CBR 929 - wheeliefråga :)

IronMike

Guest
Nyligen köpt hojjen.. Lärt mig köra på slangen 1an ut, kan hålla den ganska länge på balanspunkten etc - men till problemet. Jag får F*N inte upp hojjen på 2an :fatta!

Hur bär man sig åt med cbr'en ? .. plätt-lätt på ettan, men tvåan e bara "glömma det" för min del. Lyckats poppa upp den med gas över krön, men hur f*n bär man sig åt i övrigt - då menar jag gas-släpp-gas å rycka lite, vill få upp hojjen utan att använda kopplingen.

-om det nu inte funkar utan koppling. Har testat lite med koppling, det är även också en omöjlighet, cbr'en känns blytung fram så fort man lämnat 1a växeln :va

*hjälp*

tips mottages med öppna armar...

Mr.Burner

Vill ha båge igen!
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Honda CBR929RR
IronMike skrev:
Nyligen köpt hojjen.. Lärt mig köra på slangen 1an ut, kan hålla den ganska länge på balanspunkten etc - men till problemet. Jag får F*N inte upp hojjen på 2an :fatta!

Hur bär man sig åt med cbr'en ? .. plätt-lätt på ettan, men tvåan e bara "glömma det" för min del. Lyckats poppa upp den med gas över krön, men hur f*n bär man sig åt i övrigt - då menar jag gas-släpp-gas å rycka lite, vill få upp hojjen utan att använda kopplingen.

-om det nu inte funkar utan koppling. Har testat lite med koppling, det är även också en omöjlighet, cbr'en känns blytung fram så fort man lämnat 1a växeln :va

*hjälp*

De är inga problem med att få upp den på 2:an!! De hela handlar om teknik!! tro mej jag tyckte att de va omöjligt i fjol... Men i år är de hur lätt som helst! Kommer inte ihåg hur mycke varv man ska ha men ca:6-7000 varv och släpp gasen och bjud på fullt igen samtidigt som du rycker upp den!!!! Ursäkta stavning mm... men va fan de är ju lördagskväll!!! haha SKÅL!

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Ge bara lagom med gas på 2:a, jag får upp polarens vid ca 4000 varv genom att skicka in kopplingen, ge full gas och sen bara släppa ut.. den kommer så fint, ungefär som om den vill leka på ett hjul! Som någon sa innan, det är tekniken, va brutal så kommer den diweckt, när du väl lärt dej så behöver du inte vara brutal längre! :banana

IronMike

Guest
Grejjen är ju...

At jag varit så satans brutal som jag kan vara ... sliter allt jag kan, gasar å rullen håller på att vridas av typ, det går bara inte.

2an i ca 100-110 km/h å runt 7000 varv .. gasa till, släppa, rycka å full gas - hjulet lyfter sig kanske 10 cm :huvet

...och då sitter jag långt bak i sadeln också :(

--
kanske borde ta å peta i 2an medan jag kör slangen på 1an, verkar vara lättare för min del kanske, har ju full koll på slangandet på första växeln iaf :3freak

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Kan tänka mej att du har såna brutala biceps som håller en sån hög vikt framåt att det inte spelar någon roll om du sitter långt bak :tungan

Prova att köra lite saktare, iof ska det väl inte spela någon direkt roll, men ligg i ca 70 och koppla, ge en massa gas o släpp ut skiten så ska den komma, även om du så sitter på tanken.. annars är det nog en Kawazaki 125:a du köpt!

IronMike

Guest
mjukis skrev:
Kan tänka mej att du har såna brutala biceps som håller en sån hög vikt framåt att det inte spelar någon roll om du sitter långt bak :tungan

Prova att köra lite saktare, iof ska det väl inte spela någon direkt roll, men ligg i ca 70 och koppla, ge en massa gas o släpp ut skiten så ska den komma, även om du så sitter på tanken.. annars är det nog en Kawazaki 125:a du köpt!
He he ;)

"jag har en sån kawasaki 125a" ... -"ehh de här är en harley klubb" *asg*

Får testa imorrn. Funderar på att dra till tullinge å pröva mig fram, är det någon som har lust att haka så hojta till, jag kan bjuda på donken mot lite heta wheelie-tips :fyllisar

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
De är inga problem att gas-släpp-gasa upp den på 2:an om du ligger i typ 130-150, men hur kul e de!? Kopplar du så spelar de ingen roll vad du har för fart, den kommer upp ändå. Jag kopplar alltid upp den, vare sig de är på 1:an i 10km/h eller 2:an i 140km/h. Varför vill du så gärna gasa upp den, så mycket sliter de ju inte att koppla upp den.

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
wonderwizard skrev:
dreva ner 1 tagg fram.

annars ger du för lite gaspådrag efter avslaget

Dreva ner tycker iaf jag är fullständigt onödigt!
Den blir bara hetsigare att köra, de kan iofs vara kul en stund, men vad ska man med de till?
De är inga som helst problem att slanga med org.drevning...bättre att köra orginal och lära sig växla på slangen än att koppla upp den på en drevad 3:dje växel och tycka att de är imponerande.

IronMike

Guest
Krippa skrev:
De är inga problem att gas-släpp-gasa upp den på 2:an om du ligger i typ 130-150, men hur kul e de!? Kopplar du så spelar de ingen roll vad du har för fart, den kommer upp ändå. Jag kopplar alltid upp den, vare sig de är på 1:an i 10km/h eller 2:an i 140km/h. Varför vill du så gärna gasa upp den, så mycket sliter de ju inte att koppla upp den.
Så, hur ska man göra med cbr'en då? ... ta upp den på 2an, var, när och hur ? :tungan

smurfen

Alltid ett hjul i backen
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
CBR929
IronMike skrev:

*hjälp*

Jag står upp...liger i 90-100 km/h och gungar till på fotpinnarna ger GAS den reser sig fint :tummenupp Sitta ner är värre men det är nog bara att öva.

Last edited:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
smurfen skrev:
Jag står upp...liger i 90-100 km/h och gungar till på fotpinnarna ger GAS den reser sig fint :tummenupp Sitta ner är värre men det är nog bara att öva.

Det där med att stå upp har ja inte vågat mej på riktigt.. tycker det är lite läskigt asså. Känns som om man ska ramla av skiten när man vrider på.. men det är väl en vane sak det oxå.. inte att ramla av men att stå upp :)

Haru några tips?

Jocke954

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
cbr1000rr -06
Luta dig inte så mycket framåt, pröva att hålla
överkroppen lite längre bakåt, kör med lite soppa i den och bara öva! Snart gasar du upp den på 3:an! Lycka till :tummenupp
Investera i en styrdämpare om du inte har.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Jag kan ta min sunkiga retta 98 och ta upp från 40-120 km/h typ med koppling på tvåan, på trean kommer den om man motiverar den lite i 150-160 med koppling, eller gupp i vägen.. Odrevad..
Bara att träna.. :tummenupp

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Je fan i kopplingen! Du sliter bara ut den och drivpaketet. Plocka upp den bara! Stå är asfint, gärna med vänster på akjutspinnen, annars då är det ju bara att rycka upp den runt 6-8k varv.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Teo skrev:
Je fan i kopplingen! Du sliter bara ut den och drivpaketet. Plocka upp den bara! Stå är asfint, gärna med vänster på akjutspinnen, annars då är det ju bara att rycka upp den runt 6-8k varv.
Äh bullshit, det är så mjukt o fint så med koppling om man gör rätt.. Man kan ta den mycket tidigare än om man av o påar med gasen.. Blir lugnare o finare.. Körde av o på under mina första år med mina olika hojar, när jag fick tummen ur att lära mig koppla så öppnades en ny wheelie värld... :)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hultan skrev:
Äh bullshit, det är så mjukt o fint så med koppling om man gör rätt.. Man kan ta den mycket tidigare än om man av o påar med gasen.. Blir lugnare o finare.. Körde av o på under mina första år med mina olika hojar, när jag fick tummen ur att lära mig koppla så öppnades en ny wheelie värld... :)

Stå upp! Jag sitter nästan aldrig längre. Man ser bättre, det är mycket sönare och den kommer snällt upp utan "på, av".

Jag kör inte "på av" när Jag sitter heller, Jag lägger bara lite mer tyngd på fotpinnarna typ :va

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras