Chris Ash
Kapten Gars
En 2-taktare ger i princip dubbelt så mycket effekt som en 4-t vid samma trimningsgrad.
Vad gäller 15 hk ur en 4-takts stånka så ger det 120 hk/liter, ingen svindlande siffra. Men samtidigt är det bara en cylinder, jämför med en 600-stånka på 60 hk vilket är lika med 100hk/liter. Vet inte vad de värsta Husa 650rna har men jag skulle gissa på uppåt 80 hästar på veven vilket är 123hk/liter. Nu har iofs Hondan en betydligt mindre motor, men man får allt stressa den ordentligt för att nå upp till 20hk, vilket är ganska exakt samma trimningsgrad som en 250 4-taktscross. Då får man en motor med spetsig karaktär som behöver servas ofta.
Enligt vad jag har hört så ligger dessutom Honda CBR:ens effekt närmare 10 än 15 hästar, men det kan förstås bero på strypningar, jag vet inte.
En twin, som den gamla CB:n går det däremot att plocka ut uppåt 200hk/liter ur, ni ser själv skillnaden på specifik effekt. En CB är visserligen gammal men har en motorkonfiguration som går att plocka betydligt mer effekt ur.
Vad gäller 15 hk ur en 4-takts stånka så ger det 120 hk/liter, ingen svindlande siffra. Men samtidigt är det bara en cylinder, jämför med en 600-stånka på 60 hk vilket är lika med 100hk/liter. Vet inte vad de värsta Husa 650rna har men jag skulle gissa på uppåt 80 hästar på veven vilket är 123hk/liter. Nu har iofs Hondan en betydligt mindre motor, men man får allt stressa den ordentligt för att nå upp till 20hk, vilket är ganska exakt samma trimningsgrad som en 250 4-taktscross. Då får man en motor med spetsig karaktär som behöver servas ofta.
Enligt vad jag har hört så ligger dessutom Honda CBR:ens effekt närmare 10 än 15 hästar, men det kan förstås bero på strypningar, jag vet inte.
En twin, som den gamla CB:n går det däremot att plocka ut uppåt 200hk/liter ur, ni ser själv skillnaden på specifik effekt. En CB är visserligen gammal men har en motorkonfiguration som går att plocka betydligt mer effekt ur.