Hej, jag fick en överraskning i garaget häromdagen när jag skulle starta hojen. När startmotorn gick så spottade den ur sig ett par liter bensin ur avgassystemet, vilket måset innebära att det har stått och runnit soppa in i motorn under tiden den stått still.
Dum som jag var, försökte jag ändå starta den efter detta, och den hoppade igång under en kort period. Vid efterföljande startförsök, så verkar hela motron låsa sig (startmotorn kan inte gå runt), och kopplingshantaget har inte längre någon effekt (slapp, som om kopplingen har fastnat i intryckt läge).
Först efter detta kollade jag oljestickan och insåg att den nästan var överfull
vilket inte alls var någon trevlig uppenbarelse. Ska börja riva i den i veckan, men har lite frågeställningar som någon kanske kan svara på:
Som jag förstått det är bränslekranen inte vacuumstyrd på denna modell. Det får mig att tro att bränslepumpen är den som ansvarar för att blockera flödet när motorn är av (förutom soppakranen). Min soppakran är trasig, dvs den stänger aldrig helt även om jag slår av den. Har beställt en ny men verkar ha fått en till en F2:a (dvs, vacuumstyrd) så har inte haft möjlighet att byta. Oavsett, så ska den väl inte lyckas flöda hela motorn med soppa på detta sätt även om man glömmer den öppen? Aldrig varit ett problem tidigare. Så vad behöver jag fixa för att undvika att det händer igen?
Vad kan jag förvänta mig för skador på motorn iom att jag startade den? Min gissning är att det blivit typ en 50/50 blandning av bensin/olja, för att inte tala om den ökade mängden vätska i oljesystemet. Vad är det som sabbas om man tex häller i för mycket olja i motorn? Gissar att man riskerar att skjuta lite packningar och packboxar, vilka skulle ge internt läckage och inte synas utifrån?
Och någon teori om vad som kan ha hänt med kopplingen? Jag skulle ändå riva kopplingen för byte, och förhoppningen är väl att motorns låsning är begränsad till kopplingsdelen, även om jag inte kan komma på nån bra teori om vad som kan ha hänt.
Tar tacksamt emot alla tankegångar. Ventilera gärna om ni tror att det är lika bra att kassera motorn och stoppa i en ny också, då det är ett ganska billigt alternativ.
Dum som jag var, försökte jag ändå starta den efter detta, och den hoppade igång under en kort period. Vid efterföljande startförsök, så verkar hela motron låsa sig (startmotorn kan inte gå runt), och kopplingshantaget har inte längre någon effekt (slapp, som om kopplingen har fastnat i intryckt läge).
Först efter detta kollade jag oljestickan och insåg att den nästan var överfull
![Freak :3freak :3freak](/img/smilies/freak3.gif)
Som jag förstått det är bränslekranen inte vacuumstyrd på denna modell. Det får mig att tro att bränslepumpen är den som ansvarar för att blockera flödet när motorn är av (förutom soppakranen). Min soppakran är trasig, dvs den stänger aldrig helt även om jag slår av den. Har beställt en ny men verkar ha fått en till en F2:a (dvs, vacuumstyrd) så har inte haft möjlighet att byta. Oavsett, så ska den väl inte lyckas flöda hela motorn med soppa på detta sätt även om man glömmer den öppen? Aldrig varit ett problem tidigare. Så vad behöver jag fixa för att undvika att det händer igen?
Vad kan jag förvänta mig för skador på motorn iom att jag startade den? Min gissning är att det blivit typ en 50/50 blandning av bensin/olja, för att inte tala om den ökade mängden vätska i oljesystemet. Vad är det som sabbas om man tex häller i för mycket olja i motorn? Gissar att man riskerar att skjuta lite packningar och packboxar, vilka skulle ge internt läckage och inte synas utifrån?
Och någon teori om vad som kan ha hänt med kopplingen? Jag skulle ändå riva kopplingen för byte, och förhoppningen är väl att motorns låsning är begränsad till kopplingsdelen, även om jag inte kan komma på nån bra teori om vad som kan ha hänt.
Tar tacksamt emot alla tankegångar. Ventilera gärna om ni tror att det är lika bra att kassera motorn och stoppa i en ny också, då det är ett ganska billigt alternativ.