Hej
Jag har en Honda cbr 600 f2 (1992) som jag ägt över ett år nu. Jag har sedan förra sommaren haft ett konstigt lite rasslande ljud från motorn när man varmstartar den, som försvunnit när man varvat upp den lite. Jag trodde det var kamkedjespännaren så jag bytte den nu i våras men ljudet försvann inte. Om ni lyssnar på filmen precis när motorn hoppar igång så är det så den låter men inte lika högt.
Häromdagen när jag stannade i en korsning så dog motorn när jag frikopplade, lyckades få igång den igen men med ett mycket otrevligt ljud från motorn och ungefär lika mycket effekt som min gamla moppe. Den vill helst av allt dö, men det går att hålla den igång med choke och gaspådrag.
Körde försiktigt hem och startade den en gång till för att spela in filmen.
Jag har börjar skruva isär den i garaget nu, kamkedjan och spännaren ser bra ut, ser inget konstigt under ventilkåpan. Oljan (och filtret) är tömd och den var ljusbrun, kom inte ut några spånor eller nåt annat främmande. Jag har inget bra mätverktyg, men ett 0,20 bladmått går ganska tajt mellan avgasventilerna och 0,15 på insugsventilerna vilket stämmer bra med specen.
Jag undviker helst att riva motorn mer utan något utlåtande vad det kan tänkas vara för fel.
Jag har mekat en hel del med den under våren, men det har bara varit med förgasarna då den gick dåligt på låg gas, men inget som jag kan tänka mig skulle skapa detta problem...
Såg på stiften att den har gått ganska magert, detta åtgärdades med en ordentlig rengöring av förgasarna och på med orginaldämparen(gjorde jättestor skillnad), den gick då jämt och fint men jag hann bara köra några mil innan den rasade.
Film: https://www.youtube.com/watch?v=GbX2rrly2V0
Det kan vara svårt att höra genom en film, men precis när den startar vid ca 0:20 så hör man ganska bra och ljudet stämmer väl med verkligheten.
Någon som har nån idé?
Något jag lade märke till när jag kollade ventilerna var att den gick ganska trögt runt TDC trots att stiften är ur, men det kanske är normalt? har ingen erfarenhet av flercylindriga fyrtaktare, men det är som att dra runt en liten 2-taktare med full kompression... Går jättelätt en liten bit och sen "komprimerar" den.
Jag har en Honda cbr 600 f2 (1992) som jag ägt över ett år nu. Jag har sedan förra sommaren haft ett konstigt lite rasslande ljud från motorn när man varmstartar den, som försvunnit när man varvat upp den lite. Jag trodde det var kamkedjespännaren så jag bytte den nu i våras men ljudet försvann inte. Om ni lyssnar på filmen precis när motorn hoppar igång så är det så den låter men inte lika högt.
Häromdagen när jag stannade i en korsning så dog motorn när jag frikopplade, lyckades få igång den igen men med ett mycket otrevligt ljud från motorn och ungefär lika mycket effekt som min gamla moppe. Den vill helst av allt dö, men det går att hålla den igång med choke och gaspådrag.
Körde försiktigt hem och startade den en gång till för att spela in filmen.
Jag har börjar skruva isär den i garaget nu, kamkedjan och spännaren ser bra ut, ser inget konstigt under ventilkåpan. Oljan (och filtret) är tömd och den var ljusbrun, kom inte ut några spånor eller nåt annat främmande. Jag har inget bra mätverktyg, men ett 0,20 bladmått går ganska tajt mellan avgasventilerna och 0,15 på insugsventilerna vilket stämmer bra med specen.
Jag undviker helst att riva motorn mer utan något utlåtande vad det kan tänkas vara för fel.
Jag har mekat en hel del med den under våren, men det har bara varit med förgasarna då den gick dåligt på låg gas, men inget som jag kan tänka mig skulle skapa detta problem...
Såg på stiften att den har gått ganska magert, detta åtgärdades med en ordentlig rengöring av förgasarna och på med orginaldämparen(gjorde jättestor skillnad), den gick då jämt och fint men jag hann bara köra några mil innan den rasade.
Film: https://www.youtube.com/watch?v=GbX2rrly2V0
Det kan vara svårt att höra genom en film, men precis när den startar vid ca 0:20 så hör man ganska bra och ljudet stämmer väl med verkligheten.
Någon som har nån idé?
Något jag lade märke till när jag kollade ventilerna var att den gick ganska trögt runt TDC trots att stiften är ur, men det kanske är normalt? har ingen erfarenhet av flercylindriga fyrtaktare, men det är som att dra runt en liten 2-taktare med full kompression... Går jättelätt en liten bit och sen "komprimerar" den.