CBR 600, FZR 600 ? (vilken)

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Hallå!

Nu har jag kommit fram till två olika hojjar som jag är sugen på, antingen en CBR 600, eller en FZR 600.. (har hört att båda ska vara bra nybörjar-hojar).
De ska kosta runt 20 000:- och då blir det ju enligt priserna på blocket i alla fall runt årsmodell `90-`93.

Vad tycker ni om respektive motorcyklar ? Håller länge ? bra kvalitet ? billiga reservdelar ? eller blir det så att man måste börja med att meka med dem om man köper en från runt `90 ?

Är 188cm lång, så jag är inte i kortaste laget, har inte suttit på någon själv, är de lagom stora för mig ?

Tack i förskott!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Anledningen till att jag valde cbr framför fzr är att fzr´en har en tendens till att surpla olja

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Har kört cbr (dock -98), en alldeles perfekt hoj som e bra på allt utan att vara överjävligt bra på något samtidigt inte dålig på ngt. Har sålt min zzr från 90, en helt ok hoj som har ngr år på nacken men ser hyfsat modern ut, stabilt chassi men inte snabbstyrd. Har nu gått över till en Sucka RF 600 från 93. Lite kvickare chassi, inte lika toppig i registret och ser lite brutalare ut. Alltså har haft en del 600 utom FZR. Nästa hoj blir en 1000-kubikare iaf. Men skall jag välja ngn så tar jag CBR först sen en RF. Lättare att hitta beg prylar till CBR:n, finns många ju.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
PGH skrev:
Har kört cbr (dock -98), en alldeles perfekt hoj som e bra på allt utan att vara överjävligt bra på något samtidigt inte dålig på ngt. Har sålt min zzr från 90, en helt ok hoj som har ngr år på nacken men ser hyfsat modern ut, stabilt chassi men inte snabbstyrd. Har nu gått över till en Sucka RF 600 från 93. Lite kvickare chassi, inte lika toppig i registret och ser lite brutalare ut. Alltså har haft en del 600 utom FZR. Nästa hoj blir en 1000-kubikare iaf. Men skall jag välja ngn så tar jag CBR först sen en RF. Lättare att hitta beg prylar till CBR:n, finns många ju.
okay, jo lutar nog mot CBR då :) hur lätt är den att meka ? vet du det ? och hur stor var din CBR från -98 ? den bör ha haft samma storlek som en ifrån 93 va ? har sett bilder där de ser så jäkla små ut ;) vet inte om jag kommer att få plats på en =d

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Du får en nyare FZR för samma pengar som en CBR. Honda har en tendens (befogad?) att ligga litet högre i pris än Yamaha. Hade själv en FZR600 från 1992 innan jag bytte till en Kawasaki ZX6r från 1995.

Riktigt pigg och trevlig instegssporthoj som fungerar för det den är byggd för. Jag var riktigt nöjd med Yamahan, trots att den drack en del olja. Detta är dock känt hos alla äldre Yamahamotorer som har några mil på nacken.

Om jag får vara ännu mer partisk rekommenderar jag dig att köpa min nuvarande hoj, Kawasaki ZX-6r från 1995, till riktigt bra pris. Skicka PM för info om du är sugen.

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
CBR 600 köpte jag helt ny :) och sålde den vid 1000 mil. Inte mycket meck med den alltså. Är ingen stormeckare, det jag gjort själv e ventiljustering plus det vanliga, skall ge mig på fugg-synk till hösten. Tror inte det skiljer så mycket mellan radfyrorna på 600cc märke emellan. Storleksmässigt vet jag inte, är själv 175 cm. Priset ligger dessutom högre på Hondan. Men en från 92-95 borde man kunna få för ett bra pris.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
PGH skrev:
CBR 600 köpte jag helt ny :) och sålde den vid 1000 mil. Inte mycket meck med den alltså. Är ingen stormeckare, det jag gjort själv e ventiljustering plus det vanliga, skall ge mig på fugg-synk till hösten. Tror inte det skiljer så mycket mellan radfyrorna på 600cc märke emellan. Storleksmässigt vet jag inte, är själv 175 cm. Priset ligger dessutom högre på Hondan. Men en från 92-95 borde man kunna få för ett bra pris.
Okay, hmm typ 13cm skillnad mellan oss då.. blir väl i vilket fall till att prova en innan jag köper en, märks väl då storleksmässigt. Har en strikt studentekonomi men som sagt så finns det ju cbr:er som ligger runt de årsmodellerna för bra pris.

Tack för tippsen.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
hållundan skrev:
Du får en nyare FZR för samma pengar som en CBR. Honda har en tendens (befogad?) att ligga litet högre i pris än Yamaha. Hade själv en FZR600 från 1992 innan jag bytte till en Kawasaki ZX6r från 1995.

Riktigt pigg och trevlig instegssporthoj som fungerar för det den är byggd för. Jag var riktigt nöjd med Yamahan, trots att den drack en del olja. Detta är dock känt hos alla äldre Yamahamotorer som har några mil på nacken.

Om jag får vara ännu mer partisk rekommenderar jag dig att köpa min nuvarande hoj, Kawasaki ZX-6r från 1995, till riktigt bra pris. Skicka PM för info om du är sugen.
PM:ar dig :)

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
>Vad tycker ni om respektive motorcyklar?
Vet inget om yamahan så om den kan jag inget säga.

>Håller länge?
Min närmar sig 8000 mil.

>bra kvalitet?
Ja.
Felhistorik:
- Bensinpumpen fick erj (stavfel) på en kontakt en gång. Känns inte som man kan tycka att Honda är dåliga för det.
- Förra ägarens skarv av huvudströmkabeln blev glapp. Inte heller det kan man klandra Honda för tycker jag.
- Just för tillfället startar den inte, troligtvis jordfel, felsökning pågår.

>billiga reservdelar?
Vet inte, har inte behövt köpa några på de mer än 3000 milen som jag har kört.

>blir det så att man måste börja med att meka med dem om man köper en från runt `90?
Nej.

>Är 188cm lång - är de lagom stora för mig?
Passar mig perfekt. Jag är 183cm.

Köp Honda!

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Jag har ägt en FZR från -92 och polaren har en cbr från -92.
Ska du bara välja mellan dessa 2 hojar ska du nog köpa en cbr.. passar bättre till det mesta.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Köp Hondan! CBR 600 har inte varit klassledare för intet. Den är minst ett snäpp bättre på allt än Yamahan, inte minst vad gäller kvaliteten.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Okay! Det är entydigt, det blir nog en CBR 600 då :) Bara att vänta till runt jul innan man köper den nu då.

Har inte kollat nå speciellt på hojjar förut, men brukar det finns många annonser på dem runt jul ? eller är det lite torrt då ?

gymfrida

Båtflykting
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
FZR 600R och Izh Planeta-62
Fzr 600

Hej hopp!

Hoppade in och läste lite om de båda hojarna..
Jag har inte så mycket att jämföra de imellan men jag köpte i förra veckan min första sporthoj en FZR 600 -95.
Min sambo har kört FZR 1000 i många år och är helnöjd med dessa motorer.
Det viktigaste är dock att kolla motor och drivpaket så att det inte är några missljud.
Dessa två startar alltid och har inte krånglat något.
Sambon bytte olja i våras och hans 1000 dricker inte alls olja längre.(biltemas som tydligen är lika dan som den finare oljan).

Jag antar att smaken är som :arsele så man får väl prova och se vilken man trivs bäst med.

Man kan inte köpa vilken häck som helst...

(någon som vill köpa en bra nyböjarhoj CB 400N??? kanske en tjej??)

// Frida

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
dronkers skrev:
Har inte kollat nå speciellt på hojjar förut, men brukar det finns många annonser på dem runt jul ? eller är det lite torrt då ?
Det tunnar ur rejält med annonser på vintern. Försök att hinna köpa en i höst. Väntar du till i vår så är det fler annonser men då är det också mycket fler köpare. Tror dock att en hoj från 90 inte är så lätta att sälja så hittar du en annons i vår så är den nog inte såld på ett ögonblick.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
smasseman skrev:
Det tunnar ur rejält med annonser på vintern. Försök att hinna köpa en i höst. Väntar du till i vår så är det fler annonser men då är det också mycket fler köpare. Tror dock att en hoj från 90 inte är så lätta att sälja så hittar du en annons i vår så är den nog inte såld på ett ögonblick.
problemet är att jag inte har peningarna till att köpa en just nu : / Blir väl kanske till att vänta tills i vår då.. får sitta som en hök och kolla. Har inte kortet än i vilket fall, ska skriva upp under jul-uppehållet.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0