CBR vs FZR

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
Ska till att handla första sporthojn och sitter och kikar på CBR600 -92(ish) och FZR600 -92(ish) strax under 30000 kronors strecket.

Sökte men fann ej mina svar i djungeln av trådar så jag skapade en ny.

Fördelar och nackdelar med dessa hojar? Har hört att CBR ska vara mycket pålitlig motormässigt. Alla tips mottages med öppna armar och varmt kaffe.
 

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
Låter ju wynterbar då jag tycker den är snyggast och gillar Honda i allmänhet :)
 

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Såld.
Skulle nog iaf satsa på Hondan :tummenupp

Har haft en FZR600 -89 och en CBR600-92. Nu vet jag iofs inte hur mycket ändringar det var på en FZR från -92 mot den jag hade, men tror inte det var så mycket det rörde sig om ändå?

Yamahan hade sportigare körställning gentemot Hondan, lite jobbigt för handlederna i början men en vanesak dock. Hondan gick hur fint som helst i motor och låda, körde den i ca 3500 mil ( knappast lugna mil ) så kvaliten på deras cyklar är riktigt bra, anser jag!

Rent visuellt så ser väl inte Hondan lika snygg och sportig ut som Yamahan, men trots det så skulle jag satsa på just en CBR om jag fick välja.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
CBR:erna är i regel lite dyrare än motsvarande FZR, men det finns anledning till det. Iofs kom det en helt ny FZR till 94, och nån sån har jag inte provkört.
Om jag skulle välja nån skulle det bli CBR:en.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Paroxyst skrev:
Ha ha ha... åsåå drar vi den om :tomten oxå. Köp den som e snyggast du så blir det säkert bra.

CBR600F '91-'98 spöar GSX-R750 '95 på alla punkter också. :FU
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Mattias skrev:
CBR spöar FZR på alla punkter. Så ÄR det.

Angående 1000-kubikare då. FZR 1000 från tidigt -90 mot CBR 900 från tidigt -90?



:hej Hej förresten Mattias & Sporthoj.com. Det var ett tag sen.. :krama
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
John skrev:
Angående 1000-kubikare då. FZR 1000 från tidigt -90 mot CBR 900 från tidigt -90?



:hej Hej förresten Mattias & Sporthoj.com. Det var ett tag sen.. :krama

Honda every time. Fram till årsmodell 98 finns ingen anledning att köpa Yamaha.

Edit: Hej, John. Redo för nya trosdiskussioner? ;)
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Hm.. Är det så alltså? Jag som har förälskat mig i FZR 1000. Äh, du hinner inte övertala mig innan jag handlar! :arsele

Mattias skrev:
Honda every time. Fram till årsmodell 98 finns ingen anledning att köpa Yamaha.

Edit: Hej, John. Redo för nya trosdiskussioner? ;)
Alltid redo! Vad trodde du?! :fatta!


;)
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Yamahan har väl en ganska känslig växellåda som lätt pajjar, och så börjar de dricka olja när det gått långt. Ska ha en ganska ettrig motor med ett smalt register som säkert är kul att plåga. Lite sportigare än Hondan.

Hondan är av god kvalitet, men har ofta ett högre pris. Den är inte lika sportig, utan lite mer allround.

Jag skulle nog sattsa på en Honda, men skulle nog inte helt dömma ut Yamahan. Välj den som känns bäst... Lycka till! :tummenupp
 

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
Ja alla svar går ju i alla fall åt det håll som känns bäst i alla fall. Tack för responsen. Kaffet finns i Vindeln!
 

Knizh

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR600
Quest skrev:
Ja alla svar går ju i alla fall åt det håll som känns bäst i alla fall. Tack för responsen. Kaffet finns i Vindeln!

Om du inte är helt övertygad av tidigare inlägg så har jag en FZR 600 -93 till salu! :) Kika annonserna!
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
ola_sandin skrev:
Yamahan har väl en ganska känslig växellåda som lätt pajjar, och så börjar de dricka olja när det gått långt. Ska ha en ganska ettrig motor med ett smalt register som säkert är kul att plåga. Lite sportigare än Hondan.

Hondan är av god kvalitet, men har ofta ett högre pris. Den är inte lika sportig, utan lite mer allround.

Jag skulle nog sattsa på en Honda, men skulle nog inte helt dömma ut Yamahan. Välj den som känns bäst... Lycka till! :tummenupp
Helt min åsikt också, trots att jag varit ägare till en FZR600 av 92års modell.

Det enda som enligt mig talar emot CBR:en är priset, fast har du ingen högre limit är det bara att köpa. FZR:en är enligt mig snyggare till utseendet och finns med fräckare färgsättningar. Men som sagt, provkör, lyssna, utvärdera och köp efter det.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
CBR600 visade sig vara den bättre hojen, förutom utseendet.

Angående Fireblade vs fzr1000 så är Hondan en produkt av modernare snitt, den är helt enkelt sin tids måttstock som sedan övriga sen fick inrätta sig efter.
En FZR 89- är ju inte dålig, men är det maximal sportighet från tidigt 90-tal man vill ha i den klassen (med de priserna) så så gäller fireblade, trots det ovanligt korkade framhjulet.
 
Last edited:

fisk

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Luleå
Hoj
CBR 954 RR
Quest skrev:
Ska till att handla första sporthojn och sitter och kikar på CBR600 -92(ish) och FZR600 -92(ish) strax under 30000 kronors strecket.

Sökte men fann ej mina svar i djungeln av trådar så jag skapade en ny.

Fördelar och nackdelar med dessa hojar? Har hört att CBR ska vara mycket pålitlig motormässigt. Alla tips mottages med öppna armar och varmt kaffe.

Välj CBR600, har själv haft en FZR600R -94 och polaren hade en CBR600f -95, Hondan gick hårdare och jag trivdes bättre på den än min egen.
 

CMF

Nummer två är bara den första förloraren
Gick med
6 Apr 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda VTR SP1 2001
hondan helt klart. som någon tidigare sagt. fins inte någon anledning att köpa en yamaha innan 98. köp hondan. mycket stryktåligare motor osse. har haft en cbr600 från 93 som jag sålde på 7800 mil och den gick fortfarande som en klocka.

så ta hondan så blir du nöjd. det lovar jag. :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top