Center of gravity - bygga MC hiss

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Är det någon kalenderbitare som har sett någon siffra på vart tyngdpunktscentrum ligger på en sporthoj … literklubba, gärna fulltankad.

Lever ännu i ett förhoppning om att det ska gå att bygga en motorcykelhiss i garaget, hänga motorcykeln ovanför bilen mellan två takstolar. Vill gärna att den hänger så högt upp att jag kan gå under den. Själva lyftblocket och tvärregeln tar en del höjd. Vaggan skulle gärna få ha 65cm bak upp till lyftögglan och 85cm fram till öglan. Måste bli stabilt så inte hojen trillar omkull. Jag undrar hur mycket marginal man har.
Planen är att ha ett sånt där framhjulsstöd och så remmar mot styrhalvorna. Bakhjulet får en slits att stå i så att det inte kan kana i sidledd.
På med underhållsladdaren och så hissa upp…ett lyftblock fram och ett bak.

Synd att garageporten tar så mycket plats så att man inte kan hänga vaggan precis i mitten. Hojen får stå bak-o-fram…men det är väl inte värre än att man får sätta ett par hjul på själva vaggan så man kan sno runt den när den kommit ner på golvet.

Grannarna tittar misstänksamt på mig, jag hävdar att jag "sätter upp en hylla".

Tillägg: Var lite osäker på vilket underform det skulle ligga på, men jag hoppas moderator kan flytta om det passar bättre på annat ställe.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kan ju vara intressant att titta på abbas skylift för idéer, för olika sporthojar har nog lite olika tyngdpunkter.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ett sätt att få en uppfattning om vart "center of gravity" ligger är att resa upp hojen på sidostödet och balansera den där medans någon tar en bild bakifrån. Då vet man att "center of gravity" ligger precis ovanför punkten där stödet tar i marken, du vet också att den punkten ligger precis i mitten av hojen, vänster/höger sätt alltså annars skulle den ju inte gå rakt när man kör. :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var Center of gravity ligger får du räkna ut själv. En liten hjälp kan vara att de flesta sporthojar brukar ha mellan 51% och 53% av tyngden på framhjulet, resten på bakhjulet. När de testas på MC webbsiterna.
Eller för att göra det enkelt: Halva vikten är på framhjulet, Halva vikten är på bakhjulet.
Och vad hojen väger kan du se i registreringsbeviset, tjänstevikten. Om den är inregistrerad.

Varför bygga en vagga? Det enklaste är väl lyftok som fästs i gaffelkronan och
nånstans baktill, passagerar stöds trianglarna eller bakramen.

http://bikeloader.com/5.html
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En badrumsvåg under framhjulet och sedan under bakhjulet. Mät hjulbasen. Lägg ihop vikten fram och bak. Räkna ut andelen av vikten fram. Kan bli 50-55%. Beror lite på hur mycket soppa du har i tanken.
Om hjulbasen är 143 cm så ligger tyngdpunkten 143x0,55 dvs 78,65 cm från bakaxeln eller 64,35 från framaxeln.
Jag skulle inte hänga upp något som jag sedan ska gå under. Särskilt inte en motorcykel.
Ska du bara ha en fästpunkt? Jag skulle hellre ha två. Bak skulle jag fälla upp eller ta av sadeln och fästa i ramen. Fram runt styrhuvudet.
Jag skulle också låsta/säkra det hela i upphissat läge.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Tackar för synpunkter och input.

Kanske skulle förtydligat att det var i höjdledd, fram/bak så är det separata lyftanordningar.

Skälet till vaggan är att jag vill lyfta strax nedanför gaffelkronan för att få plats med tvärbalk och lyftblock. Kunna hänga den med bara centimetrar kvar till taket.

Och som nämndes av Björn F så hade jag tänkt att man skulle kunna låsa anordningen väl på plats mot takstolar. Att "vaggan" har något som sticker ut ungefär fram till takstolen.

Två fästpunkter en fram o en bak.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tning/Lyftverktyg/Lyftblock-1-ton-2000017016/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Motorcykelstod-2000034127/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Spannband-for-styre-2000021678/

Sedan ställer man det där på ett T och lite järnbitar som loppas ihop upp till öglan. Bak måste man kunna vinkla ner fästet så man kan rulla på.

Vill ha något under hojen som fångar upp vad som nu skulle kunna tänkas droppa från den.

Lyftblocket har väl hög utväxling men har å andra sidan en vettig broms.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill ha något under hojen som fångar upp vad som nu skulle kunna tänkas droppa från den.
Förstår, tillslut :rodnar
Det är Center of Gravity vertikalt som du är ute efter. Då blir det intressantare.
Jag var nere och mätte på min Triumph och högsta delen på motorn var 75cm över garagegolvet. Med bakhjulet på depåstöd.:)
Så jag gissar att Center of Gravity Vertikalt för hojen ligger lägre än 75cm från golvet.
Men bygger du en plattform för att ställa hojen på och låser den i sidled vid plattformen ungefär som vid transport på en kärra och lyfter plattformen så blir Center of Gravity som du måste lyfta över något som beror inte bara på hojens CoG utan också på plattformens CoG.
Ju tyngre plattform dessto lägre blir Center of Gravity. Vertikalt :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tackar för synpunkter och input.

Kanske skulle förtydligat att det var i höjdledd, fram/bak så är det separata lyftanordningar.

Skälet till vaggan är att jag vill lyfta strax nedanför gaffelkronan för att få plats med tvärbalk och lyftblock. Kunna hänga den med bara centimetrar kvar till taket.

Och som nämndes av Björn F så hade jag tänkt att man skulle kunna låsa anordningen väl på plats mot takstolar. Att "vaggan" har något som sticker ut ungefär fram till takstolen.

Två fästpunkter en fram o en bak.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tning/Lyftverktyg/Lyftblock-1-ton-2000017016/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Motorcykelstod-2000034127/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Spannband-for-styre-2000021678/

Sedan ställer man det där på ett T och lite järnbitar som loppas ihop upp till öglan. Bak måste man kunna vinkla ner fästet så man kan rulla på.

Vill ha något under hojen som fångar upp vad som nu skulle kunna tänkas droppa från den.

Lyftblocket har väl hög utväxling men har å andra sidan en vettig broms.


Inte funderat på två lyftstroppar? En genom framhjul och en genom bakhjulet. Dragningen av stropparna håller upp hojen och du kan skita i var tyngdpunkten ligger och du slipper bygga en vagga som du sen får kasta för det funkade inte som du tänkt dig.

Med två kedjeblock så har du antagligen en parkeringstid på 40 minuter. Kanske inte helt rätt pryl?

Hur högt har du i tak? Det krävs bra med höjd för att få gåbart under.

EDIT: rita lite bilder
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag brukar lyfta min med stroppar runt gaffelkrona och fästena till passagerarfotpinnarna. På så sätt slipper man vagga som ju bygger höjd och hindrar en att skruva av hjulen vid däckbyte mm.

Å andra sidan hade jag aldrig rekommenderat någon att gå under hängande last.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Klar!

Nu är "hissen" klar. Inte supersnabbt att få upp/ner men fungerar fint för vinterförvaringen.
Det är mest höjd närmast porten så man vill ha nosen där, så man kan snurra runt lyften så man kör in åt rätt håll. Använder lyftblocket för att kunna rotera framändan och tar tag i bakre fästet och snurrar runt med hjälp av hjulen. Bakre fästet kan man vika ner så det går att köra upp. Ska man transportera lyften får man ta bort främre delen men bakre fästet kan man vika ner framåt.
 

Bifogat

  • Hojlyft.jpg
    Hojlyft.jpg
    265.9 KB · Visningar: 368

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Men vänta lite nu...enligt dom flesta experter så skulle ju detta inte funka...:gnissla
Skämt o sido skitbra och snygg blev den också.
Finurligt att använda biltema stödet som en del av ramen. :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Fler bilder! Tror att det där skulle kunna funka hos mig också. Nog för att det inte blir gåhöjd under, men man kommer ju i alla fall fram. Jag har 2.80 i mitt garage, hur högt har du?
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Snyggt byggt! Jag är ju lite sent ute med detta, men man kan räkna ut masscentrum för motorcykeln genom att först sätta en (tunn) våg under fram och bakhjul och notera vad den visar. Sedan pallar man upp ena hjulet en känd höjd (inte så högt så att den välter) och väger ett av hjulen. Vet man också hjulbasen kan man nu räkna ut masscentrum i höjdled.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Lite fler bilder, finns lite småjusteringar att göra såsom att hjulen tar i fästena. Jag gav en ritning till en firma men det var för många missförstånd så det slutade med att jag fick ta till plan B - vinkelkapa loss bitarna och bygga om ganska många delar själv. Tur jag hade svetshjälp, men förarbetet tar sin lilla tid det också.
 

Bifogat

  • hojlyft10.jpg
    hojlyft10.jpg
    222.3 KB · Visningar: 124
  • hojlyft2.jpg
    hojlyft2.jpg
    168.6 KB · Visningar: 152
  • Svets.jpg
    Svets.jpg
    213.6 KB · Visningar: 122

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Skulle du inte lägga i något droppskydd? en plåt i botten hade säkert också gjort lastningen lättare.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top