CBR, ostrypt?

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Fantastiskt :applåder

Ja gubben ace är ett riktigt spån, jag har ju 31 hp i min 18 år gamla nsr :) Och den har jag endast pluggat ur röret på, och inte ByTT nÅn cdI!1!!11
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Fantastiskt :applåder

Ja gubben ace är ett riktigt spån, jag har ju 31 hp i min 18 år gamla nsr :) Och den har jag endast pluggat ur röret på, och inte ByTT nÅn cdI!1!!11

Men vaddå, om en NSR har 35 hk så kan väl en CBR ha 41 hk, deTT är ju inte så MykKet meR!!!11!
 

stenis94

Ny medlem
Gick med
26 May 2010
Ort
lekeryd
Hoj
ktm 125 exc 2002.
Men vaddå, om en NSR har 35 hk så kan väl en CBR ha 41 hk, deTT är ju inte så MykKet meR!!!11!

Herregud:huvet, en fyrtakt ger mycket mindre effekt än en tvåtakt om det är samma på kubik, och även om det sitter i en 150 cc cylle på den, så tror jag knappast att den kan leverera 41 hk, då det är runt den effekten som en enduro 250 fyrtakt ger. Så det är ganska otänkbart. O förresten, kolla på hondas 150cc cross, den är en fyrtakt och fabrikstrimmad(då det en för tävling), och den får köra och tävla med 85cc 2t för att den bara ger ca 23 hk. Så att en cbr med 150cc cylle skulle kunna ge 41 hk är väl lite väl optimistiskt:tummenupp
NSR= 2t, mycket effekt på låg kubik
CBR= 4t, låg effekt på låg kubik.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Herregud:huvet, en fyrtakt ger mycket mindre effekt än en tvåtakt om det är samma på kubik, och även om det sitter i en 150 cc cylle på den, så tror jag knappast att den kan leverera 41 hk, då det är runt den effekten som en enduro 250 fyrtakt ger. Så det är ganska otänkbart. O förresten, kolla på hondas 150cc cross, den är en fyrtakt och fabrikstrimmad(då det en för tävling), och den får köra och tävla med 85cc 2t för att den bara ger ca 23 hk. Så att en cbr med 150cc cylle skulle kunna ge 41 hk är väl lite väl optimistiskt:tummenupp
NSR= 2t, mycket effekt på låg kubik
CBR= 4t, låg effekt på låg kubik.

:fyllisar:D:skrattaåt

Ta de lilla lugna och absorbera svennes enorma ironi :)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
O förresten, kolla på hondas 150cc cross, den är en fyrtakt och fabrikstrimmad(då det en för tävling), och den får köra och tävla med 85cc 2t för att den bara ger ca 23 hk.

Jag körde exakt med det där CRF150R-argumentet på A_C_E, men det funkade inte :p
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Tja, jo det kan väl vara av intresse att förstå lite hur en motor fungerar när man ska snacka om sånt.

Det blir ju rätt tungt för en motor som tänder varannat varv att få samma effekt som en med samma kubik men som tänder varje varv.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Tja man kan överladda 2taktare med, jag läste om en TZR 125 de kunde ta ur 75 hästar ur, fast kopplingen höll inte för mer än runt 50.

En RD350 togs det ur 135 hk ur.

En svensk snubbe f.ö.

Så 2takt har alltid övertag i fråga om litereffekt och vikt, men när det gäller det mesta annat så är den ju sämre, bränsletörst, miljö och att det har visat sig inte funkat särskilt bra med insprutning så den får ju något försämrad effektivitet.

Därför kommer du inet se encylindriga 4takts 125or med 35 hästar på gatan.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ballt om man lyckas med turbo på 2t :)

Vet du varför insprut inte funkar på 2t?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Tyvärr funkar det och det har bevisats redan, så det hela är ointressant.

De hojar jag nämner har funnits och 125an testades även av en MC-tidning nångång kring 92-93.

Folk vill väl annars mena att det inte funkar då cylindern ju har portar inuti, men tydligen funkade det ändå, det har ju sagts att tex enstånkor inte skulle funka med turbo med osv, men även det har byggts.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Tja, jo det kan väl vara av intresse att förstå lite hur en motor fungerar när man ska snacka om sånt.

Det blir ju rätt tungt för en motor som tänder varannat varv att få samma effekt som en med samma kubik men som tänder varje varv.

Låt oss experimentera vidare med vankel så ska vi nog se att vi kan få 3 tändningar per varv :yoparty

Folk vill väl annars mena att det inte funkar då cylindern ju har portar inuti, men tydligen funkade det ändå, det har ju sagts att tex enstånkor inte skulle funka med turbo med osv, men även det har byggts.

Det svåra med en turbo till en såpass liten cykel är just det att det krävs en såpass liten turbo :)
 
Last edited:

razze

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
vallentuna
Hoj
zx9r ninja
Finns inte mycket att göra på en CBR. Då det är 4-takt och det är inte lönt att byta rör eller någonting. Bättre att köra original de första åren. Visst kan det kännas trögt efter ett tag... Men det är bättre att åka 4-takt i min åsikt då det blir lite(ganska stor skillnad) på förbrukningen och så kan du ju skippa pizzan så kan du spara ihop dig till en jätte fin och bra hoj senare i ditt liv.


det blir nog jätte bra:glömdet
då kan du köra orginal:hihi
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Låt oss experimentera vidare med vankel så ska vi nog se att vi kan få 3 tändningar per varv :yoparty



Det svåra med en turbo till en såpass liten cykel är just det att det krävs en såpass liten turbo :)

Wankel hade väl Norton tror jag och Suzuki RE5 som blev en väldig flopp, men visst det skulle gå att bygga lätt och ge mycket effekt, men blir törstigt och svårskruvat.

Du har rätt om turbon, men idag finns väldigt små sånna, det var värre då när den TZR 125a jag snackar om bygdes, ändå funkade den.

Jag vet dock inte varför det är så ovanligt med turbomatade 2taktare i gemen, men dels så fins det ju inte några sånna tävlingsklasser och så fins ju få 2taktare för gatbruk.

I övrigt så floppade det ju på 4taktare med efter att samtliga japanska fabriker provade det på 80-talet.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tyvärr funkar det och det har bevisats redan, så det hela är ointressant.

De hojar jag nämner har funnits och 125an testades även av en MC-tidning nångång kring 92-93.

Folk vill väl annars mena att det inte funkar då cylindern ju har portar inuti, men tydligen funkade det ändå, det har ju sagts att tex enstånkor inte skulle funka med turbo med osv, men även det har byggts.

Menar inte direktinsprut utan vanligt insprut. Direktinsprut kan jag förstå att det är jäkligt krångligt.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Bimota försökte väl med sin V-due 500 där ett tag, men det blev ju mest fiasko tycker jag.

Men antagligen har 2taktaren gjort sitt i större kubik iaf, de får så svårt att klara miljökraven.

De är dessutom en aning enerverande att köra, de går ofta genom att antingen dra eller så "4takta" som det kallas när man kör dem efter vanliga vägar.

Är man van med 4taktare blir man snabbt väldigt irriterad på just motorgången i jämn fart på en 2taktare.

Men allt är ju en vana med och på småhojar som vi snacar om här så ser jag personligen mest fördelar med 2t personligen.

Jag vill inte mena att 4takt är strunt, men jag kan inte för mitt liv se det i ett sporthojschassie, det bara funkar inte.

Som offroad är det väl ok, man kan snurra runt på småvägar och stigar, där finns iaf nån form av användbarhet.

Dock valde jag en 2taktare igen även för detta så jag ska väl inet säga så mycket.

Går vi däremot upp i kubik så har jag hellre en 4t 600 än en 2t 250-500 eller liknade, de blir enbart jobbiga för den körning jag mest kör med en offroadhoj.

En 500 2t har rejält med ork, men de r rena vibratorerna och det är mer eller indre en virvel i tanken och effekten är för abrupt på-av, jag gillar det inte för mer än möjligt kul i den lokala grusgropen eller nåt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top