CBR 900RR svårstartad

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
CBR 900RR dör efter start!

Dom sista 2 veckorna har min moppe blivit mycket knepig.

Den kan starta, går på tomgång ett par minuter, sedan dör den efter lite hackande och hostande och är mer eller mindre omöjlig att få igång igen. Detta händer BARA när man startar cykeln och den är kall, går som en klocka när den är varm, startar alltid efter ett stopp om den är varm. Ibland kan det vara OK att starta och köra iväg, ibland bråkar den med mig enligt beskrivning ovan och slutar oftast med att jag får gå in och kränga av mig skinnstället igen och gå ut och ladda batteriet för att den skall starta efter ett par dagar när jag slutat vara förbannad. Frekvensen på detta verkar bara öka för varje vecka, vad kan det vara för fel?
 
Last edited:

SirFck

Hopplös
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället :(
Jag hade tidigare en Cbr600 och var inne på en verkstad och frågade för jag hade nog ett liknande problem.
Jag trodde att jag hade fel på min choke eller något.
Han förklarade att endel honda med förgasare och även några gixxer hade samma problem.
Man får bara ha i choken i högst några sekunder och sedan slå av den för hålla den vid liv med bara gasning. Ett sett kan ju vara att åka iväg direkt.
Annars blir den sur och otroligt svår startad. Fick själv ladda om mitt batteri några gånger innan jag fick reda på vad det var.. (svettig som fan blev jag oxå eftersom jag åkte iväg med choken i och fick knuffa den tillbaka :gnissla )
Men efter tipset från verkstaden så har den inte dött en enda gång för mig.

Det som talar emot detta är att det bara har hänt i två veckor.
Vilken årsmodell på cbr:en har du? Är det förgasare eller insprutning?

Det var väl så mycket jag kunde hjälpa tror jag. Hoppas att det hjälper.


Dom sista 2 veckorna har min moppe blivit mycket knepig.

Den kan starta, går på tomgång ett par minuter, sedan dör den efter lite hackande och hostande och är mer eller mindre omöjlig att få igång igen. Detta händer BARA när man startar cykeln och den är kall, går som en klocka när den är varm, startar alltid efter ett stopp om den är varm. Ibland kan det vara OK att starta och köra iväg, ibland bråkar den med mig enligt beskrivning ovan och slutar oftast med att jag får gå in och kränga av mig skinnstället igen och gå ut och ladda batteriet för att den skall starta efter ett par dagar när jag slutat vara förbannad. Frekvensen på detta verkar bara öka för varje vecka, vad kan det vara för fel?
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Det är en -97 med förgasare. Jag måste säga att det skulle inte kunna vara omöjligt att det är som du säger för jag har fått för mig att det har med choke att göra. Jag skall prova att bara choka ett par sekunder och sen slå av den direkt. Men som du säger, det hara bara varat i ett par veckor, alltid gått som en klocka innan...
 

SirFck

Hopplös
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället :(
Det är en -97 med förgasare. Jag måste säga att det skulle inte kunna vara omöjligt att det är som du säger för jag har fått för mig att det har med choke att göra. Jag skall prova att bara choka ett par sekunder och sen slå av den direkt. Men som du säger, det hara bara varat i ett par veckor, alltid gått som en klocka innan...

Pröva det får du se. Kan nästan lova till 100% att det är det som är felet bara.
Var livrädd för att jag skulle behöva fixa en massa på min men det var så enkelt löst :)
Den hojen som stod i verkstaden som han pekade på som han sa var likadan var en Cbr900 års mod 96-98.. någon av de nyare iallafall.. Lite svårt att säga exakt år men du har nog felet där.
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Jag provade igår kväll, då startade den och gick bra. Skall prova ett par dagar till, händer det inte på ett par dagar så är ju det felet. Tack för tipset!
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Gud vad bra det var! Det vara bara det som var felet!!! JEHU!!! Har startar 5 ggr på det sättet du beskriver, like a clockwork varje gång!!!


Thnx!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top