CBR600RR -03 startar inte

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Dags att plocka ihop hojen efter vintern för att funktionstesta.

Dock sprack det nästan direkt. Kopplade ur CTEK-laddaren samt satte tillbaka mätarhuset (efter att förre ägaren haft en bikinibrud som mätarbild, dock tog jag bort den). Vrider om nyckeln...

...H.I.S.S-lampan tänds inte och man hör inget från pumpen. Kollar säkringar, alla hela. Funderade på om han hade "glömt" vilken nyckel han ska godkänna. Läser igenom manualen men det enda som händer då är att lampan inte släcks, nu tänds den inte ens vilket är ett kriterium för att den ska släckas :p. Får ingen felkod eller nåt i displayen (mer än olja men så ska det ju vara). Vad kan vara felet?

Batteriet krånglade innan jag ställde in den men jag har låtit dr ctek massera hela vintern och batteriet visar en spänning på 12-13V.

Några idéer eller rent av någon som haft precis samma problem?

MVH Niclas

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Börja med kontakten på stödet och dödarknappen.. Kolla både dessa...

Kontakten på stödet spelar väl ingen roll när man har friläge i?

Nödstoppet har jag iofs inte kollat mer än att det inte är intryckt samt tryckt av och på några ggr för att se till att det inte har fastnat i något läge. Sitter det någon skarvkontakt någonstans i fram som är viktig för att hojen ska starta. Jag kan inte se någon som inte är rätt när jag har kikat iaf.

MVH Niclas

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det är inte så att du haft loss "kransen" runt tändningslåset som det står HISS på. Det är nämligen en antenn som kommunicerar med nyckeln så den måste sitta på plats för att det ska fungera.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Det är inte så att du haft loss "kransen" runt tändningslåset som det står HISS på. Det är nämligen en antenn som kommunicerar med nyckeln så den måste sitta på plats för att det ska fungera.

Tyvärr inte. Den har alltid suttit på sin plats. Kan det ha något med batteriet att göra tro? Ska låna med mig en multimeter från jobbet på söndag så jag har den till min lediga vecka och kan kolla över hojen lite mer. Lånade pappas men den är rätt enkel.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Tyvärr inte. Den har alltid suttit på sin plats. Kan det ha något med batteriet att göra tro? Ska låna med mig en multimeter från jobbet på söndag så jag har den till min lediga vecka och kan kolla över hojen lite mer. Lånade pappas men den är rätt enkel.

Min hiss-lampa slutade också blinka när jag haft i och ur batteriet men det var bara att koppla i och ur det igen så fungerade det. Vet dock inte om hojen skulle startat ändå.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Min hiss-lampa slutade också blinka när jag haft i och ur batteriet men det var bara att koppla i och ur det igen så fungerade det. Vet dock inte om hojen skulle startat ändå.

kanske blir som på jobbet. en s k volvo-reset (bryta spänningen några min sen fungerar det klockrent igen)

Detta skall testas...

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Hej rocko !
Batteriet har en egen emk dvs. mäter du batteriets spänning då det inte är belastat kommer det alltid visa "rätt"

Om batteriet var kasst innan du ställde in den så är det förmodligen dött, börja med att pröva det iafalla det skulle jag gjort. Eller så kan du ju belasta batteriet och mäta.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Hej Rocko,

prova det här:
under vänster sidkåpa har du 3 st reläer (sitter fast mot luftröret)
det som är längst bak / längst till höger är ett "engine stop relay"
koppla loss den och du ser 4 kontakter som sitter så här:
:mad: :)
:mad: :)
koppla ihop de sura gubbarna med en kabel och slå på tändningen, går det igång?
obs! om du slår på motorn nu så kan du bara stänga av den genom att ta bort kabeln mellan sura gubbarna.

jag tror att det kommer funka nu, annars har jag lite andra teorier men de berättar jag bara om det inte funkar.

Nickl@s

www.nicklas-ek.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR Limited Edition
Kolla så att tiltsensorn som sitter innanför/under instrumenteringen, den går att sätta upp och ner.
Och då går inte pumpen.

// Nicklas

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Kolla så att tiltsensorn som sitter innanför/under instrumenteringen, den går att sätta upp och ner.
Och då går inte pumpen.

// Nicklas

Sitter den i själva instrumentet eller mer framför? Såg en liten svart låda framför instrumentet, ovanför det lilla parkeringsljuset.

MVH Niclas

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Sitter den i själva instrumentet eller mer framför? Såg en liten svart låda framför instrumentet, ovanför det lilla parkeringsljuset.

MVH Niclas

den borde vara under parkeringsljuset. den har en pil markerad på sig som ska visa vad som ska vara upp (eller fram)

Men den går sällan sönder av sig själv. har du inte rört den och iochmed det inte satt den uppochner så ska den inte krångla.

Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
den borde vara under parkeringsljuset. den har en pil markerad på sig som ska visa vad som ska vara upp (eller fram)

Men den går sällan sönder av sig själv. har du inte rört den och iochmed det inte satt den uppochner så ska den inte krångla.

Men borde man inte få någon felkod om det mot förmodan är den?

Känner någon till var det kan finnas elschema till cbr 600 rr -03?

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Men borde man inte få någon felkod om det mot förmodan är den?

Känner någon till var det kan finnas elschema till cbr 600 rr -03?

nej, ingen felkod.

såg att det var förklarat under 6-96 hur jag menade i servicemanualen.
(tipsensorn kollar du på 6-93. om du ska felsöka enligt boken börjar du på 6-95)

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
nej, ingen felkod.

såg att det var förklarat under 6-96 hur jag menade i servicemanualen.
(tipsensorn kollar du på 6-93. om du ska felsöka enligt boken börjar du på 6-95)

tankar ner den på jobbet nu så man kan skriva ut den och ta med :p

Får återkomma när jag hittat mer =)

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Hmmm min hoj har dåligt batteri, aja det blir nog bra..
*hojen står en vinter*
Hmm hojen startar inte, undrar vad som är felet .. hmmm konstigt det här, aja inte kan det va batteriet iafalla, måste vara kardanförgasarsnöret ! JA

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda Transalp RTG 2008, Motogino 125, PW50, Minimoto x2
Testa med den andra nyckeln, jag hadde problem med att en CBR 954 som ej startade efter vintern. Jag vred på nyckeln drog på starten, start motorn gick men den gick inte igång. Efter att felsökt som en tok :va
testade jag byta nyckel där det sitter en transponder som måste varit trasig för med reservnyckeln startade den direkt :yoparty

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Hmmm min hoj har dåligt batteri, aja det blir nog bra..
*hojen står en vinter*
Hmm hojen startar inte, undrar vad som är felet .. hmmm konstigt det här, aja inte kan det va batteriet iafalla, måste vara kardanförgasarsnöret ! JA

Om du läser lite nogrannare kanske du ser att jag har laddat batteriet hela vintern med min ctekladdare, jag har rätt spänning ut från batteriet och startmotorn går runt så snällt och fint. Med andra ord verkar batteriet vara OK. Kanske skulle tänka dig för innan du skriver i trådar där du uppenbarligen inte har att göra?

Testa med den andra nyckeln, jag hadde problem med att en CBR 954 som ej startade efter vintern. Jag vred på nyckeln drog på starten, start motorn gick men den gick inte igång. Efter att felsökt som en tok :va
testade jag byta nyckel där det sitter en transponder som måste varit trasig för med reservnyckeln startade den direkt :yoparty

Detta försökte jag med nästan omgående. Jag får testa med tipsen jag har fått här i forumet och servicemanualen. Tackar alla (utom en utböling som tydligen inte har i tråden att göra) för hjälp och engagemang!

MVH Niclas

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...