CBR 900 RR Eller ZX7R???

Mean Man

My God will kill your
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
ZX7R -97 Såld, ZX7R -98 Såld, R1 -03 Såld, ZX10R -04
Tänkte köpa hoj nu på sensommaren/hösten men kan inte bestämma mig.
Har kollat på Cbr 900 och kan konstatera att det finns lika många cbr 900 som Volvo V70?!. Har också "fastnat" för gröna ZX7R, tycker dom ser brutalare ut mot vad CBR gör. Vet att det är en tung hoj men en det är ju en cool ikon.
Hjälp mig att välja genom att ge mig fakta, vad man ska tänka på och era erfarenheter av dessa två 90-talare.

Bifogat

• zx7r.jpg
    zx7r.jpg
    41.9 KB · Visningar: 538
  • mc-honda-96-cbr900rr-rodvit.gif
    mc-honda-96-cbr900rr-rodvit.gif
    49.3 KB · Visningar: 138

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Ägde en zx7r 2006-2007, var min förstahoj.
Precis som du säger är den tung, men välj ett par schyssta däck så ska du se att den trillar över fint. Typ 190/55. Väldigt trevlig i övrigt, fräck attackställning. Jag kunde köra hur många mil som helst utan att behöva gnälla över komforten, men har man lite mage så kanske man får det svårt.
Vet inte vad du kört tidigare men de ca 120 pållarna i motorn räckte bra för mig, väldigt trevligt ljud med ett bolton/slipon.
välj den limegröna/lila/pärlemo-vita lacken som kom 96, svinigt häftig! Dock målade jag om det lila till grönt och fälgarna svarta med gröna stripes. Smaken är som röven...

Kan inte jämföra med en 900rr då jag aldrig kört en men kan tänka mig att det är något bättre mos i den.

Mvh

Mean Man

My God will kill your
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Ägde en zx7r 2006-2007, var min förstahoj.
Precis som du säger är den tung, men välj ett par schyssta däck så ska du se att den trillar över fint. Typ 190/55. Väldigt trevlig i övrigt, fräck attackställning. Jag kunde köra hur många mil som helst utan att behöva gnälla över komforten, men har man lite mage så kanske man får det svårt.
Vet inte vad du kört tidigare men de ca 120 pållarna i motorn räckte bra för mig, väldigt trevligt ljud med ett bolton/slipon.
välj den limegröna/lila/pärlemo-vita lacken som kom 96, svinigt häftig! Dock målade jag om det lila till grönt och fälgarna svarta med gröna stripes. Smaken är som röven...

Kan inte jämföra med en 900rr då jag aldrig kört en men kan tänka mig att det är något bättre mos i den.

Mvh

Jag tror att dom 120 hästarna räcker gott o väl. Är dom verkligen SÅ tunga som alla säger?? Körde polarens CBR och den väger ju nästan lika mycket.....tror jag!? Har aldrig kört en ZX7R men är det så stor skillnad om hojen väger ett par kilo hit eller dit?:va

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
128 pållar på 186 kg torrvikt.Det är min 900rr - 97-Går riktigt bra på både gata och bana.Honda bygger sina maskiner snällt vilket gör dom lättkörda.Ingen dum körställning el dyl.

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Jag tror att dom 120 hästarna räcker gott o väl. Är dom verkligen SÅ tunga som alla säger?? Körde polarens CBR och den väger ju nästan lika mycket.....tror jag!? Har aldrig kört en ZX7R men är det så stor skillnad om hojen väger ett par kilo hit eller dit?:va

Äsch....några kilo hit eller dit (iofs är det ganska många) spelar ingen större roll!
Jag har kört båda en hel del och rent körmässigt gillar jag Kawan mer men skulle jag valt så hade jag köpt Hondan bara för den erkänt fantastiska kvaliteten.

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848

Mja, nu är det så att kawan väger 203kg torr. Skiljer rätt bra där.
Jag personligen skulle valt kawan alla dagar i veckan för att den har mycket mer själ och historia bakom sig. Sedan finns det väl en anledning till att dom fanns (mer eller mindre oförändrad) från 1996 till 2002. Frän hoj, TJÖÖÖÖP.

Mean Man

My God will kill your
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Mja, nu är det så att kawan väger 203kg torr. Skiljer rätt bra där.
Jag personligen skulle valt kawan alla dagar i veckan för att den har mycket mer själ och historia bakom sig. Sedan finns det väl en anledning till att dom fanns (mer eller mindre oförändrad) från 1996 till 2002. Frän hoj, TJÖÖÖÖP.

Inga speciella problem du vet om zx7r? Barnsjukdomar eller dyl.?

Solid snake

Guest
Har haft 2st 900, båda har rasat.

Köp kawan.

Hondan alla ggr!!:tummenupp
Mycket bättre chassi och väger inte så mkt
Ja Honda är ju så jävla bra, de borde sätta varvstoppet på 5000rpm för det var ungefär det varvet jag hade när jag rasade min.

Skithojar, helt enkelt.

Last edited:

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
yamaha R1
jar en honda cbr 900 rr det jag behövt byta ut va kamkedje spännaren samt däck går som en pärla har helelr aldrig kört sönder någon cbr har haft 3 st

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Jag köpte en ZX7R som förstahoj. Hur nöjd som helst.
Tycker inte att den känns farligt tung eller klumpig.

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Hade en ZX7R -97:a samtidigt som polaren hade en CBR 900 -98:a. Hondan känns mer avslappnad, man sitter rakare och den känns även lite lättare. Men kawwan är fet fet och åter fet! Historia och själ i sig. motorn drar som en traktor från låga varv och den låter supermysigt med slipon!
mina hade dock lite problem med förgasarna eftersom den hade gått dynojetad ett bra tag, skulle man ha i original igen gick den som skit... det var väl det ända problemet jag hade.
Provkör båda innan köp! :tummenupp

ridinlo

Kroniskt fartblind...
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
CBR 1000rr -08
Fler som kan svara?

Köp min! Mycket hoj för pengarna...
Köpte den förra våren som första hoj och har gått klockrent för mig,
åkte Sthlm-Malmö fram och tillbaka och visst det är ingen
tourer men funkade riktigt bra... Lägger sig fint i kurvorna
utan några överraskningar och är riktigt snäll men kraften
finns där när man vill ha den... 135hk på 98:ans modell...

Säljer nu min endast p.g.a jag har bytt upp mig till 08:ans Fireblade
och blir lite dyrt med två stycken... :)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har haft en ZX-7R och skulle lätt köpa en igen. Vikten märker du inte av och den satte ju de flesta på plats i superbike i slutet på 90-talet. Men välj en nyare än -97, den där lila kutsen är ju inte så supersnygg... :)

.

Mean Man

My God will kill your
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Verkar som zx7r är en riktig utstickare och har sina trogna fans, även att det är en 90-talare!:tummenupp

Provkörde en Zx7r i går och jag tyckte den var oerhört lättkörd. Inte alls tung, om jag nu ska jämföra med CBR 900.

Blir nog en zx7r för min del.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...