Cbr:en har pluggar den med

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
En 2-taktare ger i princip dubbelt så mycket effekt som en 4-t vid samma trimningsgrad.

Vad gäller 15 hk ur en 4-takts stånka så ger det 120 hk/liter, ingen svindlande siffra. Men samtidigt är det bara en cylinder, jämför med en 600-stånka på 60 hk vilket är lika med 100hk/liter. Vet inte vad de värsta Husa 650:eek:rna har men jag skulle gissa på uppåt 80 hästar på veven vilket är 123hk/liter. Nu har iofs Hondan en betydligt mindre motor, men man får allt stressa den ordentligt för att nå upp till 20hk, vilket är ganska exakt samma trimningsgrad som en 250 4-taktscross. Då får man en motor med spetsig karaktär som behöver servas ofta.

Enligt vad jag har hört så ligger dessutom Honda CBR:ens effekt närmare 10 än 15 hästar, men det kan förstås bero på strypningar, jag vet inte.

En twin, som den gamla CB:n går det däremot att plocka ut uppåt 200hk/liter ur, ni ser själv skillnaden på specifik effekt. En CB är visserligen gammal men har en motorkonfiguration som går att plocka betydligt mer effekt ur.

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Chris Ash skrev:
En twin, som den gamla CB:n går det däremot att plocka ut uppåt 200hk/liter ur, ni ser själv skillnaden på specifik effekt. En CB är visserligen gammal men har en motorkonfiguration som går att plocka betydligt mer effekt ur.

Hmmm... å så går den som en gammal järnsvarv sen också..

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
BlueNinJa skrev:
Har just fått höra att Cbr:en är strypt den med.
Cdi+Pluggar.

Vart har du hört det ifrån?? var ska pluggarna sitta nånstans då och hur många? nu vart man ju riktigt nyfiken må jag säga! :)

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
om man struntar i hur länge sakerna ska hålla så kan man pressa ur många hästar ur en 2-taktare.
Brorsans pojk har två crossar, en suzuki 85 och en vässad KTM 125. 85:an har 30+ hk och 125:an vet ingen riktigt men det är många...

På 85:an ger det en litereffekt på MINST 350hk...

Bara att dra ut i garaget och trimma :tungan

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
ur en 2-t så kan man ju få ut en hisklig effekt.. mopperacing killarna får ju ut 18hk ur 50cc det blir ju en litereffekt på.. ööö mkt iaf.. men sen så ska det ju hålla...

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
SmackMan skrev:
ur en 2-t så kan man ju få ut en hisklig effekt.. mopperacing killarna får ju ut 18hk ur 50cc det blir ju en litereffekt på.. ööö mkt iaf.. men sen så ska det ju hålla...

360?
:tungan

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
BlueNinJa skrev:
ingen aning. men det ska vi ta reda på, efter gotlands resan ska den in på 100 mila då ska vi ta bort alla strypningar!.

När drar du till Gotland? Jag åker på Lördag morgon vid halv 8 tror jag. :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
SmackMan skrev:

Jag är ganska säker på att jag har över 50 vevhästar ur 125 cc....

400+......that rocks.... :)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Chris Ash skrev:
Jag är ganska säker på att jag har över 50 vevhästar ur 125 cc....

400+......that rocks.... :)
Men än får du inte ta ut segern ;> Dragracermopparna ger 26hk på bakhjulet. Iofs vet jag inte säkert om det är 50 lr 70 kubik. :)

Den är väl ändå rättså varvvillig? 20hk e nog möjligt, men då får man hoppas riktigt mycket ;)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
OlleR skrev:
Men än får du inte ta ut segern ;> Dragracermopparna ger 26hk på bakhjulet. Iofs vet jag inte säkert om det är 50 lr 70 kubik. :)

Den är väl ändå rättså varvvillig? 20hk e nog möjligt, men då får man hoppas riktigt mycket ;)

70cc, dessutom inga handelsbränslen där inte....

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
snabb liten fråga... vad har allt detta snack med hur mycket du får ut ur en moppe eller cross med pluggarna på cbr:en att göra?? :rolleyes: :3freak

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gradda skrev:
snabb liten fråga... vad har allt detta snack med hur mycket du får ut ur en moppe eller cross med pluggarna på cbr:en att göra?? :rolleyes: :3freak

Enkelt, folk undrade vilka effekter som kan komma i fråga för Hondan, jag svarade med mitt resonemang om literhästar. Därefter spann diskussionen vidare på det temat. Inget ovanligt att trådar tar nya vändningar i diskussionerna.

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Chris Ash skrev:
Enkelt, folk undrade vilka effekter som kan komma i fråga för Hondan, jag svarade med mitt resonemang om literhästar. Därefter spann diskussionen vidare på det temat. Inget ovanligt att trådar tar nya vändningar i diskussionerna.

hehe, jag vet... men tänkte se om man kanske kunde få tråden att börja röra sig tillbaka till grundtemat :)

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
BlueNinJa skrev:
hmm.. det beror på när jag får körkortet:) möljigt vis på måndag eller tisdag

Jaha ja jag har landställe nere i Burgsvik på södra Gotland så där ska jag spendera min mc semester. Fick körkortet i Torsdags ganska bra planerat :tungan

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...