CBRen blir väldigt varm vid stadskörning??

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
jag köpte en CBR -93:a för några veckor sen.
när jag är ute o kör på lite krokigare vägar och håller en hastighet på över 50km/h så ligger tempet strax under mittenlinjen.
när jag kommer in till stan o de går lite saktare så går tempet upp sakta men säkert,(om man inte har möjligheter o drap på några hundra meter då o då).

jag har kollat så att det finns gott om kylarvätska.
när tempet går upp så ska väll fläkten starta, de gör den, men först när tempet är nästan uppe vid rött, och desutom så händer det knapt nåt, märker bara att den börgar snurra och d blåser varmt från motorn.

är det så på dom äldre modellerna av CBR?
käns som fläkten inte är tillräkligt kraftig att kyla ner motorn när man kör inne i stan?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
de e juh inte fläkten de e fel på om de e no fel den snurrar juh som sagt..kanske nån termostat :va men dom går ganska högt upp på somman inne i stan :3freak
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Den kokar nog inte. Om den gör det så prova byt kylvätska(kanske inte bytt sedan 93) för att öka på koktempen lite.

Prova kör en oljekyld högkompand motor i stan istället. Det är en värmeupplevelse utöver det vanliga.
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Kokar hojen så är någonting helt galet, men är du verkligen säker på att den kokar?

Om den har kokat så skall du inte köra en meter innan du felsökt hojen (troligtvis termostaten eller vattenpumpen).

Om den inte kokar så kan du läsa följande:
Fläkten startar när vattnet blir riktigt varmt, alltså nära rött på mätaren.
Om temperaturen inte fortsätter stiga så gör fläkten sitt jobb.

Fläkten startar och stänger på samma temperatur så du kan inte förvänta dig att temperaturen skall sjunka utan fläktens jobb är att balansera temperaturen på denna nivån.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
weeeiii skrev:
är det så på dom äldre modellerna av CBR?
Nä, likadant nu.. vet att det är pest o pina o "cruisa" på sommardagarna i stan.. :pannkyss

Säg till om du skall med på en långmilare idag, uppåt falköping var det tänkt.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Precis samma på min 929:a jag hade. Det jag tänkte göra som en liten lösning var att koppla en manuell brytare till flökten istället för att den ska gå på automatiskt. Kan kanske funka?!..

//@
 

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
R1:a -00
Min retta brukar ligga runt 105 grader vid riktigt slött tempo. Va ganska orolig men sen läste jag i instruktionsboken att det först börjar bli kritiskt vi 130 grader :rolleyes: Tycker det låter som en ganska hör kopunkt. Ni andra med r1or, har ni samma temp vid stadskörning? Kollade termostatden i vintras, den öppnade runt 70 grader precis som den ska... så jag drog slutsatsen att det inte är nå fel på tempen.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
elfuego skrev:
Min retta brukar ligga runt 105 grader vid riktigt slött tempo. Va ganska orolig men sen läste jag i instruktionsboken att det först börjar bli kritiskt vi 130 grader :rolleyes: Tycker det låter som en ganska hör kopunkt. Ni andra med r1or, har ni samma temp vid stadskörning? Kollade termostatden i vintras, den öppnade runt 70 grader precis som den ska... så jag drog slutsatsen att det inte är nå fel på tempen.

Kokpunkten höjs ju avsevärt med både glykol i vattnet samt att systemet är under tryck. Fläkten brukar slås på strax över hundra på de flesta hojar.
 

rockagill

Våren är här!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
GSXR 750, 2 minimotosar och jetski =)
Jopp min R1:a blir oxå varm vid stadskörning. Blev som du orolig men läste i boken och det verkar ju inte vara någon fara om det inte går upp mot 120-130.
Tror bara att det är att tuta och köra.



elfuego skrev:
Min retta brukar ligga runt 105 grader vid riktigt slött tempo. Va ganska orolig men sen läste jag i instruktionsboken att det först börjar bli kritiskt vi 130 grader :rolleyes: Tycker det låter som en ganska hör kopunkt. Ni andra med r1or, har ni samma temp vid stadskörning? Kollade termostatden i vintras, den öppnade runt 70 grader precis som den ska... så jag drog slutsatsen att det inte är nå fel på tempen.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
elfuego skrev:
Min retta brukar ligga runt 105 grader vid riktigt slött tempo. Va ganska orolig men sen läste jag i instruktionsboken att det först börjar bli kritiskt vi 130 grader :rolleyes: Tycker det låter som en ganska hör kopunkt. Ni andra med r1or, har ni samma temp vid stadskörning? Kollade termostatden i vintras, den öppnade runt 70 grader precis som den ska... så jag drog slutsatsen att det inte är nå fel på tempen.
Min gixxer ligger runt 107-108 grader vid statskörning.. inget att oroa sig för
 

Cowsi

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Motala
Hoj
Yz125 mx
Samma sak med min Gixxer vid stadskörning,Ligger runt 105-110 grader.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Alla moderna sporthojar har liten kylarkapacitet, de behöver verkligen fartvinden. Stillastående är värst då luften runt omkring värms upp också, så fort man börjar rulla så sjunker det direkt. Om fläkten går igång och den inte drar vatten så är det ingen fara.
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
På min gammla Cbr 600 jag hade så trodde jag också att den skulle koka vilken sekund som helst för temp mätaren va väldigt högt upp ibland. Så jag lämnade in hojen på verkstad. O dom sa att det inte va nån fara. Det är själva temp mätaren som brukar visa fel på de modellerna
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Det är bättre att ha en gammal oljekyld skorv som jag.. ingen tempmätare på den att oroa sig för... :) :cdevil
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Min termostat øppnar vid 70 grader och flakten startar vid 105 grader, och det har den på varma sommar dagar vid sakta cruising..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top