cbr 954, svår att få upp på slangen.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
de som är bäst är att sen kommer de klota som fan å försäkringsbolaget sitter här å läser vad han försöker göra å ersättning uteblir :p

Ööööö hur F...n ska bolaget kunna veta om en person har wheelat över eller bara klotat. Om dom nu har så lite att göra, så dom har tid att surfa runt här och läsa alla inlägg. Då förstår jag också varför premierna är så höga. Dom hinner inte med och måste jobba på övertid. Om du klotar på en wheeler, skulle du då säga det till bolaget! Dom kan ALDRIG dömma en person bara för att man skriver olika saker. Dom måste gå på fakta.
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Min 06:a blade poweruiilade på ettan och tvåan. Övriga växlar får man koppla upp den på. Polaren har en 954. Även den fick jag upp på ett och två. Fanns inte vidare mycket marginaler på tvåan kanske men med lite "feeling" fick man upp även denna på tvåan.

Massa text, massa text.


How to do it with 954:
Ettan - bara att gasa..
Tvåan - Flytta bak så långt du kan på sadeln. Lägg dig på 8000 varv, full pung och ett lätt ryck i styret.
Trean - koppla..

Ut o träna! :yoparty

Pratar du om min hoj hjärtat??? Isåfall måste du skaffa glasögon, för jag äger en 929:a och inget annat.. :D :D :tungan

EDIT: Inga problem att poweruiiila upp på ettan och tvåan på min hoj.. Men sen är det koppling som gäller om den ska lätta nosen...
 
Last edited:

D.Krona

-WildPig MC-
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
ZX9R-98:a Fighter & enduro WR250F-05:a
prova stå upp! fick upp min zx9:a på 3:an med bara gas/släpp/gas idag.. ståans då. (kanske vart tionde försök som lyckades i o för sig.. men det är det ju bara jag som vet :tummenupp )
 

Dark_Messenger

Guest
Pratar du om min hoj hjärtat??? Isåfall måste du skaffa glasögon, för jag äger en 929:a och inget annat.. :D :D :tungan

EDIT: Inga problem att poweruiiila upp på ettan och tvåan på min hoj.. Men sen är det koppling som gäller om den ska lätta nosen...

Men vafan!? Japp jag pratade om din cykel..:huvet Skitsamma, säkert lika lätt att dra upp en sån dära på schlangen ändå! :D Kan ju bara skilja några kusar 929 - 954??
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ruggigt underdämpad fjädring hjälper ju till att få upp framhjulet också.. Jag som har mycker förspänning bak och mycket returdämp fram får vara bestämd om hojen ska lätta på 1:an, för att min (blade -96) ska lätta på 2:an krävs extrem tur med kopplingen - är dock helt annan känsla om man ställer fjädringen så att den inte funkar på kurvig väg.
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Har för mig att lillbrorsan någon gång tidigt i sin hojkarriär plockade up en gammal CBR900RR -92 på bakhjulet enbart med gas på 6:ans växel (filmbevis finns). Visst, ett hysteriskt gungande var det, men upp kom den iaf.
 

Dark_Messenger

Guest
Har för mig att lillbrorsan någon gång tidigt i sin hojkarriär plockade up en gammal CBR900RR -92 på bakhjulet enbart med gas på 6:ans växel (filmbevis finns). Visst, ett hysteriskt gungande var det, men upp kom den iaf.

Låter smått omöjligt slash livsfarligt! :näsblod
 

Nicotin

Guest
Har för mig att lillbrorsan någon gång tidigt i sin hojkarriär plockade up en gammal CBR900RR -92 på bakhjulet enbart med gas på 6:ans växel (filmbevis finns). Visst, ett hysteriskt gungande var det, men upp kom den iaf.




Ngn som har filmen ?
Skulle vara kul att se...

på tal om högväxel slangning så hittade jag denna..han får kämpa med att få upp den på femte växeln..

http://www.youtube.com/watch?v=bdw1oX-Socg
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
öööh.. en R1-05 som du kan gasa upp på slangen i 4:ans växel med ett litet ryck i styret?! :va
Antingen är du riktigt duktig eller lever du i en fantasivärld där rosa elefanter dansar på fluffiga små moln.

BTT: Tror att du ska kunna rycka/gasa upp en 954 i tvåans växel men annars får du använda kopplingen. Brukar fungera bra.

Du har ett måndags ex. Min R1-04 reste sig på 3:an både när jag ville och inte. Den var det krut i.

Till trådskaparen. Du har en skitbra bakhjulshoj. Bladarna är lite "trötta" i karraktären, de har en jämn effektkurva men igengälld så är de fina som fan när man väl är uppe på slangen.
Koppla på 2:an så tappar du inte så mycket fart.

Haha.. ja mina fantastiska första år på sporthoj var lite galna. :)

Här är filmen när jag wheelar CBR900RR:en på 6:e växeln. Gung gung å hej. Inte många som trodde på mig på den tiden.

Hojen var typ original.

Nerladdningslänk:
http://www.sporthoj.com/stuff/filmer/6thgearwheelie.mpg 7 mb

Den där är sjuuuk swedie! En grej att plocka upp den på 6:an, en HELT annan att sätta ner den där svajbajken (utan styrdämp?)...
 
Last edited:

s9d8as0vjk

Guest
Hehe, Swedie ... det kallades ju kaninskutt också ... studsa upp den mao fjädringen men en bedrift iallafall. Finns nån annan film på Potatoes hemsida där man se det från sidan. Samtidigt som jag plockar upp min gixxer i 210km/h på trean.

Ang CBR:en så går det bra att gasa/rycka upp både 929:an och 954:an på tvåan bara man har lite teknik. Fast allra enklast är ju om man står upp ... bara gunga till lite i fotpinnarna och sedan gasa/dra lite. Fast det är ju lite läskigare såklart. Blir ganska mycket enklare om man drevar om lite också. Jag tycker CBR:en mår bra av en liten omdrevning. :)
 
Last edited:

Höst_74

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Tibro
Hoj
HD V-Rod
Läste i en mc-tidning för ett par år sedan att 954:an skulle va svårare att få upp på Bakhjulet!!
Dom gjorde svingen längre om jag inte är ute seglar!! tror att det var så!!
Allt för att hojen skulle va lättare att köra!!
Om man ska köra bra på bakhjulet så lär dej på en vanlig cykel först...
Vissa har det bara av naturen att köra hoj på slangen...
Sen finns det lägen när man inte vill få framhjulet i nyllet:tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Alltid lika kul att läsa/höra om folk som har problem att powerwheela sina 150hk+ literhojar :D

Ja det svåra är väl knappast att få upp den utan att få ner den...åt andra hållet liXoM. Hur fan gör du?!

MC-budet (Freddie) Fick upp bud XT´n på 5:an bär vi var ute och drog för några år den. Tror dom bänkade den till 26 kusar eller nå´t.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Dom gjorde svingen längre om jag inte är ute seglar!! tror att det var så!!
Allt för att hojen skulle va lättare att köra!!
upp

Helt rätt, och den ÄR lättkörd och jäkligt enkel att burna munkar med men det är inga broblem att få upp den på slangen.

Jag står oftast med vänster på skjutsen och kopplar lite lätt. Hoppar upp som ett tonårsstånd.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja det svåra är väl knappast att få upp den utan att få ner den...åt andra hållet liXoM. Hur fan gör du?!

Ner kommer man ju alltid... :)

Att det sedan ibland blir både packbox- och styrlagerfientliga nedslag är ju en annan historia men jag har, peppar peppar, klarat mig utan styrslag hittills på min 954:a när jag satt ned den.
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Men vafan!? Japp jag pratade om din cykel..:huvet Skitsamma, säkert lika lätt att dra upp en sån dära på schlangen ändå! :D Kan ju bara skilja några kusar 929 - 954??

Hmm.. en snabbkoll på mcpoolen skvallrar om att det är EXAKT samma antal hästar, vridmoment, samt vikt på 929 och 954... :va

Måste väl vara någon skillnad förutom cc och utseende??

@Swedie: Du e gaaaaalen! :yoparty
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hmm.. en snabbkoll på mcpoolen skvallrar om att det är EXAKT samma antal hästar, vridmoment, samt vikt på 929 och 954... :va

Måste väl vara någon skillnad förutom cc och utseende??

@Swedie: Du e gaaaaalen! :yoparty

På papperet är de lika men det är lite mer hästar i 954:an, har för mig att den lämnar ca 10hk mer på bakhjulet och att den har bättre mellanregister än 929:an. Sedan är chassit lite kvickare och smidigare än både 929:an och 1000-kubikaren som kom senare.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top