Cbr

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
DP skrev:
Jag åkte en SR172 på Starol III Träffen i höstas och lyckades elda upp ett helt bakdäck.....

Blir det någon starol träff i år så kommer jag garanterat, minns inte varför jag missade förra, måste ha glömt bort den.
:död
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
yomatic in da house:
Blir det någon starol träff i år så kommer jag garanterat


Varje år!!!!!

För dom som inte vet vad Starol träffen är så började det för 3 år sedan, vi träffas en lördag, oftast någon av dom första i september så det är en sen träff så att alla ska ha sina "project" klara. Dom senatse 3 åren har fokus varit på moppe men duktigt trimmade sådana men på Starol III 2005 dök det upp ganska många RS125'or och några stora hojar, själv åkte jag som tidigare sagt Malossi SR172. Starol IV 2006 kommer även iår att ligga i början av september (preliminärt lördagen 16 september), när alla sommarträffar, Mälaren Runt, Road Racing SM & SO och annat är avklarat så det brukar bli sista rycket innan det är dax att ställa in för vintern....

Träffen är väldigt "laid back" folk rullar upp under förmiddagen utanför Starol Racing (ligger i Enköping) ställer upp, glider runt, snackar och kollar hojar & moppar. Vid 14-tiden stänger vi och drar ut på en "slow cruise" runt enköping i en lång rad, vi snurrar lite till vi tröttnat sen åker vi ut till Skitskraj MC's favorit-stunt-raka och där är det "hopp&lek" som gäller till vi tröttnar och alla rullar hemåt. I år kommer vi att mera aktivt bjuda in 125-åkare och andra som antingen gillar stunting eller Aprilia stora hojar, Skitskraj MC kommer att vara tokiga som vanlitg och dom kommer säkert att dra en hel del stunters från Svedala hit, vi brukar även ha några Road Racing inslag som Road Racing Fabriken, Starol Racing Team med 125 & 250 Racers och några av våra Rent-A-Racers 125Junior hojar. Nu är det så att till Starol Träffen är ALLA välkomna, vare sig man har en veteran moppe, trimmad scooter, 125'a eller en strippad GSXR 1000 och vi hoppas som vanligt på bra väder och en kul och olycksfri lördag....

DP says: Be there or be square......
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Lite utanför ämnet men aja...

Jag har en fråga till dig DP ang min sr125:a och oljepumpen

Du vet oljepumpen som ligger i vänstra nedre hörnet i blocket vid sidan av variatorskålen, aja du vet vad jag menar eftersom du har koll på sådant :rolleyes:

Men när man ska öka oljeflödet är det bara att spänna vajern så att oljemängden alltid är snäppet högre än var det var innan, eller är jag helt ute och kör på fel sida nu? Kan vara bra att kolla innan med dig eftersom jag inte lyckades få tag i manualen till bigblock motorerna på italjetdragster.com som du rekomenderat tidigare...

Förstår dock inte varför jag inte dök upp på Starol meet 05... jag får väl kompensera det med att dyka upp under 06 :banana

//Niklas
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
crossniklas in da house:
Men när man ska öka oljeflödet är det bara att spänna vajern så att oljemängden alltid är snäppet högre än var det var innan, eller är jag helt ute och kör på fel sida nu?


Tycker inte att du sak ge dig på det, oljepumparna på Piaggio Big Block är otroligt stabila och dom ger just så mycket olja som den behöver var däremot väldigt noga med att kolla munstycke så att du inte åker med för litet, det är som oftast döden för 172kittet, aldrig haft skador pga. för lite olja.....

Kolla på Tensta Scooter Guru siten: http://members.chello.se/mavio/sid2.html

DP says: Börjar bli lite OT så back to topic.......
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
DP skrev:
nsrman in da house:
inte skoter, de ska vara växlat trodde du hade lärt dig det vid det här laget?


Finns ingen anledning att sitta med vänsterfoten och vispa om i oljan på en 125'a!!! En SR173 gör med orginal utväxling 140 och med Malossi slutväxel nästan 170 och att hålla framhjulet på gatan är heltidssysselsättning!!! Brutal bushoj.....
hoppas du har rätt :) såg en sån i sommras (125 alltså), i mina ögon såg den inte ut att gå så bra...... han gav fullt :3freak men med 173cc lär de ju vara en annan sak :rofl
btw: de e väl typ 8 häst i en sån orginal :va
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
NSR_MAN skrev:
hoppas du har rätt :) såg en sån i sommras (125 alltså), i mina ögon såg den inte ut att gå så bra...... han gav fullt :3freak men med 173cc lär de ju vara en annan sak :rofl
btw: de e väl typ 8 häst i en sån orginal :va

Nej det är 10kw orginal. Du tänker snarare på de andra 100cc scootrarna som är ännu slöare... :tungan
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
nsrman in da house:
de e väl typ 8 häst i en sån orginal


Som CrossNiklas påpekade 10kw standard, mer hästar än dom flesta Yamaha 4-takts motoriserade 125'orna typ Derbi SM och annat som väl är 8kw, även en standard SR125 går det att har rätt kul med men med 173cc så är dom brutala....

Radical Riders ScooterMania: http://radical.actionpics.se/movies/scootermania_II_part1.wmv

DP says: Inte så illa......
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
på tal om munstycken. min kommpis sa varför man ska bya munstycke vid eventuell ostrypning. för det går ju samma mängd olja till cyllen som förut fast den är ostrypt. blir det nån sorts fetare blandning med större munstycke. har inte tänkt på detta förut har tagit det som förgivet :tungan

/ tomas
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
2hjul skrev:
på tal om munstycken. min kommpis sa varför man ska bya munstycke vid eventuell ostrypning. för det går ju samma mängd olja till cyllen som förut fast den är ostrypt. blir det nån sorts fetare blandning med större munstycke. har inte tänkt på detta förut har tagit det som förgivet :tungan

/ tomas
När effektutaget blir högre vid ostrypningen (t.ex. från 15hp-30hp) kräver motorn mera bränsle. Har du då ett alldeles för litet munstycke kommer den "dö" vid hårda gaspådrag men har du bara ett litet för litet munstycke är det svårare att märke på det sättet (kolla stift istället). Iaf kommer inte hojjen få tillräckligt med kylning från bensinen vilket i slutändan kommer få tråkiga konsekvenser vilka du nog vet vad... :rolleyes:
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top