Cbr 900 problem!!!

roffe78

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
eskilstuna
Hoj
1995,hondacbr 900rr fireblade
tja har fått problem med cbr:en.. motorn startar och går men efter en liten stund så kommer det rök från luftfiltret....verkar som det kommer från slangen till vevhusventilationen som går in till luftburken...någon som kan tänkas veta vad som är fel????
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Är ju ingen expert; men du har kollat oljenivån? Någon specifik färg på röken?
 

roffe78

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
eskilstuna
Hoj
1995,hondacbr 900rr fireblade
har kollat oljenivån och den ligger där den ska....den lilla rök som smiter ut är vit..
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
har kollat oljenivån och den ligger där den ska....den lilla rök som smiter ut är vit..

Dum grej kanske. Men testat att ta ett glas och försök "fånga" in lite rök och se om det kondenserar till någon vätska. Gissningvis så får du kanske vatten i glaset, vilket inte är bra.

Vet inte om ovan är genomförbart eller hur bra det funkar, bara en tanke.

Annan sak som det kan vara är toppackningen som är kass.
 

roffe78

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
eskilstuna
Hoj
1995,hondacbr 900rr fireblade
det luktar typ olja efter som "röken" kommer från luftburken/vevhusventilationslangen...var ute och hade isär luftburken förut och det fanns spår av vatten/olja där inte mycket men det fanns spår av det så funderar på om det kan vara topplockspackningen annars är jag helt nollstäld på vad det kan vara???
 

roffe78

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
eskilstuna
Hoj
1995,hondacbr 900rr fireblade
det är sant.....funderar på om det kan vara kolv/oljeskrapringar som är dåliga???vet inte om det som hänt nu händer om ringarna är dåliga????
 

llarsson

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Partille
Hoj
2005, BMW K1200S
Om förbränningsgas slipper förbi så blir det övertryck i vevhuset vilket blir problematiskt för vh-ventilationen. Brukar sitta en oljefälla som ser till så att så gott som oljefri luft går vidare till luftburken, men är kolv/ringar otäta så kan det nog bli för mycket för vh-ventilationen. Läckage förbi ringarna är störst vid höga varv o last så har du problem vid tomgångskörning så ligger nog felet närmare separatorn. Kan du ta ett komressionsprov så får du svar på om cylindrar/kolv/ringar är friska.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top