CBR600 frågor

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Vilken av F4 (99,00) och F4i (01,02) lämpar sig bäst att preparera för bankörning?
Spelar det någon roll?
Vad skiljer på dom förutom insprutning och frontkåpan?
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
F4i lämpar sig mycket bättre för bankörning. Om skillanden är stor mellan 00-01 så är den gigantisk mellan 02-03... Inte förräns detta år kom alltså en CBR som i orginalskick har på en bana att göra.. De gamla går att köra ruskigt fort med, men konstruktion andas inte direkt racing. Körställningen är allt annat än racing och tyvärr växer inte begagnade delar på träd som de gör till R6'an. Jag är nöjd med min (F4i) och tvivlar på att jag hade kört fortare med en annan hoj, men vem vet...(köp min så jag får testa då!) :öl

/joakim


Edit: jag ägde en 99'a i 10 dagar innan jag köpte min 01'a. Skillnaden i race-feeling är stor(det känns faktisk töntigt med analog hastighetsmätare även om den är övertejpad..) 01'an kunde jag montera lägre clip-on på utan att halva hojen fick byggas om och den är faktiskt bra mycket snyggare...

Båda mina hyndor vart preppade med Öhlins mm. när jag köpte dem. 01'an har jag bara bytt olja på. Allt har fungerat klockrent men som sagt har jag inte mycket erfarenhet av hur de är när de inte fungerar som de ska.

FS modellen har 46drev bak(mot 45 på vanliga F4i) och förstärkt koppling. Kan vara fler grejor som skiljer de åt, men FS'n är att rekomendera för banpreppning...
 
Last edited:

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
K-Micke skrev:
OK, man kanske ska satsa på en F4i då.
Har du tips på en kombination av rearsets och clip-on som funkar bra. Jag tycker också att körställningen är väl touringmässig på CBR:en.

Jag har TKR Clip-ons som sitter under gaffelkronan men är upphöjda (svårt att förklara, se bild..)
Rear-sets har jag inga, jag har monterat en liten platta för att flytta upp/bak understa skruvhålet på orginalgrejorna. Funkar klockrent! Waltermoto ska tydligen ha rear-sets till vettiga priser, men deras hemsida fungerar inte.

(Jag kan även tipsa om en hoj som har dessa orginalmonterat för enbart 54 tusenlappar :cool: )

TKR_WC_clip_ons.JPG
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
K-Micke skrev:
Jo jag har sett att din är till salu. :D
Men jag vill ha en reggad hoj.
Hur gjorde du med växellänkaget när du flyttade bak fotpinnarna?
Låter ju annars som en bra sniklösning. Rearsets går väl ofta på minst 4000:-.

Jag flyttade länkaget i splinesen bara, snabbt och lätt stekt kotlett!

(min går att regga)
 

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
K-Micke skrev:
OK, man kanske ska satsa på en F4i då.
Har du tips på en kombination av rearsets och clip-on som funkar bra. Jag tycker också att körställningen är väl touringmässig på CBR:en.

Du kan montera dina orginal halvor under kronan oxå. Det är bara att putsa ur lite. Svårt att förklara men om du försöker montera dom så ser du vad jag menar..
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top