CBR problem

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Hejsan.
Har lite problem med min Honda CBR600f -92 som inte riktigt vill starta som den ska.
Det börjar med att man startar hojen med choken. Den hoppar igång ganska direkt utan större problem. Nu när den är igång börjar problemen. När man försöker gasa lite så dör den på en gång. Den blöddrar typ, ofta kan man rädda den så att den fortfarande är igång och kör om man släpper gasen.
Så här håller den på kanske 2min, efter det så är hojen helt omöjlig att starta. Startmotorn pumpar runt men inget händer.
Provade att försöka rulla igång den, 3ans växel och jäklar vad jag sprang, men det gick inte alls, den hostar lite men gick aldrig igång. När jag sedan trycker på startmotorknappen igen så hoppar hojen igång som om ingenting had hänt. Startar fint och inga problem alls.

Detta händer endast när den är kall på morgonen, ofta när man har sådär 2-3min på sig att ta sig till skolan. :4skrika

Har hänt ett par gågner förra året men det är lite oregenbundet. Nu har det dock börjat jävlas igen, hänt 2ggr irad nu.

Den låter ganska illa om kamkedjesträckaren när den är kall också, brukar försvinna efter 4-5s. Detta förekommer också när man ska starta den varm, ofta då man kanske har kört lite hårt precis innan man stängde av den. Bytte
även kankedjesträckaren förra året, detta utan speciellt lyckat resultat. Hjälpte absolut ingenting. Är det kamkedjan som är slut?

Någon som har någon bra idé?

//Ivan
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
- Startgas
- Ny bensin

Sen går den igång, om det endast är kalla morgonar så är det troligt att det är kondens som bildas i tanken..
När motorn har sugit i sig och spottat ut vattnet som lägger sig längst ner i tanken (väger mer än bensin) så går motorn bra sen eller hur?

Kan säga att det hänt mig ett flertal gånger...
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Muggen skrev:
2110445 - Startgas
- Ny bensin

Sen går den igång, om det endast är kalla morgonar så är det troligt att det är kondens som bildas i tanken..
När motorn har sugit i sig och spottat ut vattnet som lägger sig längst ner i tanken (väger mer än bensin) så går motorn bra sen eller hur?

Kan säga att det hänt mig ett flertal gånger...
Hällde i lite K-sprit nu. Hoppas det hjälper.

Hojen står i värmegarage hela tiden, så att så mycket kondens kan det väl inte bildas? Som sagt, k-sprit i nu iaf, hoppas det tar bort vattnet.

Återkommer!
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Biifer skrev:
2110559 Hällde i lite K-sprit nu. Hoppas det hjälper.

Hojen står i värmegarage hela tiden, så att så mycket kondens kan det väl inte bildas? Som sagt, k-sprit i nu iaf, hoppas det tar bort vattnet.

Återkommer!

hehe ok, då får du gärna ta reda på vad det beror på, då vi har samma problem menar jag :rolleyes:
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Först och främst, har du mekat nåt inna problemen uppstod? Tagit av tank, luftburk eller liknande? Du kanske har satt nån vacuumslang fel eller nåt.

Hur länge har hojen betett sig så här? Om den har stått över vintern så kan du prova att byta soppa i tanken, även om det inte bildas kondens så kan det bli avlagringar både i tanken och på andra roliga ställen. I förgasarna till exempel. Vet inte hur bra det är med såna där "injector-cleaner-vätskor" typ STP och sånt men det kan ju vara värt att prova.

Kolla även luftfiltret, om det är väldigt skitigt så får den fel blandning (soppa/luft). Mitt såg ut som själva fan nu och det har inte suttit i länge...



.
 

Adis

Whatever!!
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Nåt kul till 2012 Tidigare hojar: ZX6R,KTM 660, Sp1-00, R1-00, CBR 600
Hade samma problem med min 92:a. Jag kollade de mesta men de visade sig vara tändstiften som behövde bytas. :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Adis skrev:
2118385 Hade samma problem med min 92:a. Jag kollade de mesta men de visade sig vara tändstiften som behövde bytas. :)
Tror också på stiften. Vad beträffar rasslet så är det väl så att när
tillräckligt med olja finns i toppregionen så tystnar rasslet.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Tack för tipsen! :Bugar

Rasslet jag har fått bort nästan helt genom att pumpa ny och fin olja i kamkedjssträckaren och fyllt på lite olja.

Ska prova byta stiften så fort jag kommer hem ikväll.

/Ivan
 

Bennybeach

Alu-svetsning utföres
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha xjr1300
Om man kollar i instruktionsboken så står det att det inte ska gå och kombinera både choke och gas, då blir den sur, förgasaren är uppbyggd på detta sätt. Alltså gasa ELLER choka. Börjar den blöddra och gå ner i varv vid kallstart med choke, då skall du dra tillbaka chokereglaget och därpå använda rullen... :pannkyss
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Bytte stiften nu, och den startade till och med på första försöket. Det måste väl vara ett gott tecken? :)

Funkar det lika bra igen imornbitti är problemet nog löst. Tack för hjälpen! :tummenupp
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Biifer skrev:
2119426 Bytte stiften nu, och den startade till och med på första försöket. Det måste väl vara ett gott tecken? :)

Funkar det lika bra igen imornbitti är problemet nog löst. Tack för hjälpen! :tummenupp

Hur såg dem gamla stiften ut? Slitna? Sura? tell me more!

edit, fan ja ska bänka hojen klockan 9 imorrn.. kanske behöver byta stift ja me då :va men ja hinner inte köpa stift nånstans.. :död
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Muggen skrev:
2119490 Hur såg dem gamla stiften ut? Slitna? Sura? tell me more!

edit, fan ja ska bänka hojen klockan 9 imorrn.. kanske behöver byta stift ja me då :va men ja hinner inte köpa stift nånstans.. :död
Tycker inte de såg så dåliga ut, fin färg hade de iaf. Dock var det lite olika avstånd mellan elektroden och den där andra grejen (vad det nu heter?) på de olika stiften, skiljde 0.7mm om mest.

Men min hoj gjorde så sent om i lördags 252km/h, så när den väl gick igång gick den som den skulle.

Dessutom är stiften skitdyra (118:-/st ) och ganska besvärliga att byta. Så byt inte om du inte måste.
 
Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Problemet löst!

Imorse var det riktigt ont om tid för att komma till skolan. Men se, det funkade ändå. :)

Stiften var alltså felet.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Biifer skrev:
2138292 Imorse var det riktigt ont om tid för att komma till skolan. Men se, det funkade ändå. :)

Stiften var alltså felet.
Ehh, nej... Imorse var samma fel tillbaka. :huvet
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top