toad
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
BT 1100 Bulldog -04
Sant. men om de hade varit kedja borde de väl vara mera "distinkta" rykningar i stället för som mitt fall att de gungar fram med ett svajanded motorljud. svårt att förklara. men ja har som sagt inte så stor erfarenhet av hojar, i synnerhet inte sport hoj.

de kan inte vara så att sporthojjar ogillar låga varv? och där av att den upplevs lite gungig?
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Sant. men om de hade varit kedja borde de väl vara mera "distinkta" rykningar i stället för som mitt fall att de gungar fram med ett svajanded motorljud. svårt att förklara. men ja har som sagt inte så stor erfarenhet av hojar, i synnerhet inte sport hoj.

de kan inte vara så att sporthojjar ogillar låga varv? och där av att den upplevs lite gungig?

Å andra sidan är det inte något direkt arbete att sätta fingret under kedjan och kolla spelet. Iom att kedjan är en del i hela drivlinan så kan ju motorn kanske påverkas av rycken? Bara du kollar kjedjan så ska jag sluta tjata. ;)
Låter i vilket fall som helst som ett lite schkummt problem.

Att sporthojar ogillar låga varv kan du glömma. Min gammle far har en exakt sådan cbr 600 och den är silkeslen i motorn; på alla varv.
 

frigge__

Horned Toad
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
BT 1100 Bulldog -04
hehe.. nä de sant, så nu e de gjort.. kunde inte känna nått specielt med den + att den är ganska nyligen bytt.
Jo tack ja vet de är mkt skumt. ingen ja pratat med känner igen problemt.

vill oxå ha en motor som går silkes lent =).
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
hehe.. nä de sant, så nu e de gjort.. kunde inte känna nått specielt med den + att den är ganska nyligen bytt.
Jo tack ja vet de är mkt skumt. ingen ja pratat med känner igen problemt.

vill oxå ha en motor som går silkes lent =).

Nästa steg är väl lite mer omfattande. Jag är ingen expert inom ämnet heller, men en rengöring av förgasarna är aldrig fel. Plocka isär den i molekyyyler och sen sätta ihop den igen, som sudden hade sagt. :D
Kanske även lämna in dem för synkning?!

Kom problemet plötsligt nu eller efter vintern ?
 

frigge__

Horned Toad
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
BT 1100 Bulldog -04
Nästa steg är väl lite mer omfattande. Jag är ingen expert inom ämnet heller, men en rengöring av förgasarna är aldrig fel. Plocka isär den i molekyyyler och sen sätta ihop den igen, som sudden hade sagt. :D
Kanske även lämna in dem för synkning?!

Kom problemet plötsligt nu eller efter vintern ?

Humm låter krångligt för en som inte har så mkt mekaniker skills. men de kanske är de som behövs.

nä ja köpte hojjen för 4-5v sen kanske, tänkte inte mer på de då, men så nu när man kör lite i stan så stör man sig mer och mer

kanske kan få lite hjälpa av blueprintsen och manualerna ja ladda hem. annars är de väl bara att lämna in för en liten koll :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hade same shit me min cbr600... Slitna trottelnålar/emulusionsrör. Dessa slits med åren vilket gör att den går fetare och fetare på låg/mellanvarv

Prova sänka nålarna ett snäpp. synkning kan oxå hjälpa (800 spänn på verkstad)
 

frigge__

Horned Toad
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
BT 1100 Bulldog -04
Hade same shit me min cbr600... Slitna trottelnålar/emulusionsrör. Dessa slits med åren vilket gör att den går fetare och fetare på låg/mellanvarv

Prova sänka nålarna ett snäpp. synkning kan oxå hjälpa (800 spänn på verkstad)

Okej, de kan ju vara värt att kolla upp de. Är de nått man kan fixa själv utan en massa special verktyg? :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top