Chaingun

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Hej alla vapenfetishister, här finns lite mindre dödliga, men desto roligare miniguns: http://www.montysminiguns.com/. På den sidan hittar ni luftgevärsminiguns, paintballminiguns, soft air-miniguns, .22-miniguns med mera.

Min favorit är helt klart luftgevärsvarianten, en sån ska jag bygga när jag blir pensionär och sen ska jag ägna min tid åt att skjuta sönder TV-apparater :).

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Finns det nåt vettigare vapen att skjuta prick med under taktiska förhållanden än ett SVD? Lätt att skjuta med, lätt att bära, väldigt gediget,är perfekt när man ska slänga det i händerna på värnpliktiga.

Byggdes ju främst för att utöka räckvidden hos de ryska skyttegrupperna, som ett skarpskyttevapen snarare än prickskyttevapen, dock insåg man snart vilken juvel man skapat och började använda det som prickskyttevapen.
Haha, du snackar som om du varit yrkesbefäl i Navy Seals i 20 år. Jag gissar att du inte ens gjort lumpen, gissar jag fel?

/ Sergeant S. IB4.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sgtpepper skrev:
Hej alla vapenfetishister, här finns lite mindre dödliga, men desto roligare miniguns: http://www.montysminiguns.com/. På den sidan hittar ni luftgevärsminiguns, paintballminiguns, soft air-miniguns, .22-miniguns med mera.

Min favorit är helt klart luftgevärsvarianten, en sån ska jag bygga när jag blir pensionär och sen ska jag ägna min tid åt att skjuta sönder TV-apparater :).

Haha, vissa är inte kloka i huvudet...... :lol

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sgtpepper skrev:
Haha, du snackar som om du varit yrkesbefäl i Navy Seals i 20 år. Jag gissar att du inte ens gjort lumpen, gissar jag fel?

/ Sergeant S. IB4.

Äh, SVD:ns kvaliteter är väldokumenterade, jag har själv stiftat bekantskap med en förvisso. Fast det var en flyktig sådan, dock inser vem som helst att som ett lätthanterat, billigt PSG att ha i händerna på bristfälligt utbildade värnpliktiga som slänger runt det i lera och skit under fältförhållanden så har den få, om några, övervapen. En SEAL skulle inte välja den dock.....

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
dock inser vem som helst att som ett lätthanterat, billigt PSG att ha i händerna på bristfälligt utbildade värnpliktiga som slänger runt det i lera och skit under fältförhållanden så har den få, om några, övervapen.
Det vet jag inte, för jag har aldrig sett en SVD på riktigt, än mindre testat den under fältmässiga förhållanden så jag kan inte uttala mig om dess fördelar. Jag höll i ett svenskt PSG90 en gång i lumpen, det är min enda kontakt med prickskyttevapen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sgtpepper skrev:
Det vet jag inte, för jag har aldrig sett en SVD på riktigt, än mindre testat den under fältmässiga förhållanden så jag kan inte uttala mig om dess fördelar. Jag höll i ett svenskt PSG90 en gång i lumpen, det är min enda kontakt med prickskyttevapen.

Jaha, men det är i sig inget krav att man måste ha provat ett vapen under fältmässiga förhållanden för att känna till dess fördelar.

Jag har aldrig ingått i kanonservisen på en tysk 88mm FLAK 36/37,skjutit med en MG34 eller flugit en De Havilland Mosquito, dock känner jag till vilka fantastiska vapen de var och varför de var det.

Jag är ingen att bedöma ett vapen själv. Jag tyckte SVD var ett skitfint vapen med smarta lösningar och som var mycket lättskjutet, men vad fan säger det liksom, pärlor för svin är ett passande uttryck.

janoshki-jonaz

Guest
Hmm iraeliskt e det tydligen ..Galill....kan intyga att det va mkt behändigt..kort o bra o lätthanterligt...

Cimmerier

Millions of flies cant B wrong EAT SHIT!
Gick med
26 May 2004
Hoj
Honda VFR 1200 -10...Grå förstås...Samt en tokpimpad Honda VTR 1000F Firestorm.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Cimmerier skrev:
Hmm... ett liiiiiitet vapen i samma modell...
Sitter i vanliga fall i nosen på A-10 Thunderbolt. Är konstruerat för att penetrera stridsvagnspansar - och gör det med lätthet (Se filmen nedan)

http://www.wpafb.af.mil/museum/research/attack/a6/a10arm-3.jpg

http://www.trinitymediainc.com/WIP/GAU8/gaufire.avi

http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/equip/gau-8.htm

Fuck Arnold... Eller ngt :tummenupp

Eller ngt i stil med "Don´t bother to run... You´ll only die tired!"

En bild till på detta värdelösa men ack så tuffa vapen.....jag vill ha en sån på taket till racebussen!

Bifogat

• A10-Bullet.jpg
    A10-Bullet.jpg
    29 KB · Visningar: 350

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Är ju förfan Jesse Ventura som skjuter minigun i Predator! :D

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Chris Ash skrev:
En bild till på detta värdelösa men ack så tuffa vapen.....jag vill ha en sån på taket till racebussen!

:kocko :kocko :kocko :kocko :kocko :kocko :kocko

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Cimmerier skrev:
Hmm... ett liiiiiitet vapen i samma modell...
Sitter i vanliga fall i nosen på A-10 Thunderbolt. Är konstruerat för att penetrera stridsvagnspansar - och gör det med lätthet (Se filmen nedan)

http://www.wpafb.af.mil/museum/research/attack/a6/a10arm-3.jpg

http://www.trinitymediainc.com/WIP/GAU8/gaufire.avi

http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/equip/gau-8.htm

Fuck Arnold... Eller ngt :tummenupp

Eller ngt i stil med "Don´t bother to run... You´ll only die tired!"

lite mer drag i den än "akan" på en jas39 gripen (27mm mauser)

"The gun installation on the Tornado F3 and GR4 consists of a single, fully automatic, Mauser 27mm cannon fitted beneath the cockpit floor, on the right-hand side of the fuselage. The weapon uses a gas operated revolver action, and electrically fires 27mm calibre ammunition at a selective rate of 1000 or 1700 rounds per minute."

high explosive rounds :yoparty

AKAN - Automat Kanon

Oavsett uppdrag har Gripen en automatkanon (AKAN)
inbyggd i flygkroppen. Kanonen är ett höghastighets-
vapen av märket Mauser med 27mm kaliber.
Samma typ av kanon, Mauser Bk 27, används också i
andra flygplan, såsom Tornado och Eurofighter Typhoon.

de e bra jobbigt att veva in 120 bulor med 27mm ammo som de görs i jasen å sedan ska "revolvern" laddas också

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
heimdal skrev:
lite mer drag i den än "akan" på en jas39 gripen (27mm mauser)

"The gun installation on the Tornado F3 and GR4 consists of a single, fully automatic, Mauser 27mm cannon fitted beneath the cockpit floor, on the right-hand side of the fuselage. The weapon uses a gas operated revolver action, and electrically fires 27mm calibre ammunition at a selective rate of 1000 or 1700 rounds per minute."

high explosive rounds :yoparty

AKAN - Automat Kanon

Oavsett uppdrag har Gripen en automatkanon (AKAN)
inbyggd i flygkroppen. Kanonen är ett höghastighets-
vapen av märket Mauser med 27mm kaliber.
Samma typ av kanon, Mauser Bk 27, används också i
andra flygplan, såsom Tornado och Eurofighter Typhoon.

de e bra jobbigt att veva in 120 bulor med 27mm ammo som de görs i jasen å sedan ska "revolvern" laddas också

http://www.flyingzone.co.uk/tornadoinfocus/images/photos/mausergun.jpg/img][/QUOTE]

Mausern är ball men den överlägset ballaste AKAN i svensk tjänst eller på jaktplan öht är 30mm Oerlikon KCA som satt/sitter på JA 37 Viggen. Ammunitionen till Avengern är utvecklad direkt ur KCA:ns ammunition.
Det är faktiskt ganska överjävligt coolt när klargörarna gör "mantelrörelse" med hjälp av tryckluft.

Att flygvapnet var prioroterat under 70-80-talet råder det ingen tvekan om, antalet 30 mm ammunition som köptes in till Oerlikon kunde räknas i miljoner.

Fördelen med revolverkanon istället för Gatling är att man inte har samma fördröjning vilket är viktigt då man ska skjuta på andra flygplan då det rör sig om ytterst korta tidsperioder man har fienden på kornet.

GAU-8 ska ju bara fläska bly mot markmål och då är det viktigare med hög eldhastighet.

MikkE

Guest
Ganska så mäktigt och ballt vapen faktiskt. det är väl ca 4000 skott i minuten (66,6 skott sekunden) eller så?

MikkE

Guest
Var det någon som ska pang panga lite

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    69 KB · Visningar: 165

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
MikkE skrev:
Ganska så mäktigt och ballt vapen faktiskt. det är väl ca 4000 skott i minuten (66,6 skott sekunden) eller så?

Japp,4200 skott/min

Det existerar dock många myter kring just GAU-8,antagligen bara för att den är såpass cool som den är, bland annat att den är "ruskigt effektiv mot alla stridsvagnar" vilket är nonsens, ingen automatkanon monterad på flygplan har nånsin varit effektiv mot stridsvagnar. Attackflyget blev effektivt mot stridsvagnar först iom attackrobotens intåg.

En annan seglivad myt är att piloten i A-10 bara kan skjuta en kort skur annars bromsas planet upp för mycket av rekylen. Det var en kille som räknade på det och kom fram till att om piloten slår av gaspådraget och tömmer alla 1350 skott i magasinet i en följd så bromsas planet upp 10km/h.....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024