CBR600RR -08 Användarmanual lampa F1

Gick med
2 May 2006
Ort
Växjö
Hoj
CBR 600RR -08
Lampan F1 (kanske står FI) lyser och blinkar och det står ingenting i serviceboken om lampan (eller panelen överhuvudtaget).
Tänkte att det kanske står i den lite mindra användarmanualen.
Jag tror att F1/FI lampan indikerar att något inte är rätt med insprutningen, men cykeln går ändå jämt.
Kan kanske ha att göra med att att jag bytt instrumenteringen och fick med mig detta felet och den behöver nollas?
Skulle uppskatta lite feedback från ngn kunnig och en användarhandbok.
/JM
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
FI betyder fuel injection så det är insprutet alltså...

Men det roliga är att oftast har det med avgas spjället att göra när den lampan lyser om du tex slängt på slipon eller liknande så det är nog inget du behöver bry dig om hojen går ju jämt och fint endå säger du.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Om du bytt till slipon och tagit bort servomotorn som sitter bakom batteriet kan den här koden uppstå, låt servomotorn sitta kvar inkopplad utan vajer inkopplad.
Bra att veta är att i bänk kommer hojen ge en effektförlust med ca 5% om servomotorn är urkopplad pga av att ECU förväntar sig ett värde tillbaka från servot. Det finns ett motstånd att tillverka för att undgå detta men det är ett "hack" och inget som Honda erbjuder.

Lampdasonden kan också ge FI kod, du har inte monterat helsystem och tagit bort lamdban?
Om du monterar PCIII och helsystem utan lambda så finns en O2 Eliminator att köpa som du måste plugga kontakten för Lambdan med.

/Nitrous
 
Gick med
2 May 2006
Ort
Växjö
Hoj
CBR 600RR -08
Ja, helsystem sitter på. Föregående ägare monterade detta. Jag tänkte montera PCIII idag och bänka nästa vecka.
Om jag fattat detta rätt så lyser FI lampan pga att lambda sonden inte sitter kvar och när jag monterat PCIII inklusive O2 Eliminatorn (som jag inte ännu köpt) så kommer FI lampan att slockna?

När jag har helsystem (Acra) och PCIII behöver jag då låta servotmotorn sitta kvar för att inte tappa dom 5% som du nämnde?

Jag tänkte montera hajfenan jag hade på R6:an, men hittar inga fästhål/gängor på Hondan, hur har ni monterat hajfenen?
/JM
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Ja, helsystem sitter på. Föregående ägare monterade detta. Jag tänkte montera PCIII idag och bänka nästa vecka.
Om jag fattat detta rätt så lyser FI lampan pga att lambda sonden inte sitter kvar och när jag monterat PCIII inklusive O2 Eliminatorn (som jag inte ännu köpt) så kommer FI lampan att slockna?

När jag har helsystem (Acra) och PCIII behöver jag då låta servotmotorn sitta kvar för att inte tappa dom 5% som du nämnde?

Jag tänkte montera hajfenan jag hade på R6:an, men hittar inga fästhål/gängor på Hondan, hur har ni monterat hajfenen?
/JM

Ja, du måste köpa en O2 eliminator för att slippa se felkoden, den brukar försvinna om du stänger av hojen men sen efter en stund så kommer den tillbaka.

Servomotorn måste vara kvar ansluten, den kan endast tas bort om du har HRC kit härva. Effektförlusten är så liten att du ser det svart på vitt i bänk, kanske att du inte upplever det under körning, men dumt att inte få full effekt.
Servomotorn ger också felkoder på instrumenteringen, ev kan FI vara där pga att den är urkopplad?

/Nitrous
 
Gick med
2 May 2006
Ort
Växjö
Hoj
CBR 600RR -08
Jag tackar för informationen.
Har nu monterat motorservo och PCIII, samt kört en provtur utan att FI lampan började lysa.
Är eliminatorns enda uppgift att se till att FI lampan inte tänds?
Är det någon som vet hur hajfenan monteras? skall man borra i svingen?
/JM
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Fi-lampan är en "summafelsindikering". Orsaken till att den tänds är något i fel motorstyrningen. Sedan kan man utläsa en massa olika felkoder med t.ex en service dator. Koderna kan peka ut t.ex Lamdasond, servomotor för avgasport och tryck- och tempgivare m.m. På vissa hojar kan man jorda en servicekabel och få ut felet i form av olika "blinksekvenser" på Fi-lampan. Detta beskrivs ofta i servicemanualer och inte instruktionsboken.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag tackar för informationen.
Har nu monterat motorservo och PCIII, samt kört en provtur utan att FI lampan började lysa.
Är eliminatorns enda uppgift att se till att FI lampan inte tänds?
Är det någon som vet hur hajfenan monteras? skall man borra i svingen?
/JM

O2 Eliminatorn ger ett visst motstånd till ECU som lär tala om för den att Lambda är 1.0, får inte ECU'n någon signal så kör den säkert en kurva i nåt felsäkert läge och JA det är någon felindikering som visas om lambdan saknas, minns inte men det kan nog vara F1.

Hajfenan får du borra för, gänga sen hålen eller popnita fast hajfenan. Popnit brukar börja glappa och skramla efter ett tag och är väl inte lika bra sätt att kanske men enkelt.

/Nitrous
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top