Cbr 600 startar inte.

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
har en cbr 600 F4i -02 som inte vill starta nu efter vintern.

När jag vrider på tändningen så går instrumentet igång men inte soppapumpen och startmotorn reagerar inte på startknappen.

Alla säkringar är kollade och likaså dom 2 reläna som sitter i tailen (fuel pump relay & engine stop relay, testade på kompisens hoj så dom funkade och det gör dom men dom klickar inte till på min hoj)

Har inte gjort något med elen i vinter alls och cykeln startade senaste i december innan jag ställde in den i varmgaraget och började göra massa småjobb som bromsbelägg, olja, filter osv. Ingenting som har med elen att göra.

Iaf så är tippoversensorn byglad men testade även att koppla in den igen.
Stödsensorn är också byglad men testad.
Kopplingskontakten är byglad men testad.

Dödarknappen är på "run"
Alla kontakter är sprayade med kontaktspray.


Har en servicemanual som pdf men till en usa-hoj, dvs dom har ingen immobilizer så jag vet inte riktigt hur jag ska felsöka den.
Iallafall så finns det ingen ström på någon av dom 4 kablar som går ifrån immobilizerantennen som sitter runt tändningslåset.

Det sitter ju ett relä alldeles vid batteriet. Det klickar inte heller men all el går ju genom det och instrumentet och all belysning funkar ju?
Har byglat kontakten i tailen för att få ut någon felkod men får ingenting.

Börjar få slut på ideer nu vad det kan vara för löjligt fel.
 

didde

Northstunt
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Ume
Hoj
Kawasaki 636 stunt och

Har du provat tvångköra startmotor med startkablar eller liknande? när du trycker på startknappen, får du plus på kabeln till startmotorn då? vid startrelät ska det sitta en säkring med... är den hel?

//Nicklas
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Har du provat tvångköra startmotor med startkablar eller liknande? när du trycker på startknappen, får du plus på kabeln till startmotorn då? vid startrelät ska det sitta en säkring med... är den hel?

//Nicklas

Jag är övertygad att startmotorn funkar, likaså bensinpumpen (har 2st så har testad båda)
Säkringen som sitter i startrelät är hel men har faktiskt inte kollat om det går ström ut ifrån det när man trycker på startknappen. Det ska jag göra nu när jag går ner till den.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Jag är övertygad att startmotorn funkar, likaså bensinpumpen (har 2st så har testad båda)
Säkringen som sitter i startrelät är hel men har faktiskt inte kollat om det går ström ut ifrån det när man trycker på startknappen. Det ska jag göra nu när jag går ner till den.

Allright. Strömmen går ju in i startrelät och sen passerar den ut igen eftersom instrumentet funkar men det går ingen ström ut ifrån startrelät när jag trycker på startknappen. Det visste jag ju iofs redan för om det hade gjort det hade ju startmotorn dragit runt.

Det här är helt stört. :brinnerup
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Koppla førbi dødarknappen så kan du utesluta den helt

Lægg upp ett kopplingsschema hær om den ær OK
 

Discharge

Bärplockare
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
...
Om du har en volt-meter, eller så köper du en för typ 80 kr eller vad dom kostar på biltema och liknande affärer, så kan du kolla med den vart problemet är, du börjar vid starten av kretsen sen går du framåt och kollar och där du blir av med strömmen är det antagligen kortslutning eller något trasigt.

Om du tex har ström till dödarn, men inte efter även om den är påslagen är det den som är kass

Ställ den på Vdc 20 V så mäter den 12v.

Vet inte hur mycket du kan om el, men säger det så att alla fattar, du sätter alltså pluskabeln från mätaren på kretsen, sen den svarta kabeln från mätaren på jord någonstans på hojen. Så om det står ca 12V så har du ström där du mäter.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Koppla førbi dødarknappen så kan du utesluta den helt

Lægg upp ett kopplingsschema hær om den ær OK

Det vore ju iofs smart. Har precis kört iväg hojen till en mek så får han kolla på det istället. Jag har ledsnat för tillfället.

Om du har en volt-meter, eller så köper du en för typ 80 kr eller vad dom kostar på biltema och liknande affärer, så kan du kolla med den vart problemet är, du börjar vid starten av kretsen sen går du framåt och kollar och där du blir av med strömmen är det antagligen kortslutning eller något trasigt.

Om du tex har ström till dödarn, men inte efter även om den är påslagen är det den som är kass

Ställ den på Vdc 20 V så mäter den 12v.

Vet inte hur mycket du kan om el, men säger det så att alla fattar, du sätter alltså pluskabeln från mätaren på kretsen, sen den svarta kabeln från mätaren på jord någonstans på hojen. Så om det står ca 12V så har du ström där du mäter.

Jag tycker att jag har varit runt och mätt lite överallt. Problemet är ju egentligen typiskt för att vara immobilizer-relaterat så jag har lämnat över det till en kille som har lite mer kunskap om sånt.

Har du kollat så du ar tillräckligt med späning i batterit?

Yup. Tillochmed testat med ett annat batteri direkt från kompisens fungerande hoj.



Tack för alla svar allihop. Men jag blev less nu och skiter i det för tillfället. Har kommit till det läge där jag hellre betalar någon för att fixa skiten.

Återkommer med lösningen, om meken kommer på vad det är dvs. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top