CBR Tråden

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Eftersom det ständigt kommer frågor om trimmning och annat angående cbr:en så skapar jag denna tråd för att slippa att se nya trådar varje vecka där folk frågar i princip samma saker, tror jag talar för nästan alla på 125-delen, håll cbr-snacket här.

Några Klargöranden.
¨
Om du funderar på att köpa 125:a och vill ha en snabb en. Köp ingen CBR.
CBR:en är en billig 125:a som håller hög kvalité och drar lite bensin, inte så mycket mer faktiskt, den är inte särskilt bekväm heller. Vill du tex köra kurviga landsvägar i höga farter är CBR:en inte heller något direkt bra alternativ, För den kommer inte för lätt upp i höga farter, och den har smala däck vilket resulterar i hyfsat dåligt grepp, men det greppet som finns i däcken duger till 13 hästarna som cbr:en levererar. Om du ändå vill köpa en CBR och vill köra fort. Då får du trimma den, och det finns inte direkt någon återförsäljare här i Sverige som tar in trim till cbr:en. Att köpa ett effektavgassytem är inte heller någon bra idé då dom flesta på marknaden bara ger 1 hästkraft mer. Det finns 150cc kit i vissa länder, hur man får tag i dom har jag ingen aning om. CBR:en är bensinsnål och vibrationsfri, och den mest prisvärda 125:an i strypt skick.
Men är verkligen acceleration och hög toppfart det ända som är av glädje med att köra hoj? Själv älskar jag min CBR trots det minimala effektutbudet.

Och innan du frågar efter något så sök igenom gamla trådar eller kolla igenom sånt som redan är skrivet i denna tråd.

En Sista sak, Till er som är nya på forumet med en Ny cbr och tycker att den går allt för slött: Kör in den i 100mil, och gör första servicen. Då ökar den lite i fart, räcker det inte, köp en 2-taktare.

Så snacka på om allt som gäller cbr:en nu! :tummenupp och håll så lite :felämne som möjligt tack :tomten
 
Last edited:

My_way

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Ale
Hoj
Bandit-såld*, zx6r-såld* Honda XR (året-runt) och en KTM DUKE 640 -03
YoMatic skrev:
Hur man beställer har jag ingen aning om. CBR-Trim

Det står ju en e-mail adress högst upp till höger o längst ner till vänster.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
My_way skrev:
Det står ju en e-mail adress högst upp till höger o längst ner till vänster.

Haha jo det gör det, har mailat utan svar för 3 månader sen. är inte säker på att dom riktigt förstår engelska. (thailändsk sida)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Men är verkligen acceleration och hög toppfart det ända som är av glädje med att köra hoj?
Jag skulle vilja formulera det såhär.
det är acceleration och hög toppfart som är körglädjen med att köra sporthoj.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
philsson skrev:
Men är verkligen acceleration och hög toppfart det ända som är av glädje med att köra hoj?
Jag skulle vilja formulera det såhär.
det är acceleration och hög toppfart som är körglädjen med att köra sporthoj.

Jo du har en poäng där. Men själv så tycker jag inte isåfall 125cc knappt räknas till sporthojs-klassen. Vägegenskaper då? så ingen strypt 125cc är sporthoj alltså?

Edit: Din hoj räknas väll som sporthoj isåfall, om man tar dina kriterier MEN den är långt ifrån en lätt mc.
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
YoMatic skrev:
Jo du har en poäng där. Men själv så tycker jag inte isåfall 125cc knappt räknas till sporthojs-klassen. Vägegenskaper då? så ingen strypt 125cc är sporthoj alltså?

Edit: Din hoj räknas väll som sporthoj isåfall, om man tar dina kriterier MEN den är långt ifrån en lätt mc.
En sporthoj är en hoj man ska pressa till gränserna. Den ska vara så snabb som möjligt.. När man har måste hålla sig till 125cc så klart det finns sporthojar det var inte så jag menade. Självklart är styrning och utseende en stor del i det hela men motorn har också en stor roll. Sen kan man ju tåla diskutera vilka hojar som är bäst anpassade för bana "riktiga sporthojar" då skulle jag vilja säga att RGVn är perfekt trots att den har relativt svag motor men dock ett bra chassi med bra bromsar. En sporthoj ska vara lättstyrd. Så i det stora hela kanske en gammal ZX10R är mindre sportig än en aprila RS 125.
 
Last edited:

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
philsson skrev:
En sporthoj är en hoj man ska pressa till gränserna. Den ska vara så snabb som möjligt.. När man har måste hålla sig till 125cc så klart det finns sporthojar det var inte så jag menade. Självklart är styrning och utseende en stor del i det hela men motorn har också en stor roll. Sen kan man ju tåla diskutera vilka hojar som är bäst anpassade för bana "riktiga sporthojar" då skulle jag vilja säga att RGVn är perfekt trots att den har relativt svag motor men dock ett bra chassi med bra bromsar. En sporthoj ska vara lättstyrd. Så i det stora hela kanske en gammal ZX10R är mindre sportig än en aprila RS 125.

Okej förstår vad du menar.. Ok, inget mer OT nu..
 

Sewn

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-6N
Har en själv en CBR och tycker att den gör vad man kan förvänta sej av en maskin med 125cc... Man åker ju iaf ifrån de flesta vägtrafikanterna om man varvar lite.. haha. Funderar på att byta blinkers på hojen för tillfället, någon som har någon asbra erfarenhet ett dela med sej av ?
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
ni som kör cbr här på forumet, vad är era toppfarter ungefär? dom brukar ju variera ganska mycket beroende på vind osv. Min är iallafall 139/140 på rak asfalt. och brukar vara 125-130. Hur är det för er?

(Tråkigt inlägg, försöker troligtvis helt förgäves få liv i tråden?)
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Ingen i Stockholm som har en CBR man kan få prova en snabbis? Jag och DJM har varit inne på det ett tag nu. :)
 

zooL

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
CBR 125 -04 gått 20mil!!
philsson skrev:
En sporthoj är en hoj man ska pressa till gränserna. Den ska vara så snabb som möjligt.. När man har måste hålla sig till 125cc så klart det finns sporthojar det var inte så jag menade. Självklart är styrning och utseende en stor del i det hela men motorn har också en stor roll. Sen kan man ju tåla diskutera vilka hojar som är bäst anpassade för bana "riktiga sporthojar" då skulle jag vilja säga att RGVn är perfekt trots att den har relativt svag motor men dock ett bra chassi med bra bromsar. En sporthoj ska vara lättstyrd. Så i det stora hela kanske en gammal ZX10R är mindre sportig än en aprila RS 125.

Blir lite ledsen när jag läser det du skriver.. Men jag måste väl hålla med. Du har ju rätt
 

zooL

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
CBR 125 -04 gått 20mil!!
Tänkte till'ga på trimfronten att Bike Trollhättan kan ta hem Leo Vince effekt rör. Iallafall han jag känner på Bike
 

zooL

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
CBR 125 -04 gått 20mil!!
Kan man köpa bedare och bättre däck till cbr:en eller blir det bara sämre grepp?
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
hej!

vad är skillnaden mellan en cbr -04 och en cbr -05? och kommer de komma någon cbr -06? om man vill ha en hoj med lite mer krut i som man kan dra i väg med på motorvägen en bit med vad ska man välja för hoj då? vad är skillnaden på en 4tacktare och en 2 tacktare?
 
Last edited:

zooL

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
CBR 125 -04 gått 20mil!!
Oan skrev:
hej!

vad är skillnaden mellan en cbr -04 och en cbr -05? och kommer de komma någon cbr -06? om man vill ha en hoj med lite mer krut i som man kan dra i väg med på motorvägen en bit med vad ska man välja för hoj då? vad är skillnaden på en 4taktare och en 2 taktare?

Det är ingen skillnad mer än kosmetiskt mellan -04 och -05. Om du vill ha en riktig racerhoj som man kan köra järnet med så är det utan tvekan en två-taktare du är ute efter. Men CBR:en drar annars gött och jag gillar den. Smak sak testa en 2-taktare och en 4-taktare så får du se vad du gillar mest.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
zooL skrev:
Det är ingen skillnad mer än kosmetiskt mellan -04 och -05. Om du vill ha en riktig racerhoj som man kan köra järnet med så är det utan tvekan en två-taktare du är ute efter. Men CBR:en drar annars gött och jag gillar den. Smak sak testa en 2-taktare och en 4-taktare så får du se vad du gillar mest.
:hihi vilken utförlig förklaring..
när jag läste frågan tänkte jag bara.. åh!.. orka!. men jaja..
Jag antar att du inte kan någonting om bränslemotorer så jag tror inte du kommer fatta men vi kör på.
En 2 taktare fungerar på så sätt att den suger in bensinen under kolven när kolven är påväg upp. Dagens hojar använder sig av slidmatning där förgasarinsuget sitter mot veven och bensinen kommer då direkt in i vevpartiet. På gamla hojar har vi fönsterkolvar.. aja.. när bensinen väl är nere i vevpartiet (under kolven) så pressas den upp genom kanaler i cylindern upp över kolven. Det finns reedventiler som ser till att de inte går tillbaks i förgasaren. Kolven är nu nere igen och är påväg upp (den går upp och ner hela tiden) och nu komprimeras bensinen ihop i väntan på en gnista från stiftet som kommer när kolven är i överläge. Nu samtidigt som kolven har gått upp så har ytterligare bensin sugts in under kolven. Hela processen sker för varje gång kolven går upp/ner alltså tänder motorn till varje gång kolven är i överläge.
En fyrtaktare fungerar så att vid insugssidan på cylindern har du en ventil som öppnar när du ska föra in bränsle. Kolven suger in bensinen påvägen ner och sedan stängs luckan (ventilen). Kolven går sedan upp och komprimerar bensinen och nu smäller det!. Sen går kolven ner igen och en lucka öppnas på utsugssidan av cylindern och den förbrända bensinen åker ut lungt och fint när kolven nu är påväg upp igen. Sen när kolven går ner så sugs det in mer bensin osv osv.. här är bensinen aldrig under kolven som på 2taktaren.

Så i praktiken så tänder en 2taktare dubbelt så ofta och det bör ge dubbel effekt. En 4taktare har även kedjor mm för att driva ventilerna och det ger mer rörliga delar och därmed mer effekt för att dra motorn i sig. Däremot är en 2taktare väldigt innefektiv i sin förbränning då ca 30% av bensinen går igenom oförbränd.
 
Last edited:

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
philsson skrev:
:Så i praktiken så tänder en 2taktare dubbelt så ofta och det bör ge dubbel effekt. En 4taktare har även kedjor mm för att driva ventilerna och det ger mer rörliga delar och därmed mer effekt för att dra motorn i sig. Däremot är en 2taktare väldigt innefektiv i sin förbränning då ca 30% av bensinen går igenom oförbränd.

men fins det några räser hojar som är tvåtacktare dådå, vilka är de?
vad krånglar minst en cbr125 eller en tvåtacktare? ps tack för att du tog dig tid att svara ds. :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Oan skrev:
men fins det några räser hojar som är tvåtacktare dådå, vilka är de?
vad krånglar minst en cbr125 eller en tvåtacktare? ps tack för att du tog dig tid att svara ds. :tummenupp

Många många 2t-räsers.. För att nämna nån, rs250, rg500

cbr125. Tanka och gasa, fyrtakt für alles
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top