Kayastromdahl
Ny medlem
Tjenare. Byte belägg fram på min Honda och nu wobblar/hackar den vid inbromsning, detta var inget problem som jag hade innan bytet, fattar nada. Någon som kan veta orsaken??
Mvh Jakob
Mvh Jakob
Nää jag tog loss oken och körde in kolvarna med tving och kört av skivorna med bromsrengöring….Du har väl inte pressat in kolvarna med en mejsel mot skivan?
Rena och fettfria skivor?
Nää jag tog loss oken och körde in kolvarna med tving och kört av skivorna med bromsrengöring….
Då har du tryck in skiten på kolvarna i cylindrarna och kolvarna sitter mer eller mindre fast.Nää jag tog loss oken och körde in kolvarna med tving och kört av skivorna med bromsrengöring….
Jag tror den har flytande skivor då den ser ut som att skivan är tvådelad. Låter rimligt, ska prova det du sa och återkomma!Var försiktig med hur du använder ordet "wobblar". Man vill inte åkalla den onde utan anledning...
Om du har flytande bromskivor på hojen så har du under ditt byte av belägg tvingat skivan ur läge och den sitter nu i beknip i ett ytterläge. Låt framhjulet sväva fritt och rotera detta så kan du se hur skivan kastar lite, lite.
Åtgärda så att skivan kan flyta fritt igen.
Japp allt sitter fast, lossade inte skivorna.Sitter allt fast som det ska? Tog du loss skivorna?
Nää tänkte inte på att rengöra dom innan, tycker det känns som att dom trycker lika.Tvättade du av kolvarna innan du pressade in dem i oken? Löper beläggen lätt i oken? Trycker båda kolvarna i oken lika?
Känns som att kolvarna löper fritt, men testar detta om inte ovanstående tips funkar!star dettaDå har du tryck in skiten på kolvarna i cylindrarna och kolvarna sitter mer eller mindre fast.
Ta loss oken, sätt buntband över alla kolvar utom en kolv.
Lägg in en kökssvamp (för dämpning) under den utan buntband, tryck ut kolven med tryckluft.
Lyft ut # ringarna med "O"-ringsverktyg och gör rent med tex en avsågad tandborste.
Fetta in # ringarna med bromscylinderfett och sätt tillbaka.O-ringsverktyg
För demontering av O-ringar, rengöring av gängor m.m. Dubbla spetsar av CrV-stål.www.biltema.se
Sätt en tunn rand fett på rengjorda kolven längst in och tryck in kolven med fingrarna.Bromscylinderfett, 6 g
• Skonsamt mot elastomerer och syntetmaterialdetaljer. • Mycket beständig mot vatten, ånga, mineraloljor, vegetabiliska oljor, utspädda syror och alkaliska vätskor. • Förhartsas inte och är extremt åldringsbeständig. • Isolerar mot krypströmmar och överslag inom ett stort frekvensområde...www.biltema.se
Är allt rengjort inget problem trycka in kolven i botten med fingrarna.
Torka av överflödigt fett med hushållspapper
Sätt buntband över kolven och så är det dags för nästa kolv / cylinder att rengöras.
Brukar samlas avlagringar på kolvarna, och när man sedan sätter dit nya belägg trycks avlagringarna in i tätningarna, och då kan inte kolvarna glida fritt och det kan göra att bromsarna är lite knepiga. Oftast påverkar det känslan i bromsarna.Nää tänkte inte på att rengöra dom innan, tycker det känns som att dom trycker lika.
Använder man något annat än fingrarna för att trycka in kolvarna löper kolvarna inte fritt .....Känns som att kolvarna löper fritt, men testar detta om inte ovanstående tips funkar!star detta
Nää jag höll ej in bromsen vid åtdragningHöll du in bromsen när du spände fast oken igen? Kan vara en sån enkel sak att skivorna inte köper helt fritt.
I ett system tomt på vätska ja, kan gå rätt trögt annars utan att något är fel. Givetvis är locket på behållaren öppet.Använder man något annat än fingrarna för att trycka in kolvarna löper kolvarna inte fritt .....
Ja jag brukar ju göra rent Bromsoken på köksbordet, bekvämare än stå i garaget, det gjorde jag bara första gången. Iden att göra rent bromsoken utan att ta loss dom från hoj och bromslangar, ja det kanske man kan men det blir ju d-t söligt om jag skulle göra det så jag fortsätter nog med köksbordet ..... och en liten luftkompressor.I ett system tomt på vätska ja, kan gå rätt trögt annars utan att något är fel. Givetvis är locket på behållaren öppet.
jag gjorde detta igår, tror det var första gången jag kunde trycka in kolvarna med fingrarna. De andra 10-15 gångerna tidigare var det nära nog omöjligt utan verktyg.
Och ja, de flesta har varit 30-40 år gamla
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |