CBR600F2-Låter som en gammal Merca!

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Hej.
Nyligen köpt min hoj, en CBR600F-94. Har märkt att den startar fint när den är kall och inga missljud kommer när den värms upp eller när jag kör.

Dock, när jag sedan stänger av den och startar igen när den redan är varm låter den som en gammal diesel mercedes! Ni vet det där knackande ljudet. Låter ganska högt samt försvinner långsamt. Svarar fint på gasen.

Tycker att ljudet kommer från ena cylindern, någon som vet vad det kan vara? Inte kamkedjan då det inte är något rasslande ljud.
Bör jag låta en verkstad titta på det?

Tackar annars för hjälpen.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag testa alltid kammkedje sträckaren först för till 70% är det den som är knäpp/slut och kan mycket väl låta som lagerknack och komma och gå med olika värme! ! På kammkejesträckare som sitter rakt utifrån med en invändig gänga är den snorlätt att kolla om den felar,,,Bara att skruva bort den lilla bult så att man får in en radiomeljsel in till själva sträckaren, Då kan man under gång skruva den åt offtast vänster så den sträcker kedjan mer, (man känner),. Blir den tyst då så har man fel på sträckaren eller väldigt slut kedja eller fel på båda:gnissla Har man sträckare med backspärr typ snäpp så kan man göra samma fast trycka till extra hårt så det spänn mer. Jag brukar bygga om spännarna till halvmanullet,,bara borra hål i sträckaren rakt från sidan och gänga in en bult för att låsa skiten,,Då kan man sträcka som beskrivit och dra åt denna bult . Klart tystare och exaktare sträckning av kedjan:tummenupp

Det låter nämmligen inte som lagerknack för då borde den knackat satan när kall!

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Tack för svaret.

Varmkörde motorn ordentligt nyss och kan säga att knacket försvinner, så det verkar ändå komma från en kall motor. Men klart att batteriet ska ta slut så nu kan jag ens starta den alls.

Hoppas jag får mer svar och tips på vad problemet kan vara samt hur allvarligt det kan vara!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Tack för svaret.

Varmkörde motorn ordentligt nyss och kan säga att knacket försvinner, så det verkar ändå komma från en kall motor. Men klart att batteriet ska ta slut så nu kan jag ens starta den alls.

Hoppas jag får mer svar och tips på vad problemet kan vara samt hur allvarligt det kan vara!

Du kan även ta dig en titt på oljan vid byte..Om du ser guldskimmer i oljan eller rakt spån ,,brukar fastna i filtret så syns bäst där!! Då blir det dyrt och jobbigt för då har ett eller flera vevstaks lager sagt upp sig:gnissla

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tack för svaret.

Vanligt att dom gamla f-spisarna knackar/rasslar(som en kaffekvarn, typ) när dom är kalla. Sträckaren är fjäderbelastad samt hydraulisk så det kan ta en liten stund innan den sträcker kedjan ordentligt vid kallstart..när sträckarn börjar bli kass dvs

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Vanligt att dom gamla f-spisarna knackar/rasslar(som en kaffekvarn, typ) när dom är kalla. Sträckaren är fjäderbelastad samt hydraulisk så det kan ta en liten stund innan den sträcker kedjan ordentligt vid kallstart..när sträckarn börjar bli kass dvs

Jag hoppas det inte är något alltför allvarligt med tanke på att jag nyss köpte den. Har inte tid att kolla den nu till vintern så till våren blir det att ta med till en verkstad och låta dem bedöma det.

Men det låter verkligen inte friskt.

Fan vilken ångest :(

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag hoppas det inte är något alltför allvarligt med tanke på att jag nyss köpte den. Har inte tid att kolla den nu till vintern så till våren blir det att ta med till en verkstad och låta dem bedöma det.

Men det låter verkligen inte friskt.

Fan vilken ångest :(

Ett knep: Nolla motorn, ta bort sträckaren, sätt ner den i en burk med olja, pumpa tills ingen luft kommer ur den, sätt tillbaka den och prova..

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag har också haft en merca! Mest lät det om man busade för mycket på bakhjulet eller varvade mycket. Bytte kamkedjan och sträckare. Det var inte så speciellt svårt. Nu går och låter den finfint! :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati