CBR vs FZR

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
John skrev:
Angående 1000-kubikare då. FZR 1000 från tidigt -90 mot CBR 900 från tidigt -90?



:hej Hej förresten Mattias & Sporthoj.com. Det var ett tag sen.. :krama


FZR 1000 är ett lok i jämförelse med de första årgångarna Fireblade. Blejden var resultatet av ett helt nytt tänkande och mer eller mindre startpunkten på det rejs vi ser kuliminera (?) nu med jakt på kilon men samtidigt högre och högre effekttal.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
92 var den definitivt nytänkande, men sen drog det ut på det hela tils någon annan kom in och tog över, jag tycker de första cbr900rr är de som är mest racing, sen gullade de till hojen lite för varje modell och inte föränn 00 så blev det en förbättrad sportmodell.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
fzr 1000 och tidiga cbr900 ska inte jämföras,yamahan´s motor är så grymt mycket vassare/starkare. däremot är den mer tungkörd...

Mattias skrev:
Honda every time. Fram till årsmodell 98 finns ingen anledning att köpa Yamaha.

Edit: Hej, John. Redo för nya trosdiskussioner? ;)
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
John skrev:
Angående 1000-kubikare då. FZR 1000 från tidigt -90 mot CBR 900 från tidigt -90?



:hej Hej förresten Mattias & Sporthoj.com. Det var ett tag sen.. :krama

Har ägt bägge modellerna, hade först FZR1000 och tyckte det var en bra/rolig hoj sen provade jag bläjden och upptäckte då en helt ny dimension av hojåkning. FZR'en känns hopplöst tung och gammal i chassit, bra klipp i motorn men så fort vägen svänger så börjar brottningsmatchen. Bläjden känns, trots att den börjar bli till åren, modern chassimässigt även om motorn är lite tunnare än Yamans.

Min slutsats:
Motorväg - FZR1000
Övriga vägar - CBR900
 

Jsson

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Hayabusa -02
Vill bara flika in att jag är suuuuper nöjd med min FZR1000. går hur bra som helst, sen det där med att den är lite tung och att man får brotta ner den i tvära kurvor kan väl stämma i och för sig men efter att ha jämfört åkningen på min FZR1000 och på 2 st cbr 900 bläjd och konstaterat att jag är snabbare med min hoj oavsett vägval så håller jag kvar på att Yamman är skönast. men det är ju som sagt upp till var och en att bestämma. :tungan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top