Bilpedanten
Ny medlem
Gjorde 2400-mila servicen klart igår. Tändstift behövde inte bytas, men då man ändå fick skruva isär halva hojen för att kolla ventilspelen, så byttes även stiften efter avståndet på 0,9mm var korrekt.
Och ventilspelen skulle ha på avgas, 0,30mm +/- 0,03. Det var 0,26mm. Och insuget skulle ha 0,16mm +/- 0,03. Det var 0,15mm. Så kändes gott att det var okey.
Bytte även kylarvattnet, och ersatte med färdigbandad vätska. Hällde även i 1dl kylande medel. Minns inte namnet nu, men skulle kyla bättre. Värt att prova då hojen gått upp mot 100 grader när man kört lugnt i stan en riktigt varm dag.
Sedan fortsatte servicen med att gå igenom resterande utav serviceprotokollet. Bytte ut org. luftfiltret mot KN-filter.
När hela hojen var klar igår så vad det dags för provtur i fina vädret... Vilken skillnad på hoj! Motorn andades mycket bättre. Hela registret var stor skillnad.
Nu blir man riktigt sugen på att montera commander V i hojen. Skulle någon har en till salu så skicka gärna ett pm.
Och ventilspelen skulle ha på avgas, 0,30mm +/- 0,03. Det var 0,26mm. Och insuget skulle ha 0,16mm +/- 0,03. Det var 0,15mm. Så kändes gott att det var okey.
Bytte även kylarvattnet, och ersatte med färdigbandad vätska. Hällde även i 1dl kylande medel. Minns inte namnet nu, men skulle kyla bättre. Värt att prova då hojen gått upp mot 100 grader när man kört lugnt i stan en riktigt varm dag.
Sedan fortsatte servicen med att gå igenom resterande utav serviceprotokollet. Bytte ut org. luftfiltret mot KN-filter.
När hela hojen var klar igår så vad det dags för provtur i fina vädret... Vilken skillnad på hoj! Motorn andades mycket bättre. Hela registret var stor skillnad.
Nu blir man riktigt sugen på att montera commander V i hojen. Skulle någon har en till salu så skicka gärna ett pm.
Last edited: