cbr1000 går inte över 5k varv

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Har en cbr100rr 04 som helt plötsligt inte vill gå över 5k varv eller alternativt över 10-20% gaspådrag, lite svårt att avgöra vilket. Vrider man på så lite till så hackar maskinen något alldeles väldigt och vrider man på fult så tvärdör den.

Detta uppstod helt plötsligt efter att jag i går åkt 10 mil, stannat och tankat, fikat, därefter iväg igen och hojen började smygande bete sig som ovan. Har iofs tidigare märkt lite ryckig gång men då vid fullt pådrag och över 10k varv och då tänkt att mappningen inte är 100 på topp.

Jag vet att det kan vara i princip vad fan som helst och skall börja riva i skiten men slänger ändå ut en chansning ifall någon känner igen symptomen och kan peka på var jag skall börja leta?

Det första och uppenbara är väl att jag fick in något skit i tanken när jag tankade så jag skall börja med att tömma och rengöra den men jag har känt små tendenser tidigare på symptomen så det kan vara något annat.

Hojen har arrow helsystem och PCIII som är mappad efter hojen, flappermodden (som jag inte riktigt vet hur den utförs) skall också vara gjord. För övrigt skall den vara original.

Några tips? Någon sensor eller bränslepump kanske? Hur märker man när en bränslepump blir sliten eller lägger de bara av?

/R

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Börja med att koppla bort PC-III'an....då vet du att det inte är den som lagt av.

/KentW

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Börja med att koppla bort PC-III'an....då vet du att det inte är den som lagt av.

/KentW

Jepp, hade också tankar åt det hållet och skall nog börja där istället. Tack för tipset :tummenupp

Den går hur bra som helst på tomgång och upp till 4-5k varv så om det vore något i soppan borde det märkas även på låga varv tycker man.

/R

sven.m.

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
Suzuki GSX-s 1000 -16
Kolla sidostödskontakten,(som kan bryta tändningen).Hade själv lite problem med den förra veckan.(cbr6000rr)./sven

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jepp, hade också tankar åt det hållet och skall nog börja där istället. Tack för tipset :tummenupp

Den går hur bra som helst på tomgång och upp till 4-5k varv så om det vore något i soppan borde det märkas även på låga varv tycker man.

/R

Inte alls säkert, jag fick en riktigt dålig tank bensin en gång och då gick det fint att cruisa upp till ungefär samma varvtal som din, gav man mer gas så bluddrade den bara. Bytte ut soppan och sedan gick den fint igen och krånglade aldrig mer.

Kolla pc3 också som sagt. Tändspolarna kan man kolla med. En kompis r6 gick bra på tomgång men började gå på 3 vid lite högre varvtal, det var 1 av tändspolarna som var kass.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
När jag hade vatten i tanken betedde den sig så där. Går bra på låga. Och ibland på 3 i början.

Panucci

Mr
Gick med
27 Oct 2008
Hoj
Ja
Tja

Hade liknande problem med min sp-1 för nån månad sen (bara veckan innan hojsemestern); Så fort man drog på gasen, över 5000 rpm typ, tvärdog den; åkte upp på tanken själv ett par gånger iom. motorbromsningen, inge kul alls....

Visade sig att iom. att jag ej hade tagit mig tid att köpa de där gummipackningarna som skall stabilisera upp tanken (en på vardera sida) så har tanken skavt mot kabelstammen och lyckats gnaga av isoleringen på en av kablarna, jordfel, spänningsfall, FI-n surna vid belastning osv.

Isolera upp skiten och nu går den klockrent....

Tyckte symptomen lät bekanta, kanske kan va lönt att kolla alla kablar å så, det e jättekul...

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Här dundrar det in bra tips :tummenupp

Kolla sidostödskontakten,(som kan bryta tändningen).Hade själv lite problem med den förra veckan.(cbr6000rr)./sven

Den är förbikopplad men kan ju glappa ändå, skall kolla den.

Inte alls säkert, jag fick en riktigt dålig tank bensin en gång och då gick det fint att cruisa upp till ungefär samma varvtal som din, gav man mer gas så bluddrade den bara. Bytte ut soppan och sedan gick den fint igen och krånglade aldrig mer.

Kolla pc3 också som sagt. Tändspolarna kan man kolla med. En kompis r6 gick bra på tomgång men började gå på 3 vid lite högre varvtal, det var 1 av tändspolarna som var kass.

När jag hade vatten i tanken betedde den sig så där. Går bra på låga. Och ibland på 3 i början.

Ok, inte uteslutet med vatten i bensinen ändå. Hur kollar man en tändspole lättast? Fast den har inte gått på 3 utan mer av - på alla 4

Visade sig att iom. att jag ej hade tagit mig tid att köpa de där gummipackningarna som skall stabilisera upp tanken (en på vardera sida) så har tanken skavt mot kabelstammen och lyckats gnaga av isoleringen på en av kablarna, jordfel, spänningsfall, FI-n surna vid belastning osv.

Isolera upp skiten och nu går den klockrent....

Tyckte symptomen lät bekanta, kanske kan va lönt att kolla alla kablar å så, det e jättekul...

Denna är jag mest rädd för :D Bra tips ändå, har för mig att gummit är lite kasst på ena sidan, kan ju ha rört sig lite och skavt på kablaget. Fi fan...

/R

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Börja med att byta bensinen. Har själv varit med om samma sak och då var det bensinen.

\Masonit

Panucci

Mr
Gick med
27 Oct 2008
Hoj
Ja
Böt oxå bensinen först, det tar väl en stund att läsa av det dock; flottörer skall torka ut å dylikt, I mitt tycke ett hyfsat långsökt alternativ (no offence Masonit) men klart enkelt genomförbart i checklistan så why not...

Bensinkvalitén är väl annars i regel riktigt bra i Svedala (finns en annan tråd om detta tror jag)

Jag hade även problem med miniblinkersena bak som föregående ägare förvisso gjort ett snyggt jobb med rent visuellt men det syntes att det inte var en elektriker som dragit skiten, fick ett par rejäla kyssar, säkringar gick å batteriet tog stryk...

Hur pass färskt e batteriet?

Mina pengar e på elfel, kabelbrott; hyfsat nyfiken på din rapport sen när du hittat felet....

Grazie!

Az0nic

I live to ride
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Yamaha YZF750R -95 Yamaha YZF R1 -01
Jag har liknande problem på min yzf750r, har bytt tändstift, rengjort förgasarna, tankat ny soppa..

Nästa steg jag tänkte gå på är att byta tändspolarna.

Om tändspolen/spolarna skulle vara dålig skulle den väl kunna tända, men sen när det blir lite mer belastning orkar den inte riktigt med?

Rätta mig om jag har fel.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Då är den lätta, tömma tanken och byta bensin utförd med negativt resultat... Dock upptäckte jag att felet även verkar motortemp-relaterat. Tömde tanken och skruvade loss pumpen för att få ur allt. Fingrade lite på pumpen men inget märkvärdigt eftersom jag inte riktigt visste vad jag skulle kolla efter... skrattretande väder förresten att meka i, 34 grader :D Skruvade ihop igen, fyllde i någon liter färsk soppa och spetsade med en skvätt k-sprit, sedan ut och testa.

Hojen drog fint från början, körde c:a en mil och hamnade bakom en bil där jag fick mölja några hundra meter. När jag sedan fick fritt och vred på rullen för att gå om så tvärdog den bara. Jahapp tänkte jag och vände hemåt, hela milen hem var den som tidigare 4-5k max.

Nästa steg blir att koppla ur PC:en, skall också göra rent silen i botten på pumpen vilket jag borde gjort tidigare när jag hade loss den. Dock känns ju det här med tempen som det ändå är något elektriskt?

Den här borttagandet av spjället till luftburken det kräver väl en pluggning av vakum, är det någon som vet något om det? Är det något som påverkas av tempen, tänkte mest om pluggningen pajat på något sätt och att den börjar dra vakum vid någon viss temperatur. Tycker fan att jag hör något vinande framme i motorn... men det kan lika gärna vara inbillning.

/R

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Nu verkar den gå igen...kanske...

Skulle koppla ur PC:en idag men upptäckte när jag tog loss kontakten till tps:en att den var ärgad inuti. I med 556 och gjorde rent den.

Pluggade även om vakumet till spjället till luftburken. Allt satt kvar, endast spjället var borttaget så det fanns en del slang kvar som kan läcka. Nu tog jag loss allt och pluggade direkt vid trottelhuset istället.

Hann bara testa den ett par mil men på den sträckan drog den som vanligt, hoppas det håller i sig. Om den gör det är nog troligaste orsaken ändå den ärgade kontaktdonet till tps:en.

/R

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000

Skulle koppla ur PC:en idag men upptäckte när jag tog loss kontakten till tps:en att den var ärgad inuti. I med 556 och gjorde rent den.

Pluggade även om vakumet till spjället till luftburken. Allt satt kvar, endast spjället var borttaget så det fanns en del slang kvar som kan läcka. Nu tog jag loss allt och pluggade direkt vid trottelhuset istället.

Hann bara testa den ett par mil men på den sträckan drog den som vanligt, hoppas det håller i sig. Om den gör det är nog troligaste orsaken ändå den ärgade kontaktdonet till tps:en.

/R

Vad är tps:en:va

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13

/R

556 är korrosivt.. skulle inte rekommendera det i elektronik. Använd typ isopropanol (2-propanol) för rengöring av elektronik, eventuellt med skyddande medel som lämnar en skyddande hinna efteråt.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...

tps = throttle position sensor, en sensor för hur mycket gasspjället är öppet så insprutningen vet hur mycket soppa som skall in bl.a... enkelt beskrivet :D Sitter längst ut till vänster på trottelhuset.

556 är korrosivt.. skulle inte rekommendera det i elektronik. Använd typ isopropanol (2-propanol) för rengöring av elektronik, eventuellt med skyddande medel som lämnar en skyddande hinna efteråt.

Ajfan... det var vad jag hade hemma. WD-40 bättre?

/R

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det kan inte vara så att luftningen till tanken är igensatt så att det blir undertryck i tanken o den inte får tillräckligt med soppa. Testa o öppna tanklocket när fenomenet kommer o se om det försvinner.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Det kan inte vara så att luftningen till tanken är igensatt så att det blir undertryck i tanken o den inte får tillräckligt med soppa. Testa o öppna tanklocket när fenomenet kommer o se om det försvinner.

Har kollat avluftningen och den funkar (blåste igenom slangen under tanken), testade även att öppna tanklocket när den strulade som värst men det hjälpte tyvärr inte.

/R

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...